Letem kytarovým světem - Kytarové aparáty Blackstar a Fuchs

Blackstar Artisan 30
Blackstar Artisan 30

Přes rok a půl jsme v rámci tohoto seriálu nepsali o kytarových aparátech. A ne že by nebylo o čem psát, to je snad každému jasné. Sice jsme u těch nejzákladnějších firem uvedli dodatky (přece jenom je to již hodně přes deset let, co jsme o nich psali), ale naposledy jsme si přiblížili výrobce aparátů v prosinci 2012. A tak to musíme napravit.

V rámci jednotnosti s předchozími díly budeme postupovat obdobně, s tím že si vedle charakteristiky firmy přiblížíme jednotlivé řady a série, uvedeme si i umělce, kteří používali či používají uvedené výrobky, což je pravděpodobně ta nejlepší charakteristika uvedené značky. O celkovém obrazu to tak vypoví rozhodně víc než všechny možné popisy zvuku. Navíc, jako obvykle, uvedu i osobní názor na některé produkty, se kterými jsem se prostřednictvím svých žáků či na festivalech, ve studiích a na sessionech setkal. U té druhé uváděné firmy to bylo jen v jednom případě, přece jenom se k nim na našich pódiích tak zcela běžně nedostáváme. Navíc to bylo vlastně jen ve studiu.

Blackstar Series One 200
Blackstar Series One 200

Rád bych zde opět připomenul, že, jak moji dlouhodobější čtenáři vědí, jsem si zcela vědom variability osobního názoru na tu kterou značku či na určitý model. Je to samozřejmé, protože je zde mnoho dalších proměnných, počínaje rukama a feelingem kytaristy přes efektové řetězce a styl hry po akustiku sálu. Proto tedy berme následující řádky nejen jako obecné, uživatelské doplnění informací a ucelení si osobního i obecného povědomí o světě hlav a komb, ale také i jako možnost porovnání jednotlivých názorů a tříbení vlastních představ.

Blackstar HT-SRH
Blackstar HT-SRH

Dnes nás tedy čekají dvě firmy, jedna anglická a jedna americká. U první z nich se sestava zaměstnanců z velké části skládá z bývalých pracovníků firmy Marshall, druhá sází jednoznačně na svůj přístup, a to i z hlediska designu, kdy se snaží (a daří se jí to) vytvořit zcela vlastní image. Obě dvě mají v nabídce i krabičky. První se vedle očekávaných sérií pustila i do zajímavých řad, druhá se až zavile drží vlastních představ. Již dle nápovědi víte, o jaké firmy půjde? První z nich je Blackstar, druhou pak Fuchs.

 

Články s přímou návazností k textu:

Muzikus 9/2001: Marshall

Muzikus 1/2002: Fender, Vox, Hughes & Kettner, Orange

Muzikus 2/2002: Engl, Hiwatt, Johnson, Mesa/Boogie, Peavey, Soldano, VHT

Muzikus 10/2003: Laney, Roland, Carvin, Crate, Rivera

Muzikus 8/2004: Randall, Trace Elliot, Yamaha

Muzikus 12/2007: Matchless, Rocktron, Genz Benz, Bogner, THD

Muzikus 10/2008: Bad Cat, Epiphone, Kustom, Pignose

Muzikus 6/2009: Budda, Framus, Behringer, Tech 21

Muzikus 8/2010:  Victoria Amp Co., Yorkville Sound, Carr Amplifiers

Muzikus 12/2012: Bruno Custom, Diezel

Muzikus 11/2013: Jak šel dál vývoj u základních firem - Marshall, Fender

 

Blackstar

Roku 2004 se pár přátel v Northamptonu domluvilo, že zkusí zúročit své dlouhodobé, několik desetiletí sbírané předchozí zkušenosti a vytvoří společnost, která bude produkovat takové aparáty, aby jejich tón byl krásný, mocný a veliký jak na velkých pódiích, tak i při cvičení doma. Po dvouapůlletém výzkumu, který probíhal v doslova polních podmínkách v jednom altánu, se nová značka, pojmenovaná Blackstar, uvedla na mezinárodním hudebním veletrhu Musikmesse ve Frankfurtu (čtenářům pravidelně každoročně přinášíme informace z tohoto svátku muzikantů), a to v březnu 2007. A podařilo se. Značka se rozletěla do světa, oblíbila si ji řada velkých světových muzikantů (viz příloha) a ve velmi krátké době se již firma nemusela tísnit v zahradním domku. Ideální vlastnost tvůrčího týmu této značky je skutečnost, že většina z nich jsou muzikanti (nikoli tedy jenom technici), kteří se snaží, jak sami říkají, o vášnivý tón, takový, který by se nejvíce přiblížil představě, jakou nosí každý kytarista ve své hlavě. A dlužno uznat, už jenom podle jejich klientely, že se jim to daří opravdu dobře.

Fuchs Train
Fuchs Train

Firma nabízí jak nízkovýkonné aparáty (od výkonu jednoho wattu), tak i běžné, očekávané výrobky, včetně těch nejsilnějších, jako jsou dvěstěwattové hlavy Series One 200 s osazením 4x ECC83, 1x ECC82 a 4x KT88 a signature hlava Blackfire 200 kytaristy Guse G se čtyřmi kanály a šesti módy. Její rozsah sahá od klasických celolampových aparátů (např. série HT Venue) po programovatelné řady ID (Core a ID Series TVP).

 

Řada HT-5 (pět wattů) a HT-1 (jeden watt) jsou v podstatě amplifikované pedály, krabice, obsahující vždy lampu ECC83 v pre-ampu. Je pravda, že na ně občas ve studiích narazím a hraje se na ně příjemně, protože výrobci nezapomněli na řadu vychytávek, aby výsledný zvuk nezněl jak z hrnce. Mezi ně patří i technologie ISF, kdy uživatel může přepínat mezi tvrdým americkým a měkčím british zvukem. Série ID je zase plně programovatelná, řada Core nabízí pro nastavení šest zvukových režimů - clean warm, clean bright, crunch, super crunch, OD1 a OD2. Vestavěné efekty se liší u každého modelu svým počtem, ale obecně jde vždy o modulaci, delay a reverb. Řada Series se zase honosí emulací lamp v šesti módech, kdy umožňuje volit mezi EL84, 6V6, EL34, KT66, 6L6 a KT88 se 128 programy.

Blackstar HT Club 40
Blackstar HT Club 40

Na Musikmesse 2013 firma uvedla nově i řadu HT Metal, jejíž stylové určení už jenom pro vysoký gain je zcela jednoznačné. Řada Artisan je ručně vyráběna v Koreji a některá komba získala ta nejvyšší ocenění (magazín Vintage Guitar jim dal přídomek „zemité zesilovače, které dají zemitý tón“). Series One jsou lampové výkonné zesilovače s technologií ISF, které spolu s limitovanými edicemi doplňují poměrně širokou nabídku firmy.

 

Setkal jsem se s několika aparáty. Ve studiu jsem si zahrál (a půjčil jsem si to i domů) na jednowattová a pětiwattová komba, kdy mi utkvělo v paměti HT-5210. Našemu zvukaři také, protože při jeho snímání zaznamenal, jak sám řekl, x-krát menší problémy při snímání zvuku a jeho úpravě než u mého Marshallovi, na kterém trvám (a to i z hlediska síly zvuku). Ať si trhne nohou, sedí tam v režii přece kvůli tomu, no ne?

Kombo HT Metal 60 Combo mi přišlo zvukově trochu placatější (to je ovšem pro tento druh hudby snad u všech komb běžná charakteristika), daleko lepší výsledek (ovšem při napojení na bednu Marshall 1960A) byl u hlav HT Metal 100 a HT Stage 100. U první z nich jsem si nastavil ta největší zkreslení, a přesto tam nešlo vyloženě o tzv. rozsypaný písek. Nevím, jak by se to projevilo u jiných kytar, ale hrál jsem na svého Gibsona Les Paula, kde mám u kobylky Seymour Duncan SH-6. Celolampa HT Stage 100 krásně zpívala, zvuk byl plný, agresivnější než u mého TSL100. Basy byly hustější, než jsem zvyklý, ale to bylo spíše nastavením, protože jsem při připojení hlavy vůbec nic neměnil na svém pedalboardu a hodnoty na hlavě jsem nastavil klasicky na nejběžnější, totiž doprostřed.

Blackstar HT Stage 100
Blackstar HT Stage 100

V každém případě je tato značka již zavedenou firmou, která oslovila značné množství muzikantů a má výborné jméno i na našich scénách. Cena jejích aparátů se pohybuje zhruba na stejné úrovni, jako třeba u standardních řad Marshallů a za ta krátká léta si vydobyla značné renomé, kdy se dokázala vecpat do přední linie výrobců kytarových aparátů. Nezbývá než jí držet palce, protože si to opravdu zaslouží. Jen ty ceny, jen ty ceny...

 

  

Řada, série Model Základní specifikace
HT–1 HT–1 Combo 1 W, 1x ECC83m 1x ECC82, 2 kanály, 8” repro, technologie ISF pro přepínání mezi americkým a british zvukem, vstup pro mp3
HT–1R Combo dtto, reverb, držitel řady ocenění
HT–1RH (hlava) dtto, hlavová verze comba HT–1R (+ bedna HT–408)
HT–5  (komba)  (+ bedna HT–112) HT–5C 5 W, 1x ECC83, 1x 12BH7, 2 kanály, 12” repro, technologie ISF, emulace výstupu (1x 12” nebo 4x 12”), efektová smyčka a level
HT–5R dtto, digital reverb
HT–5210 dtto (viz HT–5R), 2x 10 Celestion
ID Core (programovatelná komba) ID Core Stereo 10 2x 5 W, EQ + ISF, 6 klasických kanálů, 12 vestavěných efektů, USB, mp3, speaker emulace
ID Core Stereo 20 2x 10 W, dtto
ID Core Stereo 40 2x 20 W, dtto
ID Series (pragramovatelné) ID 15TVP Combo 15 W, technologie LOUD (emulace lamp), EQ + ISF, 6 klasických kanálů, 128 programů, vestavěné multiefekty (4+modulace, 4x reverb, 4x delay), master volume, USB, mp3, speaker emulace, vestavěná ladička, 10” repro
ID30 TVP Combo 30 W, 12” repro, jinak dtto
ID60 TVP Combo 60 W, dtto, presence, resonance
ID60 TVP–H dtto v hlavě + bedna ID412
ID100 TVP (hlava) dtto ve stowattové verzi + bedna ID412
ID260 TVP Combo dtto, výkon 2x 12” 60 W + 60 W
HT Metal  (+ bedny HT Metal 112, 408, 412) HT Metal 1 1 wattů, extreme gain a tone, 1x ECC83, 1x ECC82, 2 kanály, 8” repro, ISF, mp3, reverb, emulace repro output
HT Metal 1H dtto v hlavě
HT Metal 5 5 W, 12” repro, 1x ECC83, 1x 12BH7, emulace repro výstup (1x 12” nebo 4x 12”), jinak dtto
HT Metal 5H dtto v hlavě
HT Metal 60 Combo 60 W, 2x ECC83, 2x 6L6, resonance, presence, master volume, digital reverb, čtyřcestný footswitch (clean, OD1, OD2, reverb), jinak dtto
HT Metal 100 100 W, 2x ECC83, 1x ECC82, 4x 6L6, dtto
HT Venue (celolampy) (+ bedny 112, 212, 412) HT Studio 20 20 W, 2x ECC83, 2x EL34, 2 kanály, 12” repro, ISF, master volume, digital reverb, efektová smyčka, emulace speaker output
HT Studio 20H dtto v hlavě
HT Club 40 Combo 40 W, 2x ECC83, 2x EL34, 12” Celestion, ISF, overdrive voice, master volume, digital reverb
HT Club 50 50 W, hlava, jinak dtto
HT Soloist 60 Combo 60 W, presence, čtyřcestný footswitch, jinak dtto HT Club 40
HT Stage 60 Combo 2x 12” Celestion, jinak dtto
HT Stage 100 100 W, 2x ECC83, 1x ECC82, 4x EL34 resonance, navíc módy pro clean a overdrive, jinak dtto
Series One (+ bedny Series One 212, 412, 412 PRO) Series One 45 Combo 45 W, DPR power reduction, 3x ECC83, 1x ECC82, 2x EL34, 2 módy na kanál drive (Plexi, Bright A), ISF, presence, master volume, 2x Celestion Vintage 30
Series One 50 50 W, hlava, dtto, MIDI switch
Series One 100 100 W, hlava, 3x ECC83, 1x ECC82, 4x EL34, dtto
Series One 104EL34 100 W, 2x ISF, 2x overdrive pro výstupy low/high, dtto
Series One 1046L6 dtto, místo EL34 použity 6L6
Series One 200 200 W, hlava, 4x ECC83, 1x ECC82, 4x KT88, dtto
Artisan  (+ bedny Artisan 212, 412) Artisan 15 15 W, přepínač mezi módy (5 W – trioda/15 W – pentoda), 2x EL84, 2 kanály (EF86, ECC83), repro Celestion G12M Greenback
Artisan 15H dtto v hlavě
Artisan 30 30 wattů, switch mezi módy (10 watt trioda  / 30 watt pentoda), 4x EL84, dtto, 2 x  Celestion Vintage 30
Artisan 30H dtto v hlavě
Artisan 100 100 W, 4x EL34
limitované edice HT–1RW, HT–1RHW, HT–5RHW, HT–5RSW (bílé úpravy) apod.
Signature Blackfire 200 Gus G, 200 wattů, 4 kanály, 6 módů
Blackstar ID Core Stereo 40
Blackstar ID Core Stereo 40

