Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Šablony projektů
Poměrně často se stává, že pro určitý typ práce používáme stejný a nebo přinejmenším alespoň podobný výchozí stav. Do tohoto výchozího stavu se musíme nějak dostat a samozřejmě je neefektivní vytvářet tento výchozí stav vždy znovu od začátku, od prázdného projektu. Proto jsou v současných DAW k dispozici tzv. templates (šablony).
Uložení šablony
Šablony jsou obvykle úplně běžné projekty, stejné jako jakýkoliv jiný projekt. Takový projekt je pouze uložen ve specifické složce, cestu k níž ovšem jakožto uživatelé nemusíme nutně znát. Projekt se šablonou stane tak, že jej právě jako šablonu uložíme pomocí specifické funkce (Save as template). Software se sám postará o to, aby byl soubor uložen právě do specifické složky pro šablony.
Vytvoření šablony
Pokud chceme naopak šablonu vyvolat a použít ji obvykle v softwaru při vytváření nového projektu, zvolíme, že nový projekt chceme vytvořit ze šablony. Poté vybereme konkrétní šablonu, která má být použita, čímž vlastně otevřeme daný projekt.
Není šablona jako šablona
Jaký je tedy rozdíl mezi šablonou poskytnutou softwarem a šablonou, kterou si vytvoříme sami a uložíme někam na pevný disk? Rozdíl je především v komfortu použití. Pokud použijeme vlastní projekt, který následně používáme jako výchozí pro další práci (což je přesně úkol šablony), musíme u takového projektu vždy okamžitě po jeho otevření myslet na správné uložení. Ideálně, aby vše fungovalo naprosto správně, tak jak má, bychom měli udělat zálohu původního projektu do nové složky. Jedině tak bude správně vytvořena nová podsložka Audio, která bude obsahovat zvukové soubory týkající se pouze daného nového projektu, kde se nebudou míchat zvukové soubory z dalších projektů. Hrozí navíc to, že projekt hned na začátku neuložíme, a tak si můžeme vlastní šablonu poškodit (udělat z ní skutečný projekt). Není to zbytečně složité?
Pokud vytvoříme nový projekt ze šablony, software se nás hned na začátku zeptá, kam chceme nový projekt uložit - úplně stejně, jako když vytváříme nový prázdný projekt. Tak máme zaručeno, že se nebudou v jedné složce plést zvukové (nebo i další) soubory z několika různých souborů.
Co vše obvykle v šabloně bývá
Konkrétní podoba šablony je hodně závislá na konkrétním druhu práce. Skladatelé filmové hudby mívají obvykle velmi propracované šablony, které obsahují stovky, někdy i tisíce, různých stop, které jsou přesně nasměrovány do mnoha a mnoha virtuálních nástrojů, které již mají načtené zvuky. Tak má skladatel kdykoliv po ruce celou zvukovou paletu, kterou obvykle používá, a nemusí nic vytvářet znovu. Přesně ví, že flétna staccato je například 56. stopa, která je obarvená bíle (nebo „stříbrně“, aby co nejvíce připomínala skutečnou flétnu), stopa může obsahovat i obrázek flétny. Výstup ze stopy je nasměrován do nějaké zvukové knihovny NI Kontaktu, Vienna Symphonic Library, EastWest Symphonic Library nebo jiných, kde je již připravená artikulace staccato. Pokud uživatel daný software používá i pro úpravu a tisk not, je v dané stopě nastaven správný klíč. Stopy jsou již sloučeny do složek (například dřeva, smyčce, kytary atd.), případně jsou výstupy nasměrovány do skupin (Group). Na mixážním pultu jsou již přednastaveny přibližné výchozí poměry hlasitostí, stereopozice, ekvalizace, hloubka dozvuku a další parametry. Jakmile takovou šablonu otevřeme, můžeme vybrat jakýkoliv zvuk a okamžitě začít hrát.
Šablony obvykle obsahují další stopy, jako je stopa se značkami (markery, případně i několika), která se pro tuto práci rozhodně hodí. Připravená bývá i prázdná video stopa, aby byla vždy přesně tam, kde ji čekáme, měla správnou velikost, barvu, nastavení. Šablona může obsahovat i několik stop s různými pravítky. Pro určité stopy se hodí pravítko s timecodem, pro jiné se hodí pravítko s takty a dobami.
Menší šablona se může hodit třeba i pro nahrávání kapely. Jestliže má kapela stabilní obsazení, můžeme si připravit šablonu a do té pak nahrávat všechny písničky připravované desky. Taková šablona bude opět obsahovat jednotlivé stopy (může klidně už i s nějakými efekty), směrování signálu ze vstupů do stopy a ze stop do výstupů (opět případně přes skupiny), stopy budou mít své vlastní barvy. I taková malá šablona práci ušetří.
A co vše být v šabloně může
Jak již bylo řešeno, šablona je v podstatě běžný projekt. Může tedy obsahovat vše, co jakýkoliv jiný projekt, včetně zvukových nebo MIDI dat. V šabloně lze tedy použít například specifický zvuk nebo i tempo metronomu. Šablona již může obsahovat i různé efekty, respektive kompletní nastavení mixu, takže už během záznamu může být poslech poměrně na vysoké úrovni a může se blížit výslednému mixu. Šablona může obsahovat různé další procesy, které se vypočítávají v reálném čase až při hře.
Co šablona není
Při tvorbě šablony je dobré mít na paměti, co je nastavení, které obecně souvisí s projektem - takové nastavení pak je součástí i šablony -, a co je nastavení globální. Globální nastavení (jako jsou například barvy prostředí softwaru) nelze do šablony uložit a pro uložení různých barevných variant softwaru šablony neslouží.
K čemu šablony neslouží
Často se setkávám s dotazem, zda je možné aplikovat šablonu na již hotový projekt. To možné není z logických důvodů - data obsažená v šabloně by se vůbec nemusela shodovat s daty již vytvořeného projektu a mohl by tak vzniknout pěkný guláš. Pro tyto účely jsou v DAW funkce pro načítání určitých částí projektu (včetně třeba nastavení stopy) z projektu jiného.