Rockové kurzy – elektrická kytara IV: Mixolydická škála
V tomto dílu kytarového workshopu si společně posvítíme na mixolydický modus – a to jak v doprovodech, tak v sólovém hraní.
Ve stavbě akordů budeme vycházet ze základního septaktordu D mixolydické (D7 – tóny d, fis, a, c) a obohacovat ho o nadstavbové tóny 9, 11, 13 (e, g, h). Vynechat můžeme kvintu (jelikož je čistá) a dále také základní tón, protože ten za nás v kapele zpravidla obstará basista. Pokud náhodou zahraje jiný akordický tón než primu, ozve se zástupná harmonická funkce, takže se není čeho obávat. Předvedeme si harmonizaci všech sedmi tónů této stupnice, pomocí půltónových posunů ji doplníme až do chromatiky a vše začleníme do praktického beglu. V přiložených tabech se nachází jedna z možných verzí akordických sazeb na D7 (až D13, což je jedna harmonická funkce a chápeme ji v podstatě jako jeden akord) na strunách d, g, h, e.
V sólovém hraní si tento modus (D mixolydická: d, e fis, g, a , h, c) doplníme ještě o malou tercii, čímž docílíme bluesový sound a odhalíme překvapivý příbuzenský vztah mezi touto dominantní durovou škálou a minule zmíněnou dórskou.
Jako praktická ukázka nám v obou případech poslouží funková klasika Maceo Parkera, Shake Everything You’v Got.