Tipy, triky, nastavení - Ekvalizér (3) - parametrický ekvelizér

Tipy, triky, nastavení
Tipy, triky, nastavení

Technicky se jedná o filtr typu pásmová propust nebo pásmová zádrž. Podle tvaru průběhu frekvenční charakteristiky se obvykle nazývá ekvalizér typu Bell (zvon) nebo Peaking Filter. Parametrický proto, že jeho průběh frekvenční charakteristiky lze popsat třemi parametry:

 

·fc je frekvence, na kterou je filtr naladěn (tzv. střední frekvence filtru).

·A je zdvih (zesílení) nebo potlačení daného pásma, obvykle je udáváno v dB.

·Q (quality) je činitel jakosti a je určen pomocí střední frekvence fc a šířky pásma filtru B (bandwidth) pomocí vztahu Q = fc/B.

 

Čím vyšší je činitel jakosti Q, tím „ostřejší“ je filtr, a tím užší je tedy frekvenční pásmo, které tímto ekvalizérem ovlivňujeme.

V DAW aplikacích nebo v softwarových plug-inech se většinou nepoužívá takový filtr samostatně, ale pod pojmem „parametrický ekvalizér“ se často skrývá jejich větší počet. Ovládání je obvykle řešeno přímo změnou nakreslené frekvenční charakteristiky, ale nebývá výjimkou ani velmi jednoduchý plug-in, kde se zadávají pouze číselné hodnoty všech třech parametrů.

 

Maximální zdvih/potlačení bývá u hardwarových i softwarových ekvalizérů od +/- 12 dB až třeba +/- 18 dB. U některých plug-inů toto „omezení“ neplatí a je možné nastavit zdvih ještě vyšší. Zdánlivě výborná univerzálnost a variabilita, ale je velmi důležité dávat pozor na zkreslení signálu, zvlášť při použití hodně ostrých filtrů s vysokým Q a velkým zdvihem, kdy to na první poslech nemusí být patrné. Indikátory úrovně jsou v takových softwarových plug-inech nutností.

 

Variabilita v nastavení parametrů přináší i specifické možnosti použití. První z nich je zdůraznění pásma určujícího charakter zvuku. Příkladem může být zdvih pásma v oblasti 60-70 Hz pro Q>1, které zdůrazní tlak u basového bubnu. Pro čitelnost bubnu rozhodně lepší volba než použití filtru typu Shelving, který zdůrazní celé pásmo basů. Podobně lze vyřešit například ostrost a čitelnost zpěvu.

 

Druhým častým použitím parametrických ekvalizérů je odstranění rušivých zvuků, jako hučení, nežádoucí rezonance, „plechové“ zabarvení zvuku vzniklé třeba nevhodným postavením mikrofonů a podobně. Specifický případ - rušivý „brum“ od síťové frekvence 50 Hz odstraníte hodně úzkým filtrem s velkým potlačením nejen na 50 Hz, ale i na násobcích, tedy druhé a třetí harmonické frekvenci, 100 Hz případně 150 Hz. Podstatná věc - ucho je citlivější na zdůraznění určitého frekvenčního pásma než na jeho potlačení. Lepší výsledek získáte potlačením pásem, která se vám ve zvuku nelíbí, než zdůrazněním něčeho, co ve zvuku zdánlivě chybí.

 

Příště o semiparametrických ekvalizérech a některých specialitách.

Psáno pro časopis Muzikus