Sekvencery XI - FruityLoops III
Posledně jsme probírali funkce Step-sekvenceru. Chcete více? Dobrá, beru. Pojďme dále v tomto směru. Co nás dneska pálí? Sekvencerů věčný vzor: Piano Roll editor!
Už byste měli být trochu navnaděni, protože v minulém dílu padla zmínka o jedné z funkcí Piano Roll editoru, a sice o Randomizéru. Jen pro připomenutí, jedná se o generátor náhody v jistých mezích, jejichž šíře se dá stanovit. Tak tedy mohu generovat tónový objekt zcela bez udání modálních pravidel a vyjde mi atonální struktura. Mohu zvolit modus (řekněme frygický a vztažný tón, tóniku D) a struktura bude utvořena tóny diatonického modu: d, eb, f, g, a, h b, c. Podobně stanovuji počet not hloubkou funkce Population, tónový rozsah (Ambitus) a tak dále, to už známe. V posledních verzích FL doznalo však vybavení Piano Roll editoru značných pokroků a objevily se tu nové, velice užitečné funkce. Práci nejenže usnadňují, a tím pádem i urychlují, ale mají vysloveně inspirativní charakter. Mnohé z nich vyplňují mezery a napravují nedostatky, kterých jsem si při setkání se staršími verzemi všímal. Některé zase jsou docela originální a nic na ten způsob jsem ještě jinde nezaznamenal, tedy u jiných sekvencerů. Vezmeme to zase po pořádku zleva doprava, seshora dolů.
Piano Roll editor
Jako první dle tohoto pořadí najdeme dvě ikonky. Klaviaturka (Piano Roll Options) po stisku otvírá hlavní editační okno, v jehož nabídce jsou mimo jiné nástroje (Tools). Ty lze ale otevřít přímo, právě stisknutím druhé ikonky, kterou je příznačně klíč na dotahování šroubků a matiček.
Právě v nástrojích nalezneme nejvíce inovací. Tak Quit Legato promptně "sváže" noty (natáhne konce not ku počátkům následujících) a funkce Articulate naopak notové délky rozrůzní (čímž třeba oživí neboli odmrtví stejně dlouhé noty). Quantize je zase pokyn, pomocí kterého se noty (popřípadě jejich délky) posouvají do pozic dle zadaného rastru. U rychlé kvantizace (Quick Quantize) je podstatný grafický rastr Piano Roll editoru, a tak je možné stanovit kvantizační hodnoty prostřednictvím grafického zoomu. Při zmenšování je totiž mřížka stále řidší, a odpovídá tedy čím dále větším notovým délkám. Sofistikovanější kvantizace obsahuje i nabídku groove modelů, s feelingy swingovými, funkovými a jinými.
Humanizace
Původní koncepce FL jakožto bicí mašiny se tedy stále posouvá k inteligentnímu automatu vybavenému funkcemi, kterým se všeobecně říká funkce humanizační a které mají za úkol narušit strojový charakter rytmiky, srovnané počítačem pěkně podle linek. Aproximativní povaha automatiky se velice liší od nepřesné hry i těch nejpřesnějších živých muzikantů a tento jednoduchý poznatek je u lepších sekvencerů využíván ku polidštění (humanizaci) notových záznamů. Nutno poznamenat, že FL bylo vybaveno humanizačními algoritmy už poměrně záhy, docela jistě ve verzi 3, možná už dříve. Rozlišují se tu dva typy: Groove vštípí vybrané frázi vybraný rytmický feeling a Levels si bere na paškál dynamiku. Činí tak, jak jinak, prostřednictvím tabulek Velocity, Panorama, Pitch a dalších notových vlastností. Pro použití ve step-sekvenceru jsou k dispozici textové soubory a stačí je natahat myší ze složky do patřičné stopy. Jako texťáčky se dají i vytvářet. Ukázka takovéto matrice je mezi obrázky. Pokud pracujeme s Piano Roll editorem, tak tam to funguje trochu jinak. Funkce Quantize nám umožní importovat rytmický rastr zvaný Groove Template. To jsou soubory FL Score Files, které lze ukládat právě z Piano Roll editoru. Co z toho? Inu mnoho! Takto se dají vštípit rytmické proporce jednoho souboru úplně jinému souboru. V adresářích FL programu najdeme celou řadu už připravených rastrů. Mohou mít rozličnou délku, a pokud jsou otevřeny skrze kvantizační okénko, vztahují se čistě na členění notových délek, výšek se nedotknou. Jako celek (a tedy včetně zaznamenaných výšek tónů, velocity, panoramy atd.) se score soubory otevírají cestou Piano Roll Options...File...Open Score a takto můžeme využívat třeba zásobu vlastních bicích patternů při aranžérské práci. Podobně se sem dají vložit MIDI soubory: Piano Roll Options...File...Import MIDI file; anebo jejich dílčí pasáže kopírované z jiných sekvencerů, podporujících tuto metodu (například Cakewalk Pro Audio). Toho docílíme takto: Piano Roll Options...File...Paste from MIDI clipboard.
To by k editaci artikulace a feelingu v Piano Roll editoru FL bylo zhruba vše. Ostatní editační funkce se vztahují spíše ke kompozičnímu procesu a probereme je v blízké budoucnosti.
Minimální systémové požadavky
procesor: Pentium III nebo Athlon XP či něco obdobného
operační systém: Windows 2000/XP/2003/Vista
volné místo na pevném disku a RAM: 200 MB a 256 MB
zvuková karta: kompatibilní s Windows nejlépe ASIO, nebo DirectSound ovladače (docela dobře fungují ovladače ASIO4All)