Yllas

Yllas
Yllas

Ahoj strýčku, mám dotaz, jak dobře nahrát vystoupení naší kapely. Vždycky když připojíme k mixpultu nahrávadlo, tak je v záznamu jenom část nástrojů, nejsou skoro vůbec slyšet bicí, nebo je tam jenom zpěv. Je lepší koupit diktafon a nahrávat všechno mikrofonem? Jsem muzikant, a ne zvukař, tak mi prosím jednoduše vysvětli, co a jak mám udělat. Nakonec jsem chtěl ještě vědět, koho jsi volil, jestli Losnu nebo Mažňáka. Díky za odpověď a žij blaze v té Praze! Synovec Lukáš

Milý Lukáši, nahrávání koncertů je důležitá věc. Ať už pro členy kapely, kterým nahrávka umožňuje kritický pohled na nedostatky, nebo pro vaše fanoušky, kteří na vystoupení nebyli a záznam jim může přinést něco z atmosféry skvělého večera. Někdy totiž všechno vychází na sto procent, lidi v sále bouří nadšením a zůstane jen vzpomínka, jak jste si dobře zahráli. A jak už to tak bývá, hned při dalším koncertě se sejdou nepříznivé faktory. Od únavy hlavního protagonisty přes nedostatečnou propagaci až po špatný zvuk v sále nebo na pódiu. Stačí, když dobře nefungují odposlechy a kapela je rytmicky rozhozená. Záznam se sice podaří, ale je neposlouchatelný. Pro kritický poslech má však smysl natáčet i taková vystoupení, zatímco na internet dáte jen nejlepší ukázky. Nahrávka z koncertu málokdy nahradí studiový záznam, ale může přinést atmosféru, kterou jinak těžko navodíte. Rozhodně je dobré zvolit techniku, která je jednoduchá a spolehlivá. Ale pokud chceš nahrávku dodatečně smíchat, je potřeba vícestopý záznam na magnetofon nebo přes externí zvukovou kartu s větším počtem kanálů.

 

Minimum je osm, lepší je šestnáct, ideálně alespoň dvacet čtyři vstupů, podle náročnosti mixu. Jednotlivé vstupy připojíš k přímým výstupům z mixážního pultu, které jsou označené jako direct out, nebo k výstupům podskupin. Pokud bude stačit stereo, použiješ nějaký digitální rekordér, kterých je na trhu dost a připojíš ho přes konektory výstupu pro nahrávání (tape out). Ale musíš počítat s tím, že co v mixu na koncertě není, na nahrávku nedostaneš. Často to bývá baskytara nebo část bicích, jelikož ty se zvučí přímo z pódia. Ani sólový kytarista nemusí být spokojený, protože se chce slyšet z aparátu, a tak ho zvukař do mixu moc nepřidává. Proto je dobré si záznam pojistit dalším nahrávadlem, které bude snímat zvuk přes mikrofony. V počítači pak můžeš oba záznamy smíchat do vyváženého poměru. Pro současný záznam zvuku v sále a výstupů z mixu existují rekordéry se záznamem do dvou stereo stop (například Tascam DR-40). Všechno si musíš vyzkoušet, včetně zvukové kvality, která se u jednotlivých typů nahrávadel značně liší. Koncert, na kterém ti záleží, nahrávej bez komprese dat a v rozlišení aspoň 16 bitů. Rekordér nikdy nepřipojuj do výstupu pro zvukaře (control room), protože při zapnutí PFL (slangově čuchák) budeš mít v záznamu drop out, nebo jenom jeden nástroj či zpěv. K poslednímu dotazu: Ve druhém kole jsem nevolil nikoho, ale výsledek považuji za nejoptimálnější. Hodně dobré muziky přeje Yllas!

 

yllas@muzikus.cz

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy