Letem kytarovým světem - Kytarové aparáty (2. díl)
Minulým dílem jsme začali exkurzi do světa těch nejznámějších a nejproslulejších kytarových aparátů. Představili jsme si firmy Fender, Vox, Hughes & Kettner a Orange (zájemcům připomínám, že produktům firmy Marshall jsme věnovali celý jeden díl našeho seriálu v Muzikusu č. 9/2001). Dnes si tedy přiblížíme firmy Engl, Hiwatt, Johnson, Mesa/Boogie, Peavey, Soldano a VHT.
Na rozdíl od minulého dílu se historií firmy budeme zabývat jen v některých případech, tam, kde je to nutné pro pochopení podstaty značky. Jinak ovšem budeme postupovat tak jako v článku v lednovém čísle, včetně všech poznámek, připomínek a doporučení.
Engl
Jednoznačně hlavním "tahákem" této před patnácti lety založené německé firmy se stal signovaný model Ritchieho Blackmorea, který vznikl na základě velmi úspěšné hlavy Savage 120. "Během koncertu Rainbow v Mnichově jsem byl přímo okouzlen zvukem Ritchieho Blackmorea," vzpomíná Horst Langer, designer společnosti. "Na pódiu měl dva naše modely Savage 120 a bedny E412. Sešli jsme se po vystoupení, já mu pochválil zvuk a Ritchie řekl, že naše aparáty mají skutečně velmi konkrétní, průzračný tón. Přivedlo mě to na myšlenku postavit zesilovač přesně pro tuto kytarovou legendu." Firma tak při vývoji tohoto modelu vycházela z hlavy E610 Savage 120, která se vyznačuje jednou velkou předností - je velmi všestranná, variabilní. I díky Blackmoreovým připomínkam se tak vyvinul aparát, který již vycházel z několika možných nastavení původní hlavy E610. Došlo tím ke značnému zjednodušení ovládání už jenom z hlediska počtu ovládacích prvků. Výsledkem je čtyřkanálová, celolampová stowattová hlava s některými specifickými možnostmi úpravy zvuku, jako např. nastavení úrovně crunche pro dva kanály, Clean a Lead přes Hi/Lo Gain přepínač, Lead Presence, funkci Contour a 2x Master Volume. Součástí hlavy je i footswitch (ten je použitelný i pro hlavy řady Screamer). "Stačí si na tento aparát zahrát a hned zjistíte, proč se taková kytarová legenda jako Ritchie Blackmore, která si může nechat postavit na objednávku aparát od jakékoli firmy, začala spoléhat na značku Engl," pochvaluje si Horst Langer. A jak k tomu dodává sám zakladatel, Edmund Engl: "Ano, víme, že technologie jdou nesmírným tempem kupředu. My jsme ale vsadili na kvalitu, dynamiku a ušlechtilost tónu - a to znamená na lampy."
Ano, základním sortimentem jsou celolampové aparáty, hlavy a komba s poměrně bohatou nabídkou různých modů. Pro firmu jsou i typické variace lamp, a to zejména ve výkonové sekci, kdy vedle klasických EL34 a 6L6GC, 6550 či 5881 zařazuje v závislosti na možnostech úpravy zvuku i lampy z předzesilovací části - ECC83. Oblíbená jsou zejména komba, a to padesátiwattová řady Screamer a Thunder, která navázala na úspěchy E403 a zejména třicetiwattového komba E701/30. V současné době se firma prezentuje padesátiwattovými celolampovými komby řady Classic Line. Úspěšným se stala i krabička Tube Toner E430, preamp s dvěma elektronkami ECC83 a stereofonní efektovou smyčkou.
Nedostal jsem se k hlavě Ritchieho Blackmorea (a dost mě to mrzí), ale zahrál jsem si na hlavu Savage a kombo Sovereign E362 s dvěma Celestiony. V obou případech jsem byl okouzlen velkou variabilitou možností při nastavování zvuku, výsledný tón byl průzračný, zpěvný, měl široké spektrum a "ty lampy z něho přímo čišely..."
A kdo tedy hraje či hrál na aparáty Engl? Vedle Ritchieho Blackmorea jsou to např. Rudolf Schenker, Matthias Jabs, Scott Moffat a další.
Hiwatt
Tuto, jednu z nejklasičtějších firem, založil roku 1966 Dave Reeves, který stavěl aparáty už od počátku 60. let. Nemalé zkušenosti získal působením v SoundCity a zejména pak prací pro Jimiho Hendrixe. Do roku 1968, kdy vyráběl své první hlavy pouze na objednávku, byl schopen dodat aparát do osmi týdnů. Ale pak se setkal s Rickem Harrisonem, který se stal manažerem firmy, a jméno Hiwatt se dostalo do širších muzikantských kruhů: "Koupil jsem si sám jeden stack," vzpomíná Harrison, "a zvuk mě uchvátil natolik, že jsem si řekl, že bychom mohli zkusit konkurovat tehdejším velkým firmám." Což se podařilo. Hlavním propagátorem se v té době stal Pete Townshend a podle jeho slov neměl v té době tento aparát pro čistotu clean tónu a široké spektrum zkresleného tónu konkurenci.
V období od 1968 do roku 1981, kdy Dave náhle zemřel, se Hiwatty staly vyhledávanou značkou. Aparáty byly také proslulé svou spolehlivostí, která byla v neposlední řadě dána i tím, že podstatné fáze výroby a sestavování zesilovačů, zejména elektroinstalace, probíhaly ručně! Firma zůstává této tradici věrná i dnes, ale pouze u celolampových aparátů, a to zejména u řad DR, DC, Lead a SA.
Po smrti Dave Reevese se do čela společnosti dostali Martin Clinch, James Sherridon a Mary Clifford. Harrison a jeho další společník, Erick Dixon, byli odstaveni na vedlejší kolej a Hiwatt bylo zastřešeno společností Biacrown Ltd. Během dvou let kvalita produktů tak poklesla a dluhy u výhradních dodavatelů (jako např. Hilight) tak stouply, že firmě hrozil krach. Tehdy celou společnost koupili zpátky Rick Harrison a Erick Dixon. Jejich často až úporná snaha dobýt zpátky ztracené pozice se ale nesetkala s úspěchem, a tak se během několika let vystřídalo ve vedení firmy několik ředitelů a konstruktérů. Roku 1988 se dokonce Dixon pokoušel prodat celou fabriku včetně jména společnostem Gibson a Guild. Harrison tomu na poslední chvíli zabránil, Dixona vyplatil a na začátku 90. let opět pomalu obnovil výrobu custom modelů, které vznikaly na základě již prověřených postupů z doby Dave Reevese. Firma vlastně vyráběla pouze na objednávku. Ale v polovině 90. let se finančně připojila společnost Audio Brothers a Hiwatt se dobře uvedla svým dvacetiwattovým kombem Custom 20 v osazení 2 x 10".
V současné době se jméno firmy opět vrací na scénu, a to včetně proslulé ruční výroby (což také tyto produkty výrazně prodražuje). Hiwatt jako značka je v podstatě součástí dvou společností, a to anglické Hiwatt Amplification (pro Evropu a Anglii) a japonské Fernandes Guitars se sídlem v Koreji, Japonsku a USA (jde o divizi Kabushiki Kaisha Fernades) pro Asii, Japonsko a USA.
Hrál jsem na několik komb Bulldog, párkrát jsem si zahrál na hlavy Lead, vyzkoušel jsem si i komba řady Studio/Stage, která znějí opravdu velmi příjemně (hlavně v osazení 2 x 12"). Jdou skvěle za rukou a jsou velmi individualistická. Preferují konkrétnost tónu (u komb se v osazení dává přednost spíše 12" repro a větším). Osobností (včetně baskytaristů) a skupin, které Hiwatty užívaly či užívají, je skutečně hodně a jejich přehled nejlépe dokumentuje variabilitu a spolehlivost těchto aparátů: Pete Townshend, Dave Gilmour, Tommy Bolin, Keith Richards, Edge, Joe Perry a Brad Whitford, Martin Barre a Ian Anderson, Mike Rutherford (Genesis) a Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer). Hiwatty se prezentovaly na pódiu takových skupin, jako např. Moody Blues, Procol Harum, Bad Company, Rush, Kinks, Thin Lizzy, Wishbone Ash, Fairport Convention, Steeleye Span, Journey, Styx, Fleetwood Mac, Foghat, Slade, Nazareth, Humble Pie, Savoy Brown, Manfred Mann, Blue Oyster Cult, Bloodwyn Pig, Sweet, Badfinger, Airforce a z novějších kapel jmenujme např. Oasis, Nirvana, Pretenders, Ramones a Red Hot Chili Peppers.
Johnson
Jednoznačným hitem firmy je kombo a hlava řady Millenium - JM150 a JM250. V těchto produktech firma zúročila své zkušenosti z řad JM (Marquis) a JT Mirage a Millenium, světově první Tube Integrated Modeling Amplifier si v krátké době oblíbila řada kytaristů. Celý systém je založen na kombinaci lampy (2 x 12AX7), analogu a digitalu a produkuje ve své základní nabídce modeling klasických kytarových aparátů, jako např. Dual Rectifier, Mesa/Boogie MKII, Soldano SLO, '65 Black Face Fender Twin, Matchless DC30, Mesa/Boogie Trem-O-Verb, Marshall Master Lead, JCM800, Vox AC30 a další. Digitální a analogové efekty (je možno použít až čtyři najednou) včetně ladičky a MIDI jsou samozřejmostí.
I v řadě Marquis je v preampu lampa 12AX7 (pouze jedna) a vedle 27 uživatelských a 27 továrních presetů a modelingu 18 různých aparátů komba obsahují dobře vychytané efekty. Vedle běžných zde naleznete i TremoPan a VibroPan, Rotary a několik druhů delayů (analog, digital a ping-pong) a reverbů (plate, hall a spring).
Měl jsem možnost několikrát si zahrát na JM150 a byl to opravdu zážitek. Pohodlný a přehledný nožní přepínač a obrovské množství nastavení zvuku (přiznám se, že jsem se po několika svých nastaveních pokorně vrátil k přednastaveným kombinacím, protože jsou firmou vymyšleny a zrealizovány opravdu dobře). Jak řekl Rich Williams z Kansas: "Mám za sebou v jednom stacku několik klasických aparátů a širokou paletu efektů a zvuků. A to všechno v jednom zařízení..."
Kdo si tedy oblíbil tyto aparáty nové generace? V tomto případě jména asi nejvíce napoví o povaze těchto aparátů... Adrian Belew (David Bowie, Talking Heads, King Crimson...), Randy Bachman (BTO, Guess Who, Ringo Starr), Yngwie Malmsteen, Reeves Gabrels (David Bowie), Marc Cooper, Michael Sweet (Stryper), Rich Williams (Kansas), Skip Dorsey (Britney Spears), Jennifer Batten, Greg Howe, George Lynch, Ace (Skunk Anansie), Tom Dumont (No Doubt) a další.
Mesa/Boogie
Mesa Engineering sice oficiálně založil roku 1970 Randall Smith, který se v šedesátých letech motal kolem takových kapel, jako Moby Grape, Boobie Brothers nebo sestav Carlose Santany, ale tato proslulá firma vlastně vděčí za svůj vznik kanadskému žertíku, který měl koncem 60. let na svědomí sanfranciský kytarista Barry Melton. "Ten vzal dvanáctiwattového Fendera Princetona," vzpomínal Smith, "a předrátoval celé šasi, aby to odpovídalo šedesátiwattovému Fender Tweed Bassman a osazení 4 x 10" nahradil jedním dvanáctipalcovým JBL D-120." Na tento hybrid si zahrál Carlos Santana a podle pamětníků vyřkl větu, která prý zněla asi takto: "Člověče, tahle bedýnka je skutečně Boogies!" A jméno bylo vymyšleno. Celý trik byl v tom, že výsledné spojení výkonných sekcí a traf s 1 x 12" JBL (v bedničce pro 1 x 10") produkovalo dvanáct wattů silný, šťavnatý zvuk.
První dílnička (dodnes se dochovala) byla vlastně taková chatrč, kam chodily ve stále větším počtu trafa od Fender Princeton. Vedení Fendera pojalo podezření a dodávky přerušilo, a tak se "firma" nejen musela přestěhovat, ale zajistit si i dodávky materiálů (nebo si to všechno vyvíjet na koleně). Ovšem hlavně díky Santanovi se zvěst o nových aparátech rychle roznesla a firma si vydobyla renomé, které ji zařadilo mezi nejznámější značky. V celkové filozofii jednoznačně vsadila na celolampy, v preampu se u většiny wattáže používá pět 12AX7, firma se snaží vybavit své produkty různými vylepšeními, jako jsou různé přepínače výkonových lamp či typů zdrojů atd.
Hrál jsem na hodně produktů Mesa/Boogie, z nichž na mne asi nejvíce zapůsobilo kombo Road King a z hlav pak jednoznačně Solo hlavy - Single, Dual a zejména Triple Rectifier. Musím se také zmínit o patnáctiwattové verzi Blue Angel a skvělém šedesátiwattovém kombu Mark III. Vynikající jsou i reissue modely, které firma také dodává na trh. Mesa/Boogie bylo vždycky synonymem pro plný, táhlý tón, často jsem viděl jejich hlavy na marshallských bednách...
Seznam osobností, které hrály či stále hrají na Mesa/Boogie, by byl opravdu velmi dlouhý, takže jsem vybral jen ta nejslavnější jména: Joe Perry, Jerry Cantrell (Alice In Chains), Andy Timmons, Paul Pesco (Annie Lenox), Randy Bachmann, Jon Bon Jovi, Boz Scaggs, Charlie Daniels, Robin Zander (Cheap Trick), Ross Childress a Ed Roland (Collective Soul), Brad Roberts (Crash Test Dummies), Mark Tremonti (Creed), Reeves Gabrels (David Bowie), Jeff Pevar (David Crosby), Greg Lake, John Hudson (Faith No More), Lindsay Buckingham, Mark Simpson (Flotsam & Jetsam), Dave Grohl (Foo Fighters), Mike Rutherford, Ty Tabor, Wes Borland a Sam Rivers (Limp Bizkit), James Hetfield, Jason Newstead a Kirk Hammett, Mick Mars, Dexter Holland (Offspring), Peter Buck, Ronnie Montrose, jednu dobu i Keith Richards, Ronnie Wood a Mick Jagger, Al DiMeola, Allan Holdsworth, John Abercrombie, John Scofield, John Sykes, Lee Ritenour, Nils Lofgren, Richie Kotzen, Vernon Reid, Dominic Miller (Sting), Peter Frampton, Alex Lifeson...
Peavey
V polovině 80. let byla mezi muzikanty zafixována představa, že Peavey je výborná značka zejména pro toho, kdo preferuje čistý zvuk, včetně baskytaristů. Na různých sessionech a festivalech jsem pak hrál na mnoho tranzistorových komb, která mě, upřímně řečeno, nijak zvlášť nenadchla. A to nejen výsledným zkresleným zvukem (ten jsem tehdy koneckonců nechával zcela na sestavě krabiček na svém pedalboardu), ale i celkem úzkým harmonickým spektrem. Takže jsem Peavey na nějaký čas úplně vypustil ze zorného pole. Na začátku 90. let jsem se ale dostal k dalším produktům této u nás dost rozšířené firmy a poznal jsem svůj omyl. Peavey je totiž firma, která dokáže oslovit velmi široké spektrum zájemců, takže vlastní výběr aparátu je skutečně na kytaristovi.
Vlajkovou lodí současné nabídky je samozřejmě lampová řada 5150, kterou proslavil Eddie Van Halen. Klasicky lampový zvuk dostanete i z další výborné řady, Ultra, kam patří např. hlava Triple XXX, velmi zajímavým počinem je celolampová řada Classic, kde mě nejvíce zaujala komba Delta Blues 210 a Classic 50/410 a hlava Classic 50. Dalším pólem firmy jsou tranzistorová komba, zejména z řady Transtube. Z nich jsem si asi nejvíce zahrál na proslulé Bandit 112. V neposlední řadě jsou v katalogu firmy i produkty s digitální technologií. Mám vedle řady Nashville na mysli nejen komba Transformer s amp modelingy, ale i TransFex, kde 260wattový model obsahuje 128 uživatelských a 128 továrních presetů.
Peavey můžeme díky široké nabídce spatřit na mnoha pódiích nejrůznějších žánrů. Ve své podstatě se jedná o velmi spolehlivé aparáty, které zejména v současnosti znamenají špičku v oboru kytarových aparátů
Z celkem dlouhé řady Peavey, které jsem měl možnost si za předcházejících deset let vyzkoušet, se mi nejvíce líbilo šedesátiwattové kombo 5150 a hlava Classic 50.
A osobnosti? Z velkého počtu jmen uveďme zejména Eddieho Van Halena a z dalších aspoň Tylera Batese (Chicago), Jennifer Batten, Stevea Croppera, Stevea Morseho, Ricka Derringera, Elliota Eastona (Cars), Mitche Perryho (Edgar Winter Band) a v neposlední řadě také baskytaristy Oteila Burbridgeho (Allman Brothers Band), Davida Ellefsona (Megadeth) a Nateho Mendela (Foo Fighters)...
