Sekvencery X - FruityLoops II
Jak slíbeno v předešlém díle, prozkoumáme program barvy sivé čile, dítky hudbychtivé, milé.
Základní koncepce FL je patternová - česky vzorcová. Míněno je tím, že kompozice sestává z dílčích částí, které mají osobitou hudební strukturu (vzorec), vymezenou konkrétním posláním sebe samé v rámci skladby. Například jsou předem vytvořeny patterny bicích nástrojů, basové sekvence, melodické fráze atd., a ty jsou v další tvůrčí fázi spojovány do finálního celku střihy, mixy (sériově, paralelně) nebo obojím způsobem.
U FL konkrétně jsou jednotlivé patterny definovány v okně Step-sekvenceru a vzniknuvší patterny potom organizovány v jiném okně s názvem Playlist. Tam kvůli zpřehlednění můžeme patterny pojmenovat a barevně odlišit. Totéž lze provést ve Step-sekvenceru s jednotlivými stopami nástrojů.
Nyní si popíšeme Step-sekvencer pěkně zleva doprava, seshora dolů a u každé funkce se pozastavíme.
Docela vlevo nahoře je malé okénko, kde nastavíme počet dob pro pattern. Pokud definujeme pattern v rámci krokového sekvenceru, je tu možné nastavení v rozsahu od jedné do šedesáti čtyř dob, každý pattern může mít jinou délku. Doba jako časová jednotka se dělí též, a sice od jedné do šestnácti. Toto nastavení je společné, je to všeobecný údaj, který se zadává v okně Project General Settings. Tak si můžeme připravit třeba běžné metrorytmické matrice čtyřčtvrťové a tříčtvrťové po čtyřech šestnáctinách na dobu, ale také nestandardní takty, například čtyřkvintolové, tříseptolové apod.
Vedle okénka na počet dob je šipkový symbol smyčky. Tady lze pattern zasmyčkovat, pokud máme nějaké stopy vytvořené v Piano Roll editoru a jejich délka přesahuje délku patternu. Základní jednotky "rozswingujeme" pomocí faderku, který je umístěn nahoře vpravo na okně Step-sekvenceru a jehož poloha určuje, jak mnoho se prodlužuje lichá osmina na úkor sudé. V levém horním rožku jsou dvě políčka, kterými editujeme výšky not (tamtéž zprovozňujeme portamento!) a základní parametry, jako jsou velocity, panorama, filtry, jemné ladění (kvantizováno po deseti centech) a konečně i zpoždění noty vůči hrubému rytmickému rastru. Toto vše je umístěno na horní liště okna step-sekvenceru.
Dvojklikem myši na lištu se okno "sroluje" na velikost, kterou nastavíme prostým roztažením okrajů. Uvádím zde tuto operaci jen proto, abych demonstroval, že i jiné funkce slouží ku dobrému vizuálnímu přehledu nad jednotlivostmi programu a že program je uživatelsky velmi přívětivý a promyšlený.
Pod lištou už najdeme jednotlivé stopy nástrojů, jichž je tolik, kolik si jich vytvoříme. Vezmeme-li to opět zleva, najdeme nejprve zelené světélko funkce Mute/Solo, vedle dva knoflíky ovládající stereopozici a hlasitost stopy (obě MIDI - kontroléry 10 a 7). Tlačítko s názvem nástroje otevírá jeho editační okno a další (větší) zelené světélko označuje stopu, do které aktuálně směřují například MIDI data, z níž či do níž je kopírováno, anebo též označuje více stop, které mají být smazány, otevřeny ve svém separátním okně (Groups) a podobně. Dále je už tónová matrice sekvenceru, sestávající z tlačítek, označujících prostě zapnuté noty na patřičných pozicích a zcela dole okénko s pojmenováním dílčích nástrojových grup (Channel Display Filter) a světelný běžec, který označuje právě přehrávaný krok sekvenceru.
Jestliže využíváme pouze tohoto základního Step-sekvenceru, připravujeme se o řadu možností, které je možné využít teprve při editaci stop v Piano Roll editoru. Především je to jednoduchý monofonní sekvencer a má limitovanou délku. I s tím se však dá hodně dokázat, a navíc se jeho data dají exportovat do Piano Roll editoru, a tam se s nimi dále pracuje krásně.
Už pro základní Step-sekvencer funguje skvělá funkce Randomizer, generující náhodně hudební sekvence podle zvolených kritérií. Těmi jsou poloha, rozsah, hustota, též zadáváme vztažný tón (tóniku) a modus či akord, jejichž tóny mají být použity. Náhodně mohou být tvořena i glissanda, zadáme-li Random Portamento. Tyto parametry se určují v sekci pattern, pokud je zapnuta. Další sekce vytváří náhodná nastavení dat velocity, panorama, filter, jemné ladění uni- aneb i bipolárním způsobem. Tato sekce nese název Levels, přičemž obě mohou pracovat nezávisle na sobě. Takto sekce Pattern vytváří jen tónové fráze a neovlivňuje například dynamiku nebo sekce Levels upravuje už předtím vytvořené patterny.