Sám doma - Bacha na impedanci!
Ne snad že by vám měla ublížit, ale když ji budete opomíjet, neblaze se projeví na vašich nahrávkách. Určité vstupy jsou totiž určeny jen pro určité typy signálů, především právě s ohledem na impedanci. Začíná to tím, do kterého vstupu své zvukové karty zapojíte např. kytaru. Mohlo by se stát, že budete mít ten nejlepší nástroj i amp modelingový software, ale ono to z toho nějak „nepoleze“. Možná jste totiž zapomněli stisknout kouzelné tlačítko Hi-Z, které slouží k přepnutí vstupu na vysokou impedanci. Obzvláště pasivní komponenty, jako jsou např. kytarové snímače, jsou neuvěřitelně citlivé na to, aby „viděly“ správnou impedanci, jinak nezní tak, jak mají. Ale pozor, to nutně neznamená, že by impedance na vstupu musela být stejná jako na výstupu. Takové detaily se v oblasti audio signálů řeší jen v ojedinělých případech. Není problém, když má vstup o něco vyšší impedanci než signál, který do něj putuje. Např. když má mikrofon na výstupu 600 Ω a vstup předzesilovače 1 kΩ, není třeba se obávat, že kvůli tomu nastanou potíže. K těm dochází pouze v případě, že rozdíl v impedanci je opravdu obrovský (obzvláště pokud je impedance na výstupu nástroje apod. opravdu vysoká). V každém případě je třeba dávat pozor, jestli je vstup označen jako „instrument“ (nástrojový), nebo jako „line level“ či pouze „line“ (linkový). Ty se totiž liší především právě impedancí a s tím související intenzitou signálu, na který jsou stavěné. Tato označení zkrátka nejsou pouze pro legraci. Pasivní snímače zapojené do linkového vstupu budou téměř vždy dělat neplechu. Nejenže bude signál téměř nepoužitelně slabý (a po jeho zesílení vznikne intenzivní šum), ale změní se i barva zvuku a rezonanční frekvence (ta by vydala na samostatný článek). Zkrátka to nikdy nebude znít tak, jak má. Linkový signál do nástrojového vstupu nám většinou také nemusí poskytnout použitelné výsledky. Může se stát, že bude signál neustále příliš silný. To se bohužel před časem přihodilo mně, když jsem si koupil malou zvukovou kartu (proč tomu pořád říkám „karta“, když už se to kartě moc nepodobá?) na domácí nahrávání, a nevšiml jsem si, že jackové vstupy nemají přepínač impedance a jsou pouze nástrojové. K nepříjemnému překvapení došlo, když jsem k němu připojil své klávesy, které mají linkový výstup. Musel jsem na samotném nástroji nastavit velmi nízkou hlasitost a zároveň dávat pozor, aby byl ovladač gainu na zvukové kartě rovněž byl nastaven na velmi nízkou hodnotu. Jedině tehdy bylo možné klávesy nahrát víceméně bez zkreslení. Takže sice není třeba řešit impedanci příliš do detailu, ale alespoň bychom měli dodržovat pravidlo, že linkový signál má jít do linkového vstupu apod. Kdo by to byl čekal?