Soldano
Firma vznikla roku 1986 a založil ji kytarista Michael Soldano. Původním impulsem byla jeho snaha sehnat lepší zesilovač, který by lépe vyhovoval jeho představám. Nejdříve si opatřil a nastudoval veškerou dostupnou technickou literaturu a poté, když začal stavět a zkoušet zvuk, si vždy bral na konzultace různé kytaristy, aby znal i jiný názor než svůj. Výsledkem byl dodnes proslulý model SLO (Super Lead Overdrive) 100: "Nešlo pouze o tón jako takový," řekl v jednom interview Michael Soldano. "Bylo jasné, že pokud mám uspět, musí mé zesilovače žádat ti nejlepší kytaristé na světě. A to taky znamenalo, že pokud tyto celebrity mají být s tímto modelem spokojené, musí jim to bezchybně pracovat večer co večer." A skutečně, SLO100 se stal takovým základním modelem s nadčasovou platností. Na základě zkušeností s jeho výrobou a uplatněním jsou pak veškeré další řady vždy celolampové, jsou zpracovány s co největším podílem ruční práce, konstrukce je co možná nejvíce odolná a zesilovače získaly výbornou pověst svou všestranností. Jsou oblíbeny zejména u těch kytaristů, kterým záleží na kvalitě tónu a jeho čitelnosti.
Měl jsem příležitost hrát na větších pódiích na klasickou hlavu SLO100 - ten zvuk se musí slyšet. Naprosto perfektní zvuk také "lezl" z šestnáctiwattového komba Atomic 16. Víc modelů se mi do rukou nedostalo, protože v našich krajinách na tuto značku zase tak často nenarazíte. A je to škoda. Dost vysoká cena nám ovšem budiž omluvou.
Za kvalitu firmy asi nejvíc hovoří následující seznam jmen. Na tyto proslulé aparáty totiž hráli či stále hrají: Eric Clapton, Carlos Santana, Lou Reed, Eddie Van Halen, Frank Black, Bob Weir, Jimmy Page, Joan Armatrading, Nuno Bettencourt, Richie Sambora, Gary Moore, Steve Stevens, Adrian Vandenberg, Peter Frampton, Mark Knopfler, Dickey Betts, Warren Hayness, Lita Ford, Joe Satriani, Vivian Campbell, Dave Edmunds, George Lynch, Danny Spitz, Rick Steier (Warrant), Steve Clark a Pete Willis (Def Leppard), Mark Kendall (Great White), Dave Edmunds, Chris De Garmo, Michael Landau, Ted Nugent, Dave Amato, Mick Mars, Neil Schon, Brad Gillis, Martin Barre, Steve Vai a řada dalších.
VHT
Tak s produkty této firmy, kterou jsem si nechal na samý konec tohoto dílu, jsem se setkal nejméně. S hlavami vůbec ne, ty jsem slyšel v akci na jedné scéně v Anglii. Byly to dvě stodvacetiwattové hlavy Ultra Lead a utvrdily tak můj názor na kvalitu značky, který jsem si vytvořil na základě zkušeností s třemi komby, na která jsem měl možnost hrát. A to malé čtyřicetipětiwattové kombo Forty/Five 1 x 12", padesátiwattové Fifty/Twelve a neuvěřitelně znějící stowattové Hundred/CLX Top Mount v osazení Celestion Classic z 80. let. Všechna zmíněná komba totiž produkovala hutný kytarový zvuk, který naprosto věrně kopíroval kytaristovy prsty. Ne nadarmo jejich řady nesou název Pittbull - zvuk je syrový, drsný a komba mají neuvěřitelnou rezervu v síle a razanci. Když tyto aparáty vytavíte - ale to nejde v klubu, spíše na otevřené scéně, tak je jejich zvuk opravdu nosný.
A kdo tedy věřil či věří značce VHT? Tak např. Jerry Cantrell, Dan Huff, David Kushner (Danzig), David Berry, Dwayne Bailey (Chicago, Bob Seger), Gary Hoey, Greg Howe, Paul Huge (Guns 'n Roses), Keith Scott (Bryan Adams), Marty Friedman a Dave Mustaine, Kirk Hammett, Michael Landau, Mick Mars, Neal Schon, Richie Sambora, Roger Powell (Utopia), Rowan Robertson (Dio), Steve Lukathger, Vernon Reid (Living Colour), Steve Vai, Dean DeLeo (Stone Temple Pilots)...
