Tlumíme struny na baskytaře - tlumení levou i pravou rukou
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, jste ti hráči, co mají palec pravé ruky při hře opřený o snímač nebo o opěrku nad snímačem? Je to škoda. Palec pravé ruky používám v prstové hře jako skvělého pomocníka při utlumení strun. Čistota hry je velmi důležitá, obzvláště se projeví a je žádoucí v hudebním nahrávacím studiu, kde záznam vaší hry musí být vždy přece ten nejlepší. Toho dosáhnete také tím, že budete mít pod kontrolou hrající a nehrající struny baskytary. Baskytara je velmi živý nástroj, proto je potřeba struny tlumit právě tam, kde je potřeba. Nejlepší a nejefektivnější způsob tlumení strun je tlumit struny současně z jedné strany levou rukou a z druhé pravou. Vše si důkladně vysvětlíme.
Tlumíme struny palcem pravé ruky
Když budete hrát na struně g, je dobré tlumit hlubší struny E, A palcem pravé ruky (Máte-li pětistrunný nástroj, tlumíte i strunu H1). Strunu d utlumíte dopadem právě zahraným prstem pravé ruky. Jak toho dosáhneme? Palec pravé ruky jemně přiložte na struny E a A. Jemně, netlačte do strun! Zahrajte třeba tón E v šesté poloze čtvrtým prstem na struně g. Ozve se vám jen jeden tón, bez žádných dalších tónů. A teď schválně - zahrajte ten samý tón a palec pravé ruky opřete o snímač baskytary. Ozvou se vám i prázdné struny E i A, protože vámi hraný tón E na struně g je součástí tónového spektra strun E a A (alikvotní tóny).
Sami slyšíte, že bez tlumení by vaše hra byla obohacena o nežádoucí tóny, které byste na nahrávce určitě mít nechtěli, vaše hra by tak nebyla profesionální. Žádným editačním zásahem tyto přeznívající tóny z vaší nahrávky nemůžou být odstraněny. Vždy bude zvukově ovlivněn i konkrétní tón, zde například tón E na struně g. Proto mám palec pravé ruky na strunách vždy jako skvělého pomocníka k tlumení strun.
Tlumíme struny prsty levé ruky
Teď si povíme něco o tlumení levou rukou. Hrajete-li na třeba struně E tón G na třetím políčku struny E, necháte-li ostatní struny neošetřené řádným utlumením, rozezní se vám i prázdná struna g a možná i d. Věc vyřešíte prsty levé ruky. Já používám první prst. Někdy při prázdných strunách souběžně první a 4čtvrtý prst levé ruky, většinou ve druhé poloze, tak aby se vám neozval flažolet - alikvotní tón struny. První prst přiložíte na plocho přes struny g, d, A. Zůstane „volná“ jen struna E, na kterou položíte ve třetím políčku druhý prst levé ruky. Ozve se vám tón G. A bude hrát opravdu jen jeden tón (mono bas), bez nežádoucích cizích tónů. Při hře na struně E mám palec pravé ruky nad strunou E.
Shrneme si vše o tématu tlumení strun na baskytaře:
Levou rukou tlumíme vrchní struny g, d, A (pokud máte pětistrunou baskytaru, tak i strunu E, pokud máte šestistrunnou baskytaru, tak i struny C a E). Palcem pravé ruky struny E, A (pětistrunou H1 a u šestistrunné baskytary H1 i D1). Právě jste se seznámili s dokonalým systémem tlumení strun při hře na baskytaru!
Tento tlumicí systém vám vaši hru perfektně vyčistí. Na nahrávkách budete mít jen ty tóny, které jste chtěli mít, a žádné jiné. Nemusíte již schovávat svoji nečistou hru třeba za umělecký záměr! Dalo by se také říct, že je to otázka umění hrát i nehrát. A to vy právě již teď budete umět. Zkoušejte si zahrát prázdnou strunu g a hned na to prázdnou strunu E a zpět. Prázdnou strunu g utlumíte levou rukou, strunu E palcem pravé ruky.
Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání!