Vznik legendy Fender Stratocaster - Nesmrtelný Fender Stratocaster - závěrečná epizoda 2000
Je to tady, čas se přehoupl neúprosně přes celé druhé tisíciletí a Fender Stratocaster, se drží více než šedesát let coby již nespočetněkrát
jmenovaný archetyp elektrické kytary. Vypadá to, že tento nástroj je tak výborně navržen, že jeho design je hluboce zakořeněný i nadále v myslích nových po sobě jdoucích generací. Koneckonců, jak říká Keith Richards: „Strat je stejně silný a zdatný jako mezek, navíc má eleganci závodního koně. Má všechno, co potřebujete, a právě to se najde zřídkakdy.“
A jak to dnes vypadá ve společnosti Fender? Fender Musical Instruments Corporation je v současnosti opravdu velká společnost, která má od roku 1991 své korporátní sídlo ve Scottsdale v Arizoně. Právě odtud koordinuje veškeré administrativní, marketingové, reklamní a vývozní operace. Své
nejkvalitnější nástroje vyrábí již řadu let v továrně Corona California. Další nástroje střední kvality se vyrábšjí v továrně Ensenada v městečku Baja California. V neposlední řadě není žádnou novinkou, že Fender Stratocaster se vyrábí také na asijském kontinentu s ekonomicky dostupnými Japonci a kytarami značky Squier. Nic zde ovšem nekončí pouze značkou Fender a její dceřinou značkou Squier. Pod taktovku společnosti patří
také Gretsch, EVH, Jackson, Charvel, Olympia, Orpheum, Tacoma a mnohé další. Což znamená, že Fender a jeho odnože se neorientují už jen pouze na kytary, ale svůj gear u nich nalezne opravdu každý muzikant.
Pokud se podíváme přímo na Stratocaster, nutno poznamenat, že v dnešní době firma vyrábí tolik modelových a kvalitativních řad, že to snad není možné. Vše začíná stejně jako v letech devadesátých vstupní řadou značky Squier. Od té dále postupujeme do mexických a japonských kousků
značených již logem Fender. Po těchto řadách se posouváme na americké kytary, mezi kterými najdeme další velice pestrou řadu modelů, reedicí z let minulých a také signature modelů různých velkých jmen, jako je například Robert Cray, Jimmie Vaughan, Jimi Hendrix atd.
Po sériově vyrobených nástrojích se dostáváme konečně ke kytarám Custom Shop, které jsou to nejlepší, co jen lze v dnešní době ve společnosti vyrobit, nicméně nic nekončí pouze řadou Custom Shop. Vše zakončuje totiž vrcholová třešnička, kterou není nic jiného než naprosté unikáty z dílny masterbuildera. Zde jde vždy o velmi raritní a limitované edice, které jsou vyrobeny precizně, patrně rukodělně a zcela nekompromisně z
těch nejlepších materiálů. Takto vyrobený nástroj má ovšem také svou cenu, která se může blížit často až k ceně starých původních originálů z éry šedesátých a sedmdesátých let.
A co hudba? Nebude tomu jinak než v desetiletí minulém, a i po přelomu tisíciletí se objevují nové hudební žánry. Je nutné si uvědomit, že žijeme v době, kdy existuje nespočet hudebních stylů a samozřejmě nespočet muzikantů. Technický pokrok jistě změnil mnoho oblastí našeho života a hudba není samozřejmě výjimkou. Také jsme si zvykli, že své oblíbené písničky nemusíme zapínat na vinylu, neboť je nosíme patrně někde v kapse. Je jisté, že mnohé zajeté hudební styly zažívají v tak pestré době útlum, a momentálním trendem se stává mimo jiné například mixovaná hudba, což je tvorba songu ze střípků různých zvuků. I přesto ovšem stále nachází svůj význam elektrická kytara, která je buď již zmíněným zmixovaným střípkem, nebo funguje zkrátka jako doprovod. Nutno zmínit, že žijeme ovšem v tak multikulturní společnosti, že i staré blues,
country, surf music, rock a další styly pořád najdou své fanoušky a hráče. Tyto žánry zkrátka nesou svou kvalitu, a díky tomu nemohou v zaniknout, stejně tak jako kytara, která je s nimi úzce propojena. A právě díky tomu všemu se i v této době rodí noví výborní kytaristé a hráči.
Mezi největší průkopníky Stratocasteru současné doby patří pestrá řada talentovaných muzikantů. Jako prvního, koho je nutné vyzdvihnout, je Američan Ryan McGarvey. Tento mladý talentovaný bluesrockový kytarový génius předvádí úžasnou show a je na skvělé cestě stát se opravdovou hvězdou. Dále zde máme samozřejmě Joea Bonamassu, známého především svým hrubým hlasem, a výborně propracovanou kytarovou hrou, kde často hraje na více typů kytar. Velkou popularitou ve Spojených státech v posledních letech jistě zažívá také bluesrockový kytarista Kenny Wayne Shepherd, z jehož hraní doslova skáčou tóny jako nepolapitelné prchající okamžiky plné vzpomínek a emocí. Dále je tu izraelský Oz Noy se svou nabitou funky-jazz-rockovou fúzí, a mnohá další velká jména, jako například John Mayer, Gary Clark Jr., Ryan Adams, nesmrtelný Robben Ford a mnozí další.
Pokud zavítáme domů do Čech, i my máme mnoho skvělých hráčů na Stratocaster. Je to všestranný Michal Pavlíček, bluesmani Lukáš Martínek, Rudy Linka, Luboš Andršt a Marcel Flemr nebo například country legenda Pavel Malina. V neposlední řadě zde máme samozřejmě řadu rockových a popových kapel, kde Stratocaster hraje často v podstatě nepostradatelnou roli.
Co říci na závěr? Dnešní moderní dobu lze charakterizovat jako dobu materialistického blahobytu a neskutečně pestrého výběru jak kytar, tak hudebních žánrů. Důležitým faktem je to, že elektrická kytara je často nahrazena počítačem a v muzice se může často vytrácet lidský faktor. Podle amerického deníku Post kytarová hudba nyní uvadá a na scéně se objevuje méně a méně nových kytarových tváří. Dále zde máme další nepříznivé události posledních let, jako firmu Gibson a její velké finanční problémy. Tato fakta zajisté nezní moc příznivě. Věřím ovšem, že vše
bude mířit tím správným směrem a i nadále budou existovat praví kytaristé, nadšenci a tradiční výrobci. Onu zábavu, relax, dynamiku a vše, co živé hraní na kytaru lidem přináší, nemohou stroje nikdy plnohodnotně nahradit. Tímto končí příběh Stratocasteru, jednoho z nejuniverzálnějších hudebních nástrojů všech dob.