Englvšeobecný přehled současných základních typů a řad
řada Savage (celolampy):
hlavy:
- E610 Savage 120 (120 wattů, 4 kanály, 5x ECC83/1x ECC83 + 2x 6550, efektová smyčka, eq., power lampy 1x ECC83 + 2x 6550, master volume a/b, MIDI)
- E660 Savage Special Edition (100 wattů, 4 kanály, 5x ECC83/1x ECC83 + 4x 6L6GC, efektová smyčka, eq., přep. trioda/pentoda, MIDI, speaker systém, kabel test systém, MIDI)
- E650 Ritchie Blackmore Signature (100 wattů, 4 kanály, 3x ECC83 - clean, lead, crunch, heavy lead, přep. high/low gain, efektová smyčka, power lampy 1x ECC83 + 4x 5881)
řada Screamer (celolampa):
hlava:
- E335 Screamer 50 (50 wattů, 4 kanály, 3x ECC83/1x ECC83 + 2x 5881, Hi/Lo)
komba:
- E330 Screamer 50 (50 wattů, 1x 12" Celestion V 80, combo verze hlavy E335)
řada Thunder (celolampa):
hlavy:
- E325 Thunder 50 (50 wattů, 3 kanály, 3x ECC83/1x ECC83 + 2x 5881, eq.)
komba:
- E320 Thunder 50 (kombo verze hlavy E325, 1x 12" Celestion V 80), E322 Scott Moffat Signature combo obsahuje navíc Crunch volume
řada Classic Tube
(hlavy + komba):
- E355 Classic Tube 50
řada Sovereign (celolampa) - komba:
- E360 Sovereign Vintage 112 (100 wattů, 5x ECC83/1x ECC83 + 4x 6L6GC, 1x 12" Celestion, MIDI)
- E362 Sovereign Vintage 112 (viz model E360, osazen 2x 12" Celestion)
řada Fireball (hlava):
- E625 Fireball
historicky známé modely:
komba:
- E701/30 (30 wattů, lampa, 3 kanály, reverb, repro Celestion), E403 (50 wattů, lampa, 2 kanály, reverb, Celestion 12")
hlavy:
- E504 (verze komba E503), E850 (racková verze, 70 wattů, stereo, lampy, 3 kanály, reverb)
vydělená řada Classic Line (komba + hlavy) (celolampa):
komba:
- Classic 50 (50 wattů, Lo/Hi Gain, 2x reverb, 2x Master, i jako hlava)
Hiwatt 50Hiwattvšeobecný přehled současných základních typů a řad
řada DR - hlavy (celolampy):
ruční elektroinstalace, obecně replika Hiwattů pozdějších 60. a raných 70. let- 50 wattů - DR504 (3 x 12AX7 + 1 x 12AT7/2 x EL34, Hi/Lo), DR505 (kanadská řada), DR504OL (s overdrive)
- 100 wattů - DR103 (3 x 12AX7+1 x 12AT7/4 x EL34, Hi/Lo), DR103S (stereo, signature David Gilmour - 4 x ECC83/4 x EL34), DR103W (na základě CP103), DR105 (kanadská řada), DR103OL (s overdrive)
- 200 wattů - DR201
- 400 wattů - DR405
řada CP - hlavy:
(celolampy)- 100 wattů - CP103 (signature Pete Townshend - 4 x ECC83/4 x EL34, 4 vstupy)
řada Lead - hlavy:
(celolampy) - 30 wattů - Lead 30 (limitovaná verze, preamp gain)
- 50 wattů - Lead 50 (preamp gain)
- 100 wattů - Lead 100 (preamp gain)
řada NCA - hlavy (hybrid - lampy v preamp):
- 200 wattů - NCA108 (s graf. eq.)
