Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Buss mix
Jednoduchý způsob, jak zrychlit celý proces mixu, je úprava ve výstupu master. Tak dostaneme mix rychle tam, kde ho chceme mít.
Mix
Míchání je proces strategického vrstvení malých kroků, které vedou k velkému výsledku. To zabere určitý čas. Během této práce se můžeme v
mixu ztratit a přijít o vizi celkového zvuku.
Míchání ve výstupu master představuje zkratku. Při řešení detailů nemusí být změny tak patrné. Mix v masteru ale ovlivňuje celou nahrávku. Psychologicky tak získáme větší pocit jistoty, že máme celý mix pod kontrolou.
Výstup master, master bus, mix bus
Co je to výstup master? Ať již nazýváme tu to část mixpultu jakkoliv, jedná se o poslední stupeň mixu (mixpultu), přes který vycházejí všechny stopy mixu ven. Pokud exportujeme nahrávku z DAW, posledním místem, kterým zvuk projde, je právě výstup master výstup (mix bus).
Mix celého mixu
Pointou této techniky je, že ovlivňujeme celý mix z jednoho místa. Je to velmi účinný způsob, jak mix upravit, a je třeba dělat takový zásah citlivě a s jasnou představou, kam mix směřujeme. I drobná úprava v sekci master může přinést dramatickou změnu v celém zvuku.
Jaké úpravy ve výstupu master můžeme dělat?
Při míchání používáme nejvíce dva základní nástroje - ekvalizér a kompresor. Stejně tak postupujeme při úpravách v master sekci.
Kompresor v masteru představuje nástroj, který se používá jako tmelící prvek pro celou nahrávku. Ten má stopy „prolepit“ a zároveň dát mixu trochu více údernosti a energie. Nejedná se tedy o nějakou agresivní kompresi, ale spíše o vytváření hlubšího obrazu nahrávky.
Tvarovat frekvenčně mix v masteru umožňuje korigovat nedostatky, které se v celkovém zvuku stále objevují (např. odstranění zahuhlanosti atd.), ale umožňuje celý mix více otevřít přidáním koncových pásem, na které je náš sluch méně citlivý.
Kdy začít dělat úpravy ve výstupu master?
Úpravy v masteru děláme jako první krok po stabilizaci základních poměrů v mixu. Pokud máme náš hrubý mix nastavený, přistoupíme k úpravám ve výstupu master. Má to hned dva důvody.
Za prvé si upravíme celý mix na začátku tak, že si lépe definujeme „velký obraz“, dříve než začneme editovat jednotlivé stopy.
Za druhé, míchání v masteru ovlivňuje celou nahrávku. A tak je logické, že nejdříve nastavíme celek a až poté hierarchicky sestupujeme v mixu na nižší úrovně - jednotlivé stopy.
Nastavení masteru samozřejmě musíme korigovat podle toho, jak se nám celý mix vyvíjí, a k jeho nastavení se vracíme. Navíc vždy na konci míchání vše kontrolujeme a opět se snažíme vnímat nahrávku jako celek, jako „velký obraz“. A i tady je korekce v masteru účinným způsobem, jak vše rychle opravit.