Nebojte se funkcí v DAW - Přenesení feelingu bicích do ostatních nástrojů
Když už jsme si v minulých dílech tak krásně pohráli s bicími, které nám teď znějí naprosto skvěle a mají dokonalý feeling/groove, asi by se nám líbilo, kdybychom tento groove mohli přenést i na ostatní nástroje.
Víme, že pro srovnání MIDI nebo zvukového signálu do mřížky používáme kvantizaci. I v tomto případě je to správná cesta. Jen musíme Cubase nějak říci, že naší mřížkou teď nebude běžná „tvrdá”/„pevná” mřížka, ale groove ze zvukové smyčky (a nebo z MIDI partu).
Otevřeme tedy okno Quantize Panel (panel kvantizace) a jednoduše pomocí drag and drop přetáhneme naši zvukovou smyčku z projektu (ano, smyčka musí být nejdříve v projektu, nemůžeme přetáhnout smyčku třeba přímo z MediaBay) do modro-zeleného pole okna Quantize Panel, kde se obvykle zobrazuje mřížka. V okně se okamžitě objeví mřížka nová, která přesně odpovídá našemu groovu.
Současně se vytvoří nový preset kvantiazce, který obsahuje právě vytvořenou mřížku. Na rozdíl od jiných presetů, tento je označen hvězdičkou, abychom si jej nepletli s továrními presety. Nicméně se jedná o plnohodnotný preset, který můžeme použít v libovolném jiném projektu. Musím říci, že tohle mi moc nedává smysl. Spíš bych očekával, že se bude jednat o preset lokální pouze pro daný projekt. Obvykle chceme, aby každý projekt (každý song) měl svůj vlastní groove/feeling, takže globální preset zde opravdu nedává smysl. Navíc pokud tuto funkci používáme častěji, začnou se nám zde hromadit presety (které použijeme jen jednou v daném projektu). Nicméně tak to prostě je.
Navíc si můžeme všimnout, že se v okně Quantze Panel změnily parametry. K dispozici máme například parametr Position, který hlídá, jak moc ovlivňuje mikrotiming našeho groovu zdroj, který budeme kvantizovat. Pouze pro MIDI pak máme parametry Velocity a Length, které zase hlídají, jak moc bude hlasitost a délka MIDI not ovlivňovat kvantizovaná MIDI data nebo audio signál. Dalším novým parametrem je Pre-Q, ve kterém můžeme vybrat, zda chceme náš groove, který jsme použili jako zdroj mřížky, předkvantizovat a na jakou hodnotu. Max. Move umožňuje nastavit, o jakou maximální délku se může kvantizovaný materiál k mřížce přiblížit. To se hodí třeba v případě, kdy jsou mezi jednotlivými údery mřížky dlouhá prázdná místa. V této oblasti může být kvantizovaný materiál beze změny. A posledním neznámým parametrem je Orig. Position, který umožňuje synchronizovat kvantizovaný materiál, který v projektu nezačíná na prvním taktu.
Ještě jeden parametr se nám nemusí líbit, a to je hustota mřížky. Můžeme mít prostě pocit, že mřížka je moc hustá, nebo naopak řídká. Že si přejeme, aby bylo kvantizováno více nebo méně úderů. Tento parametr nelze nastavit v samotném okně Quantize Panel. Jednotlivé svislé čáry mřížky totiž (naprosto logicky) odpovídají značkám Hitpoint, které můžeme vidět v okně Sample Editor. Pokud tedy chceme hustotu naší mřížky změnit, musíme daný zdrojový zvukový materiál otevřít v Sample Editoru a v záložce Hitpoints upravit parametr Threshold. Aby se změna aplikovala na preset kvantizace, musíme po změně hodnoty parametru danou zvukovou událost znovu pomocí drag and drop přetáhnout do okna Quantize Panel.