Kdo hrál či hraje na Blackstar

Gus G (Ozzy Osbourne), Silenoz (Dimmu Borgir), Paul Allender (Cradle of Filth), James Dean Bradfield (Manic Street Preachers), Richie Sambora, Uli Jon Roth (Sky of Avalon), Tommy Henriksen (Alice Cooper), Reb Beach (Whitesnake), Eric Peterson (Testament), Pat Travers, Randy Bachman (BTO), Guy Griffin (Quireboys), Neal Schon, Tony Rombola (Godsmack), Jeff Stinco (Simple Plan), Leslie West, Steve Jones (Sex Pistols), Sammy Hagar, Billy Gibbons, Alex Scholpp (Tarja Turunen), Wolf Hoffman (Accept) a dlouhá řada dalších.

 

Fuchs

Fuchs je respektovaná americká firma zaměřující se na boutique lampové výrobky s velkým podílem ruční práce, vyznačující se maximálním přizpůsobením zákazníkům, malými sériemi, zahrnujícími vždy verzi kombo a hlavu a vlastním, a nyní již prověřeným designem. Nabízí několik základních řad, které až na sérii Casino jsou hodně individuální a jedinečné. Když už jsme zmínili sérii Casino - ta se velmi dobře ujala jak pro svou variabilitu v základní nabídce, tak i pro příznivější ceny, a to určitě ve srovnání s ostatními modely firmy.

Blackstar Fuchs 21
Blackstar Fuchs 21

Overdrive Supreme, další série, je tvořena jen jedním zástupcem. Ovšem jak kombo, tak i hlava mají velmi širokou variabilitu a dají se pořídit od dvacetiwattových výkonů do stopadesátiwattových zařízení se čtyřmi 6550 v power-ampu.

 

Hlava i kombo Train je zase z kategorie vintage aparátů, kdy se vývojáři zaměřili na vysoce široký frekvenční rozsah zvuku. Tripledrive Supreme je určeno spíše pro čisté a nakřáplé zvuky se zaměřením styly country, jazz a pop - protože to je právě ten jeden aparát (padesátiwattové kombo to bylo), který jsem měl v ruce, mohu prohlásit, že výrobcem uváděné využití je opravdu jen orientační, protože se dá použít i do rocku a skvěle reaguje na to, co mu naservírujete na pedalboardu. Základní myšlenka z Tripledrive byla použita při stavbě dalšího modelu, Clean Machine, kde je využití opravdu již směřováno do vod jazzu. Naopak high gain zesilovače na NAMM Show roku 2010 u této značky zastupovala hybridní řada Mantis.

