Sám doma 15 - Promíchat, netřepat!
A ještě s tím nedám pokoj. Minule jsme zmínili důležitost poslechové aparatury při mixáži a u tématu ještě dnes zůstaneme. V dané oblasti se sice rozhodně nepovažuji za experta (vlastně se za něj nepovažuji v žádné z diskutovaných oblastí, jen se s vámi dělím o zkušenosti a postřehy), ale podařilo se mi udělat při této činnosti mnoho chyb a rád bych, aby moje strasti nebyly zbytečné a aby vše zlé bylo k něčemu dobré. Zkuste se tedy poučit z mých chyb! Víte, některé z nich jsou v podstatě školácké a věřím, že vy byste se takových hovadin nikdy nedopustili. Ale protože tento seriál by se klidně mohl jmenovat „Home Recording for Dummies“, říkáme si někdy věci, které jsou pravděpodobně většině z vás zcela jasné.
Minule jsem zmínil, že je nutné mixáž provádět na reproduktorech, které jsou co možná nejblíže neutrálnímu podání (tedy nezvýrazňují žádnou část frekvenčního spektra). Pokud to tedy s „mícháním“ myslíte vážně, je potřeba zainvestovat do tzv. reproduktorů pro blízký poslech. Vyrábějí se v mnoha různých cenových kategoriích a i ty levnější vám mohou prokázat velkou službu.
Dnes si ale řekněme jednu věc upřímně: ani ty sebelepší reproduktory problém zcela neřeší. Proč? Mělo by vás totiž také zajímat, na jakém druhu reproduktorů či sluchátek budou vaši posluchači (pokud nějaké máte - na rozdíl od většiny soudobých umělců) vaši tvorbu poslouchat. Z toho tedy vychází „myšlenka dne“ - až se dostanete tak daleko, že budete svoje skladby míchat, měli byste se neustále ujišťovat, zda váš mix zní dobře (nebo alespoň snesitelně) při použití malých repráčků, ne zcela kvalitních sluchátek a podobně. Přesně ty budou tvořit nejčastější výbavu vašich posluchačů. A čím více různých poslechových variant použijete, tím větší budete mít jistotu, že vás ani posluchače nečeká nějaké nepříjemné překvapení. Věřte mi, různé reproduktory mohou mít vliv i na subjektivní vnímání poměrů jednotlivých nástrojů.
Sestavy s výraznými basy zdůrazňují baskytaru a velký buben, hodně středové aparatury vytvářejí dojem, že zpěvu je možná až příliš mnoho. Každý reproduktor nějakou část spektra zdůrazňuje a spolu s ní často i konkrétní nástroj, který je v daném spektru dominantní. A tento boj se nevyhýbá ani profesionálům! Nedávno jsem posílal hudbu k mixáži jednomu z našich nejuznávanějších zvukařů. On mi poslal předběžný výsledek. Když jsem jej slyšel, stěžoval jsem si: „Vždyť jsi tam dal strašně moc kopáku!“ O několik dní později jsem dorazil k němu do studia a nahrávku si poslechl na jeho reproduktorech. Kopáku tam bylo přesně akorát...