Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Floyd Rose - závěr
V dnešním dílu si již skutečně finálně uzavřeme téma týkající se pákové mechaniky Floyd Rose, kterým jsme se, domnívám se, zabývali skutečně poctivě v jedenácti uplynulých dílech.
Jak jsme již dříve zmínili, tak, stejně jako v osmdesátých až devadesátých letech minulého století zažíval Floyd Rose bujné časy rozmachu a hojného používání, je dnes ve stádiu jistého útlumu či téměř až zatracování některými kytaristy. Já osobně nejsem zrovna nakloněn přílišnému podléhání jakýmkoliv trendům, ať již v kladném nebo záporném smyslu, a dá se říct, že to platí téměř ve všech oblastech, nástroje nebo např. zvuk nahrávek nevyjímaje. Možná bychom se měli snažit dívat se na věci více obecně a s nadhledem než řešit, co zrovna je nebo není „in“. :-) Steveovi Vaiovi asi nikdo jen tak neřekne „hele, už na ten Floyd nehraj, není to teď zrovna moderní“. Samozřejmě bychom si jen těžko dokázali představit jeho „crazy-mimozemské“ kousky právě bez Floyd Rose.
Ať je to tedy, jak je to, tak tremolo Floyd Rose byla a je funkčně nejdokonalejší páková mechanika, jaká byla kdy vytvořena - už jen proto, že vznikla cíleně jako vylepšená varianta těch stávajících. To je prostě neoddiskutovatelný fakt, který jen málokdo může nějak vyvrátit. Při správné funkci, seřízení a nastavení je to, co do stálosti a stability ladění, pravděpodobně nejdokonalejší mechanika vůbec, což můžu potvrdit i ze svých vlastních zkušeností. A díky doplňkům typu tremol-no můžeme odstranit i některé neduhy, jako třeba povolení ostatních strun při vytažení jedné z nich. Jako jeden z uváděných mínusů bývá zmiňován úbytek výšek, který má právě Floyd Rose na svědomí. Oproti vintage tremolu Strata na tom zřejmě něco bude (obecně každé lomení struny pod nějakým úhlem přidává jistou brilanci ve zvuku), ovšem není to tak zcela jednoznačné a závisí to v konečném výsledku na spoustě dalších okolností, vlastnostech konkrétního dřeva - krku, hmatníku a těla - a v neposlední řadě na snímačích. A bráno z jiného úhlu pohledu, onen úbytek může být v mnoha případech brán i jako cílené plus. Ještě bývá některými kytaristy často zmiňován negativní vliv Floyd Rose na délku sustainu, což je i podle mých zkušeností záležitost minimálně sporná a opět závislá na spoustě dalších okolností.
Zda mít nástroj vybavený mechanikou Floyd Rose bychom se měli rozhodnout už ideálně při jeho nákupu. Pokud víme, že efekty s pákou nechceme používat, pak je tak trochu nesmysl si nástroj s pákou pořídit. A naopak, pokud chceme páku používat v hojné míře, pak o Floyd Rose uvažujme. V neposlední řadě není dnes kvůli snadnější dostupnosti problém vlastnit víc nástrojů. Pozor ovšem na další aspekt - kvalitní systém Floyd Rose stojí od cca čtyřech do deseti tisíc korun, tedy pokud nás například šest stála celá kytara, asi výhledově nečekejme žádné funkční zázraky.
Příště už jiný typ kobylky.