Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši
Už těch Solo a Mute záludností, drobností a podrobností bylo dost, co myslíte? Odskočíme si nyní na úplný konec celého procesu (ačkoliv ne vždy je tato funkce použita vždy jen striktně na konci, jak si brzy ukážeme) a podíváme se na různé možnosti exportu hotového smíchaného projektu. Ale nejen na to.
Především si trošku ujasníme terminologii. Některá DAW nazývají export výsledného hotového smíchaného zvuku jako Export Audio Mixdown (exportovat smíchaný zvuk), jiná DAW jako Render, jiná jako Bounce. Vše směřuje ale k tomu, že z našeho projektu, který obsahuje množství různých stop, specifické nastavení mixu, plug-inové efekty, atd., chceme vytvořit výsledný jeden (stereo nebo vícestopý) soubor, který si bude moci poslechnout kdokoliv, kdekoliv, aniž by vlastnil naše DAW a všechny naše plug-iny. Obvykle se tedy jedná (v lepším případě) o soubor wav (nebo dokonce flac) nebo (v horším případě) mp3, či ogg vorbis. Tohle je tedy základní funkce exportování, renderování nebo bouncingu. (Hezká česká slova, že?)
Po vysvětlení exportu smíchaného zvuku a probrání řady možností, které jsou obvykle k dispozici, si to trošku zamotáme a podíváme se i na alternativní možnosti, které se právě nepoužívají až na úplném konci procesu, ale v jeho průběhu (za jiným účelem). Tedy například (jiný) Render (in Place), Freeze, atd. Ale o tom až později.
Oblast exportu (lokátory)
Oblast exportu, tedy místo v projektu, odkud a kam chceme exportovat, se obvykle vyznačí pomocí určitých značek. Obvykle se pro tuto oblast používají stejné značky, které se používají i pro ohraničení smyčky/cyklu, pokud chceme určitou část projektu přehrávat dokola, tedy tzv. lokátory.
Některá DAW nabízejí možnost exportovat „celý projekt“, pokud lokátory pro export nenastavíme nebo pokud tuto možnost přímo zvolíme v okně exportu. Jenže co to znamená „celý projekt“? Logicky přece od začátku až do konce. Ale kde je začátek? Tam, kde začíná pravítko? To asi ne, obvykle máme před začátkem hudby pár taktů prázdných pro inicializaci zvuků. Kde je na pravítku 0 (resp. 1.1.1.1), to obvykle bývá synchronní se začátkem pravítka, takže asi také ne. Tedy tam kde začíná první zvuková (nebo MIDI) událost (region/objekt)? To bych bral. Ale kde je konec? Tam, kde končí poslední region/objekt? To už je horší. Za tímto místem ještě ve skutečnosti může znít hudba. Velmi často zde třeba doznívá reverb. Různá DAW to řeší různě. Některá DAW jsou chytřejší než my a najdou si místo ukončení exportovaného souboru sama (prostě mají nastavený nějaký práh hlasitosti; když pod něj signál spadne, tam je konec; pro jistotu dají před toto místo kratičký fade out). V jiných DAW můžeme nastavit tento práh hlasitosti ručně. Jinde zase můžeme nastavit čas, po který má být zvuk za koncem poslední události ještě exportován (to obvykle není moc praktické, protože se čas může měnit podle délky reverbu a těžko se to odhaduje, to už je lepší nastavit lokátory). Asi jsem staromilec a nakonec si raději vždy nastavím lokátory.
Cubase možnost exportu celého projektu nenabízí. Lokátory jsou nutné vždy. Pokud se čas mezi lokátory rovná 0 nebo pokud jsou lokátory přehozené (pravý vlevo a levý vpravo), Cubase nás na to upozorní. Bohužel nás ale neupozorní již v okamžiku, kdy otevíráme okno Export Audio Mixdown, ale až poté, co si vše pečlivě nastavíme a klikneme na tlačítko Export. Noční můra začátečníků.
Mimochodem, funkce přehozených lokátorů není v Cubase jen tak pro nic za nic. Pokud takto lokátory nastavíme a aktivujeme cycle (tedy smyčku), místo označené převrácenými lokátory bude přeskočeno. Jedná se tedy o jakýsi letmý střih, pokud chceme rychle zkusit, jak by projekt zněl bez nějaké části.
Export mezi značkami
Kromě výše zmíněných možností nabízí některá DAW také export mezi značkami (markry). V Cubase je to vyřešeno tak, že můžeme exportovat oblasti označené tzv. Cycle Markers, tedy cyklickými značkami, které na rozdíl od běžných značek, které označkují pouze jedno místo, značí konkrétní oblast. To už se ale trošku dostáváme do tzv. dávkového exportu (Batch Export), o kterém si budeme povídat někdy později.
Hned příště se ale pustíme do jámy lvové - export v reálném čase a nebo offline?!