Nebojte se funkcí v DAW - Externí zařízení uvnitř Cubase
Minule jsme se podívali na záložku Control Room v Audio Connections. Dnes se v tomto okně přesuneme trošku doleva, na záložky External Instruments a External FX.
Obě záložky mají podobný účel. Umožňují připojit externí hardware (buď nástroj nebo efekt), a ten se pak v Cubase zobrazují stejně, jako by se jednalo o plug-iny (ať už VSTi nebo VST) přímo v Cubase.
External FX
Pokud tedy chceme v Cubase používat hardwarové efektové jednotky stejným způsobem jako plug-iny VST, klikneme v okně Audio Connections > External FX na tlačítko Add External FX. V zobrazeném dialogovém okně vybereme jméno efektové jednotky (tak se bude v Cubase náš „plug-in“
jmenovat). Dále musíme nastavit Send Configuration a Return Configuration. Zde vybereme, kolik kanálů naše efektová jednotka má na vstupu a na výstupu. Nejčastěji se asi bude jednat o konfiguraci Stereo nebo Mono, ale lze nastavit i 5.1 a mnohé další. Pokud lze naší efektovou jednotku ovládat z MIDI, můžeme po kliknutí na Associate MIDI Device přiřadit příslušné MIDI zařízení. Jakmile máme vše nastaveno, klikneme na OK. V okně External FX se vytvoří příslušná virtuální sběrnice s názvem, který jsme si zvolili, ale hlavně máme k dispozici fyzické sběrnice našeho zvukového zařízení. Send Bus 1 je výstup naší zvukové karty (což poznáme i podle modrého barevného označení). Zde tedy vybereme výstupy, do kterých posíláme do efektu „suchý“ signál, na nějž chceme efekt aplikovat. Return Bus 1 je naopak vstup zvukové karty, kam se vrátí (Return) signál již s patřičným efektem.
Velmi zajímavými parametry jsou Delay, Send a Return Gain. Parametr Delay nám pomůže s tím, aby vše bylo naprosto přesně synchronizované. Stejně jako v počítači potřebuje (skoro) každý plug-in nějaký čas na to, aby se signál zpracoval, potřebují určitý čas i hardwarové efektové jednotky (zejména digitální). O tento čas by byl signál na vstupu opožděn, což by vůbec nedělalo dobrotu. Jakmile zde nastavíme správný čas (měli bychom jej najít v manuálu daného zařízení), Cubase bude posílat signál do tohoto výstupu s dostatečným předstihem, tak aby se signál vrátit přesně včas.
Když nyní budeme chtít vložit do stopy Insert efekt, objeví se v seznamu plug-inů záložka External Plug-Ins a v ní námi vytvořený externí efekt.
Obvykle používáme hardwarový efekt na vícero stop současně. Nejčastěji se totiž dodnes jako hardwarové efektové jednotky používají kompresory nebo reverby. Proto dává smysl, že se tento External FX používá ve sběrnici Send, tedy z každého kanálu si pak právě přes úroveň sběrnice Send nastavíme, kolik signálu chceme do efektu poslat. Díky tomu nemusíme neustále natáčet všechny efektované stopy samostatně.
External Instrument
Na podobném principu funguje také práce s hardwarovými nástroji, External Instruments. Po kliknutí na tlačítko Add External Instrument v Audio Connections > External Instruments se objeví podobné dialogové okno, o kterém byla řeč před chvilkou. Opět nastavujeme název našeho hardwarového syntezátoru. Zde se však nepočítá s jinými konfiguracemi než Mono a Stereo. Proto můžeme nastavit počet výstupů Mono a Stereo našeho syntezátoru. To může být velmi praktické. Moderní profesionální hardwarové nástroje často nabízejí vícero oddělených výstupů, do nichž můžeme směrovat vícero signálů.
Obvykle hlavní výstup (Main) obsahuje všechny efekty, zatímco do dalších výstupů směrujeme další zvuky, bez efektů. A všechny tyto signály pak můžeme v Cubase mít. Samozřejmě opět můžeme (zde bych spíš řekl musíme) nastavit MIDI zařízení pomocí Associate MIDI Device. V následujícím okně nastavujeme především počet kanálů MIDI. Nově vytvořená sběrnice nám ukazuje žluté, tedy vstupní, sběrnice. Logicky zde tedy nastavíme fyzické sběrnice naší zvukové karty, kam je výstup z hardwarového syntezátoru připojen. Opět můžeme nastavit Delay, stejně jako u External FX a Gain. Ve sloupečku MIDI Device pak můžeme připojit konkrétní MIDI zařízení, pokud pro hardware v Cubase tato mapa existuje.
Následně se takto vytvořený External Instrument zobrazí v seznamu, jakmile budeme tvořit stopu Instrument. Na paměti musíme mít, že Instrument sama o sobě pracuje jen na jednom MIDI kanále. Nicméně můžeme vytvořit další MIDI stopy, jejichž signál do stopy Instrument nasměrujeme. Kanálů Audio Return máme k dispozici tolik,, kolik jsme definovali v okně Add External Instrument.