Muzislovník

Absorbing lining (česky akustický pohltivý obklad),

acoustic panel (česky akustický panel), ... with perforated facing (... děrovaný),

resonant panel (česky rezonanční panel),

reverberation time (česky doba dozvuku),

early decay time (česky počáteční doba dozvuku).

Doba dozvuku a počáteční doba dozvuku tu jak biftek v jídelním lístku reprezentují celý houfec fyzikálních veličin, jenž je při hodinách gynmazijní fyziky odzívnut pojmem dozvuk nebo doba dozvuku a nanejvýš se vysvětlí, jak se dozvuk odlišuje od ozvěny. V akustické praxi a teoretické fyzice se věci jeví značně složitěji, bádání jdoucí na kořen poznání sune se až k vlnění hmot různých vlastností v prostoru, přičemž pro dostatečný jeho popis je zapotřebí tomu odpovídající matematický aparát, směřující k vlnovým rovnicím (wave equation) za hojného využití prostorových integrálů (spatial integral) a jiných akademických výstředností, jímž se běžný, obecnější fyzice neuvyklý, člověk pokud možno vyhýbá, aby z toho nezmagořil. Jde o to, že z každého zdroje zvuku se vlnění šíří ve vlnoplochách, jež se tak samy stávají druhotnými zdroji zvuku a špacírují homogenním prostorem tak dlouho, až jeho homogenita skončí, čili vlna do něčeho narazí. Pak se vlnění částečně odrazí a letí zpátky nebo pokračuje v pochodu tou další hmotou. Každý kousek vlastní cestou a současně přitom všechny dohromady. A ještě to závisí na teplotě, hodně na frekvencích, a navíc v každém koutě toho kterého sálu je to trochu, nebo někdy úplně, jinak. Tato teorie se používá buď k návrhu nějakých prostor, pokud se mají stavět, nebo analyzuje prostory už postavené, případně do nich pomocí těchto teorií a modelovacích programů navrhuje dodatečné úpravy.

A ty se právě často skládají z nadepsaných panelů a obkladů. U rezonančních panelů se využívá rezonance uzavřených komůrek, jež takto „odchytí“ z prostoru energii určité frekvence. Absorpční panely zase promění zvukovou energii v teplo v měkkém pohltivém materiálu. Někdy lze využít i věci, které lze současně využít neakusticky, třeba koberců, závěsů, sedadel, různých architektonických prvků a v neposlední řadě i akustické pohltivosti přítomných posluchačů. Leč šedivá a děsně zamotaná jest teorie a ono to ve skutečnosti nakonec vždycky nějak dopadne. Líp nebo hůř.

Psáno pro časopis Muzikus