Muzislovník - peak

Muzislovník - Peak
Muzislovník - Peak

Peak (česky špička, zde myšleno signálová), peak limit (česky omezení špiček), peakstop level (česky úroveň limitace) jsou termíny z oblasti limitérů, jež často bývají součástí signálových kompresorů. Existují omezení signálu tvarová, tedy ořezání špiček u každé půlvlny, když naběhne. Takové omezování přidá k původnímu signálu liché harmonické, někdy hodně, a tím limitovaný tón změní barvu, někdy dost. Takové způsoby limitace používají zhusta kytaristi a krabičkám, jež tohle umějí, se říká booster, fuzz, distortion nebo všelijak podobně. Sám tento kytarový zvuk nápadem pochází z přebuzeného elektronkového zesilovače.

 

Leč signálové kompresory jsou o něčem jiném, mám-li použít parlamentní obrat. Pro jejich fungování je důležité zatlumit celkovou úroveň signálu, aby jeho buď střední nebo špičková úroveň nepřesáhla stanovenou mez. Kompresory tlumí signál postupně, čili od jisté meze „hrají“ tak, že čím silnější signál do nich vchází, tím nižší je jeho zesílení. Úrovňový práh, odkud se tak má dít, a taky strmost kompresoru se obvykle dá snadno a celkem přehledně nastavit na jeho čelním panelu knoflíkem proti stupnici.

 

Korunou kompresorů bývají limitéry. Tato zařízení pracují podobně, často taky obvodově využívají ten sám tlumicí signálový obvod - zesilovač s proměnným zesílením řízeným řídicím napětím (voltage controlled amplifier, VCA - o něm snad jindy). Jenom v řídicí části se přístroje liší a řídicí signál se před vstupem do VCA sečte či smíchá. Funkce obou zařízení nebo sekcí jednoho bloku se liší ve vytváření řídicího napětí. Na rozdíl od kompresoru limitér tlumí signál tak, aby výstupní úroveň z něj vycházející nepřesáhla nastavenou hodnotu a současně nebylo signálu přidáno příliš nového zkreslení. Nějaké malé se nachomýtne vždycky. Limitéry jsou důležité při převodu analogových signálů na digitální - při digitalizaci. Pokud by digitalizovaný signál přesáhl úrovňový rozsah převodníku, byť v milisekundových špičkách, nastala by velmi tvrdá limitace, tvrdší než u shora uvedených boosterů a převáděný signál by poslechově znehodnotila.

Psáno pro časopis Muzikus