Fuchs Full House 50
Fuchs Full House 50

Na značku Fuchs u nás opravdu jen tak nenarazíte. Což ovšem neznamená, že by šlo o něco nekvalitního, stačí se podívat na galerii jmen, co na tyto aparáty hrají. Řada z nich také využívá i další produkty této firmy, kterými jsou krabičky, kdy největší nabídka je z ranku overdrive a distortion. Z této nabídky jsem měl možnost vyzkoušet si jako stálý hledač ideálního zkreslení dvě krabice, žlutou Double Plush, která skvěle reagovala s Marshallem a přinášela průzračný, skleněný zvuk, a Valve Job s lampou 12AX7, která mne přímo nadchla. Ale to už je o jiném článku.

Fuchs Four Aces
Fuchs Four Aces
Řada, série Model Základní specifikace
Casino Blackjack 21 hlava i kombo, 21 W, 2x 6V6, 2 kanály, digital reverb, verze 21–II obsahuje 2x 12AX7
Four Aces hlava i kombo, 2x 12AX7, 2 kanály
Lucky-7 hlava i kombo, 2x 12AX7, 6CA7 pro 7 wattů, 6L6 pro 7 wattů, 6V6 pro 5 wattů, 2 kanály,
Full House 50 hlava i kombo, 2x 12AX 7, EL34 nebo 6L6 v power-amp, 2 kanály, digital reverb
The Wild Card 100 kombo, 3x 12AX7, dtto
Clean Machine hlava i kombo, 3x 12AX7, 2x 6550 (verze 75 wattů), 4x 6L6 (verze 100 wattů), 4x 6550 (verze 150 W)
Jazz Classic hlava i kombo, hybrid, 2x 12AX7, 75 W (na 8 Ω), 150 W (na 4 Ω),
Mantis The Mantis hlava i kombo, 2 kanály, vždy 6550 + EL34 nebo KT88
The Mantis Jr. hlava i kombo, 3x 12AX7, dtto
Overdrive Supreme hlava i kombo, 4x 12AX7, 2x 6V6 (verze 20 W), 4x 6V6 nebo 2x 6L6 (verze 30 W), 2x 6L6 (verze 50 W), 4x 6L6 (100 W), 4x 6550 (150 W)
Tripledrive Supreme hlava i kombo, 5x 12AX7, 2x 6L6 (verze 30 nebo 50 W), 4x 6V6 (30 nebo 50 W), 4x 6L6 (100 W), 4x 6550 (150 W)
Train Series hlava i kombo, 3x 12AX7, 2x EL34
Fuchs Mantis Jr.
Fuchs Mantis Jr.

Kdo hrál či hraje na Fuchs

Warren Haynes, Jimmy Herring, Nils Lofgren, Gregg Allman, Joe Bonamassa, John Bell (Widespread Panic), Al Di Meola, Jeff Golub, Zach Myers (Shinedown), Rick Nielsen (Cheap Trick), Kenny Wayne Shepherd, Joel Stroetzel (Killswitch Engage), Derek Trucks (Allman Brothers Band), Dweezil Zappa a řada dalších.

 

www:

www.blackstaramps.com

www.fuchsaudio.com

 

Co nového u kytarových velikánů

Mick Box

Mick Box
Mick Box

Mick Box jako jediný původní člen legendárních Uriah Heep stále drží tento jeden z pěti pilířů, které definovaly hard rock v jeho klasické podobě, stále při činnosti. Pravda je, že po naprosto skvělém návratu na světová pódia albem Sea of Light v polovině devadesátých let následná alba jejich příznivce zklamala. Jak zvukem, tak i autorskou invencí. Po Wake the Sleeper, které nezaujalo ani obalem (a ty byly vždy pro tuto kapelu příznačné), si trochu lépe vedlo CD Celebration. Ve stejném duchu pak vznikla deska Into the Wild, která se po drahných letech opět dostala do finských, pro Uriah Heep dříve tak úspěšných, anket. Toto album bylo také posledním, které natočil Trevor Bolder, vynikající baskytarista, který bývá neprávem přehlížen...

