Tipy a triky pro bubeníky - cvičení na levačku
Dnes se v našem seriálu sice budeme zabývat hraním doprovodů, nezaměříme se však na naši vedoucí (většinou pravou) ruku ani nebudeme vymýšlet nové kopákové patterny. Naopak, procvičíme si levačku. Ta totiž občas může pouze z hraní druhé a čtvrté doby trochu zlenivět, a když pak přijde na řadu např. nějaké „drobení“, nastane panika, naše hraní ztrácí na přesnosti, artikulaci a naše doprovody začnou kulhat.
Čerpat budeme z lekce Drumea Improving Your Feel on Drum Set výborného amerického bubeníka Cartera McLeana. Pro ty, kdo ho neznají, velmi doporučuji zkouknout jeho kanál na YouTube. Je parádním příkladem hráče se skvělým feelem, zvukem soupravy, který vždy vkusně doprovází ostatní hráče a který dokáže jednoduchá cvičení využít na maximum. Dvě taková si dnes ukážeme.
Místo, které v hraní doprovdu bývá kámenem úrazu, je ghost note (tichý úder na bubínek) buď těsně před akcentovaným úderem nebo ještě častěji hned po něm. Zahrát po hlasitém úderu na bubínek velmi potichu tak, aby groove neztratil na plynulosti a všechny akcentované i tiché noty byly vyrovnané, je velmi náročné. První cvičení k posílení naší slabší ruky bude spočívat v hraní úderů na malý buben v rukokladu PLL, kdy budeme akcentovat každý čtvrtý úder. Zápis do not by vypadal asi takto, nicméně jednodušší možná je si cvičení zapamatovat, bude tak sloužit i jako dobrá rozehřívačka třeba před koncertem.
Samozřejmě je možné postupem času pár akcentů přidat a trošku cvičení zahustit. Vždy ale dodržíme rukoklad RLL. Není také na škodu změnit „povrch“ hry a vyzkoušet si cvičení třeba na tomy. Možná přijdete i na nějaký zajímavý fill.
Pro naše druhé dnešní cvičení bude výchozí šestnáctinový doprovod na „hajtku“. Vybereme si pro nás nějaký pohodlný pattern na basový buben, který se nám bude dobře hrát, a nebudeme nad ním muset přemýšlet. My se zaměříme na ruce. Budeme střídat čtyři různé variace po dvou taktech. Tou první je náš výchozí, klasický šestnáctinový groove, levá ruka hraje jen druhou a čtvrtou dobu na bubínek. Ve druhém dvoutaktí začne hrát šestnáctiny i levá ruka jako ghost note na bubínek. Obě ruce tedy hrají unisono, levá však pořád dodržuje akcent na „druhou, čtvrtou“. Ve třetí variaci se pro levou rukou nic nezmění, ale pravá začne hrát pouze osminy a ve čtvrté hrají osminy obě ruce. Toto osmitaktové cvičení hrajeme dokola a plynule přecházíme mezi jednotlivými modely. Rád bych upozornil, že cvičení slouží k něčemu jinému než k pouhému prohození rukou, kdy bychom levačkou hráli na hi-hatu a stala by se tak naší vedoucí rukou. Naším dnešním cílem je hlavně zlepšit kvalitu hry ghost notes. Navíc se tento koncept často užívá i v praxi např. při hraní shuffle, pokud chceme doprovod „přikrmit“. Proto se nebojme zůstat jen u šestnáctin, ale zkusme cvičení v triolách a dalších variacích.