Rytmy Indie IX - jednoduché jihoindické kompozice, transkripce Shakti
Jednoduché jihoindické kompozice, transkripce Shakti
V minulém dílu jsme se seznámili se základními frázemi jihoindického (karnatického) rytmu. Nyní si zkusme jednoduchou kompozici v osmidobé ádi tále, ve které hrajeme 4x pětidobou a 4x třídobou frázi:
Takatakita Takatakita Takatakita Takatakita Takita Takita Takita Takita
(viz ukázka 1).
Další kompozice již kombinuje fráze o 1, 2, 3, 4, 5, 7 a 9 úderech:
Ta - Taka Takita Takadimi Takatakita Takadimitakita Takadimitakatakita
Na bicí soupravu by se dala převést např. tak, jak vidíte na ukázce 2.
Podobně jako v severoindické hudbě, i v jihoindické se používá k uzavření určitého hudebního celku tihaj (3x zopakovaná fráze, která po třetí skončí na první dobu). Asi nejpoužívanější karnatický tihaj je tvořen 3x zopakovanou pětidobou frází takatakita. Procvičíme si ho ve spojení se základním groovem pro ádi tálu (Takadimi Takajhune):
TakadimiTakajhuneTakadimiTakajhune
- TakatakitaTakatakitaTakatakita
Přepíšeme-li si tihaj pro bicí soupravu, dostaneme dost zajímavý break - viz ukázka 3.
Seriál o indickém rytmu jsem začal zmínkou o geniálních průkopnících propojení východní a západní hudby, skupině Shakti, a ve stejném stylu bych se s vámi i rozloučil.
Připravil jsem pro vás transkripci rytmického úvodu jejich asi nejslavnější skladby (která za minulého režimu dokonce vyšla v ČR na kompilaci Jazzrock) Le Danse du Bonheur z jejich druhého CD Handful of Beauty (1976):
SHAKTI - La Danse du Bonheur (McLaughlin/Shankar)
TAKADIMI TAKE JHUN - - - -TA TAKA DI MI
TAKADIMI TAKE JHUN - -TA-TA TAK DI MI
||: TAKADIMI TAKE JHUNE TAKADIMI TAKE JHUNE :||
||: TAKADIMI TAKE JHUNE - TA - TA TAKE JHUNE :||
||: TA -DI - TAKADENE TAKEDOM- :||
||: DI - TAKADENE TAKEDOM - :||
||: TAKADENE TAKEDOM - :||
||: DENE TAKEDOM - :||
||: TAKEDOM - :||
DOTADIKEDATOM TADIKEDATOM TADIKEDATOM
- TADIKEDATOM TADIKEDATOM TADIKEDATOM
- kitetake Taketerekete kitetake Taketerekete kitetake Taketerekete DHA
Jedná se o tradiční jihoindickou rytmickou kompozici v osmidobé ádi tále. Na začátku Vikku Vinayakram se Zakirem Hussainem rozjedou groove s variacemi a pak přejdou k jádru kompozice, založené na principu otázka - odpověď, kdy základní fráze ta-di- takadene takedom- se postupně zkracuje a celek uzavírá trojnásobný tihaj, se kterým jsme se již v této lekci seznámili, zde však jsou místo takatakita použity alternativní slabiky tadikedatom. Pro "odpíchnutí" je na začátku tihaje místo pauzy ještě vložena slabika do. Závěrečnou frázi tihaje hráči již hrají i na tabla a ghatam v zahuštěné formě ve dvaatřicetinohých notách (tadikedatom je nahrazeno kitetake Taketerekete).
Tímto se s vámi loučím a přeji vám hodně štěstí, inspirace a radosti z hudby:-).