Vydání dalšího alba, pravděpodobně pojmenovaného Outsider, se plánuje na červen tohoto roku. Opravdu mu držím palce, protože tato kapela si to zaslouží.

 

Diskografie:

Mick Box + Uriah Heep

Pozn.: Do základního katalogu uvádíme i koncertní alba (z celkem devíti alb od uvedení Kytarových velikánů), stejně postupujeme i při výběrech (z celkem šesti alb).

 

Wake the Sleeper (2008, Parlophone, Atlantic),

Celebration (2009, Parlophone, Atlantic),

Into the Wild (2011, Parlophone, Atlantic),

Live in Armenia (2011, live, 2CD + DVD, Parlophone, Atlantic),

Logical Revelations (2012, kompilace, Store for Music).

 

Encyklopedie - 33+333 světových kytaristů (1997) (str. 273, miniprofil)

Muzikus 10/1997 - Letem kytarovým světem - Uriah Heep (str. 20, miniprofil)

Encyklopedie - 15+3 světových kytaristů a kytaristek (2002) (str. 55, noty, diskografie)

Encyklopedie - 33+333 světových kytaristů, druhé, aktualizované a rozšířené vydání (2006 (str.425, miniprofil)

Muzikus 5/2007 - Kytaroví velikáni (str. 48, noty, diskografie)

Muzikus 11/2007 - Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista - Gypsy (str. 57)

Muzikus 9/2008 - Z 50 riffů, které by si měl zahrát každý kytarista - Walking In Your Shadow (str. 91)

 

Osudové album 42

Brent Hinds

Brent Hinds
Brent Hinds

Brent Hinds je členem nadupané metalové čtveřice z Atlanty, kde tvoří výraznou kytarovou dvojici se svým spoluhráčem Billem Kelliherem. Mastodon jsou velmi zajímavá kapela i kvůli vzorům, které je ovlivňovali - vedle jmen, která byste očekávali, jako jsou Black Sabbath, Metallica, Pantera, Celtic Frost či Helmet, jakkoli tento výčet je dostatečně stylově rozmanitý, bychom našli i takové kapely jako Yes, King Crimson či Rush (!). Jejich alba jdou v ohlasu neustále nahoru, zatím nejúspěšnější je The Hunter z roku 2011. Uvidíme tedy, jak si povede jejich letošní deska.

 

„No, úplně první album, na který jsem vyvalil oči, byla deska od Slima Whitmana. To je country zpěvák, který mimochodem také jódloval. Poslouchal jsem tenhle shit, když mi bylo tak kolem sedmi let, a měl jsem to fakt rád, byla to síla! Pamatuji si, jak když se mně můj táta zeptal, co bych chtěl k narozeninám, řekl jsem mu, že album Slima Whitmana. A tak táta šel a koupil mi ho a já to poslouchal pořád a pořád dokola. Prakticky to běželo nonstop. Když jsem pak byl starší, tak jsem si zamiloval blues a slide kytaru. Byl jsem úplně hotovej ze ZZ Top a jejich Tres Hombres. Snažil jsem se být a znít jako Billy Gibbons.

Neurosis  - Enemy of the Sun
Neurosis - Enemy of the Sun

Všechno se pak změnilo, když mi bylo tak sedmnáct osmnáct let. S jedním mým kamarádem jsme si dávali do nosu - a nebyl to jen alkohol - a on mi pustil Enemy of the Sun (1994, Alternative Tentacles) od Neurosis. Ten zvuk, ten nátěr, mě dostal! Ptal jsem se ho, co to do prdele je, že mi to mozek nebere?

 

Tahle deska mne vlastně ovlivňuje dodnes. A to jak psychicky, tak i po stránce hry na kytaru a psaní muziky. Skládání je něco, co mne neuvěřitelně baví, a faktem je, že když píšu pro Mastodon, píšu vlastně skladby s příchutí Neurosis.“

Psáno pro časopis Muzikus