Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (6)
V minulém dílu jsme se bavili o hromadném (dávkovém) exportování kanálů a o tom, co všechno lze automaticky s vyexportovaným projektem provést poté, co je vytvořen. Dnes se podíváme na pár dalších možností a pak také na to, na co si dát před exportem pozor.
Kromě možnosti uploadu hotového exportovaného zvukového souboru na nějaký server pro sdílení hudby či možnosti otevřít vyexportovaný zvukový soubor v nějakém externím zvukovém editoru (třeba ve WaveLabu) může být dalším typem speciálního procesu načtení hotového souboru zpět do samotného projektu. A to buď pouze do Poolu (tedy do jakési knihovny prostředků, kde máme všechny mediálná soubory, které jsou - nebo kdy byly - v daném projektu použity), nebo přímo do nově (automaticky) vytvořené stopy. V samotném projektu tak můžeme rovnou mít jakousi zálohu výsledného mixu, což může být velmi praktické. A to zejména v případě, kdy používáme virtuální nástroje (hlavně v případě používání starých virtuálních nástrojů, když se bojíme, že po aktualizaci systému již nebudou tyto plug-iny kompatibilní a nepoběží), nebo hardwarové nástroje (které se mohou měnit, obnovovat, prodávat, nakupovat... známe to všichni). A nebo můžeme automaticky vytvořit projekt nový, kam bude hotový master export do nové stopy načten. Finální záloha exportu je tak dokonce mimo původní projekt, což je z hlediska bezpečnosti zálohy samozřejmě ještě lepší stav.
Jako třešničky na dortu jsou pak už možnosti nastavení, zda se má okno exportu po ukončení celého exportu automaticky zavřít, nebo ne. Ono se to nezdá, ale ve tři hodiny ráno, kdy obvykle finální exporty probíhají, člověk už neví, co udělal a co ne. Někdy nechám okno exportu zavřít, během exportu se jdu napít, a když se vrátím, už nevím, jestli jsem už export udělal, nebo ne. Jindy okno zavřít nenechám, jdu se napít, a když se vrátím, nevím, jestli jsem už export spustil, nebo ne. Člověk si (stejně) nevybere. Také je možné aktivovat to, že ačkoliv export probíhá mimo reálný čas, jsou aktivní měřáky všech stop. Po ukončení exportu pak kouknu na měřák hlavního výstupu, jestli někde nevznikl peak (ačkoliv to samozřejmě kontroluji milionkrát předtím, během mixu).
Na co si dát pozor?
Nejednou jsem se setkal s problémem, že nějaká stopa nebyla ve výsledném souboru vyexportována. Zdroj tohoto problému byla snad vždy chyba uživatele. Pokud pominu přehlédnutí aktivního tlačítka Mute (což se obvykle nestává, protože před exportem obvykle projekt posloucháme mnohokrát a všimli bychom si toho), častěji spíše přehlédneme, že je aktivní tlačítko Monitor (tedy odposlechu). Ano i toto nastavení stopy hraje při exportu roli, a to jak v případě exportu v reálném čase, tak i v případě exportu mimo reálný čas (což je poněkud překvapivé). Stejně jako v případě přehrávání projektu, pokud je tlačítko monitoringu aktivní, stopa nepřehrává signál/data, který je v ní nahraný, ale signál, který přichází na vstup dané stopy. Tedy exportuje se to, co zrovna zpíváme/říkáme do mikrofonu nebo hrajeme na připojeý nástroj. Obvykle během exportu nezpíváme (obvykle ani nikdo není v nahrávací místosti), proto je výsledkem namísto předpokládané stopy ticho. Tedy pozor na tlačítko monitoringu a před exportem všechna tlačítka monitoringu vypnout.
Nebylo by bezpečnější, kdyby programátoři jednoduše přidali funkci, že během exportu má být hodnota tlačítka Monitor ignorována a vždy má být exportován signál ze stopy? Opravdu si neumím představit, že by někdo záměrně do exportu nahrával něco živě (ale v současnosti to je možné, jak jsem právě vysvětlil).
Proč dva exporty nezní identicky?
A nyní se dostáváme k tomu slibovanému vyřešení záhady. Zkoušeli jste někdy vyexportovat jako wav stejný projekt dvakrát za sebou, pak je oba naimportovat zpátky do projektu, otočit fázi jednoho z nich a poslouchat výsledek? Měli bychom dostat ticho, protože výsedný signál by měl být vždy stejný. Je tomu opravdu tak? A proč? To se dozvíte příště (a po reklamě).