řada SA - komba:
(celolampy)
ruční elektroinstalace - komba řady SA nesou další označení v závislosti na osazení - FL (Fane), CL (Celestion), AL (ATC)- 50 wattů - SA112 (limitovaná verze, 1 x 12"), SA112OL (1 x 12", s overdrive)
- 100 wattů - SA212 (2 x 12"), SA212R (2 x 12", reverb), SA412 (4 x 12", dodáváno také v 50 wattové verzi), SA112OL (1 x 12", s overdrive), SA112CS (1 x 12", přep. kanálů, overdrive, přep. trioda/pentoda, v podstatě prototyp 1981)
řada SA, série Bulldog (DC) - komba (celolampy):
- 30 wattů - SA112/30 (1 x 12")
- 50 wattů - SA112/50 (1 x 12")
- 40 wattů - DC40 (1 x 12", 2 kanály, 4 x 12AX7 + 1 x 12AT7/4 x EL84, přep. poloviny výkonu)
- 100 wattů - SA112/100 (1 x 12"), SA115/100 (1 x 15")
řada BD + Custom - komba (tranzistor):
- 10 wattů - BD10 (1 x 6,25", overdrive, eq., sluchátkový výstup)
- 20 wattů - BD20 (1 x 8", gain, overdrive, eq, sluch. výstup)
- 30 wattů - BD30R (1 x 10", reverb, overdrive, efektová smyčka)
- 20 wattů - Custom20 (1 x 8", přep. distortion/clean, eq., efektová smyčka)
řada Custom - hlavy:
(celolampy, na základě série DR)- 50 wattů - Custom 50 (4 x ECC83 nebo 3 x ECC83 + 1 x ECC81/2 x EL34)
- 100 wattů - Custom 100 (4 x ECC83 nebo 3 x ECC83 + 1 x ECC81/4 x EL34)
vydělená řada Studio/Stagekomba:
- 20 wattů - Studio/Stage 2 x 10 Fane (3 x ECC83 + 1 x ECL86/2 x EL84)
- 20 wattů - Studio/Stage 2 x 12 Fane (3 x ECC83 + 1 x ECL86/4 x EL84)
- 40 wattů - Studio/Stage 2 x 10 Fane (3 x ECC83 + 1 x ECL86/2 x EL84)
- 40 wattů - Studio/Stage 2 x 12 Fane (3 x ECC83 + 1 x ECL86/4 x EL84)
hlavy:
- 20 wattů - Studio/Stage (3 x ECC83 + 1 x ECL86/2 x EL84)
- 40 wattů - Studio/Stage (3 x ECC83 + 1 x ECL86/4 x EL84)
Johnsonvšeobecný přehled základních typů a řad
řada Millennium
komba:
- JM150 (150 wattů stereo - 2x 75", 2x 12" Celestion Vintage 30, preamp 2x 12AX7, 36 modelů aparátů, 4 efekty najednou, Tube Integrated Modeling Amplifier, emulace, MIDI)
hlava:
- JM250 (250 wattů stereo - 2x 125", preamp 2x 12AX7, 36 modelů aparátů, 4 efekty najednou, Tube Integrated Modeling Amplifier, emulace, MIDI, tuner, S-Disc II processor)
řada JM (komba):
- JM60 Marquis (120 wattů - 60+60, preamp 1x 12AX7, 18 modelů aparátů, 1x Johnson Premium, 27 uživat. + 27 továrních presetů, 3 použ. efekty)
- JM120 (120 wattů stereo - 2x 60, preamp 1x 12AX7, 18 modelů aparátů, 2x Johnson Premium, 27 uživat. + 27 továrních presetů, 3 efekty najednou, 2x 100wattové Johnson Premium, stereo)
řada JT (kombo):
- JT50 Mirage (50 wattů, V-Tube Technology, 12 modelů aparátů, 3 efekty najednou, 1x Johnson Premium, eq., efektová smyčka, 21 uživat. presetů)
Mesa/Boogievšeobecný přehled současných základních typů a řad
řada Nomad (celolampy)
komba:
- Nomad 45 (45 watt, 4xEL84, 5x12AX7, 3 kanály, reverb, power voicing, ef. smyčka, silent přepínač, dodáváno ve verzích v osazeních 1x12 - Celestion Custom 90, 2x12 - Celestion Custom 90, 4x10 - Jensen Vintage Alnico, k dostání i jako hlava)
- Nomad 55 (55 watt, 2x6L6, 5x12AX7, přep. 6L6/EL34, reverb, ef. smyčka, silent přep., v osazení 1x12 - Celestion Custom 90, 2x12 Celestion Custom 90, 4x10 Jensen Vintage Alnico, i jako hlava)
hlava:
- Nomad 100 (100 watt, 4x6L6, 5x12AX7, přep. 6L6/EL34, 3 plně nezávislé kanály, grafický eq., reverb, paralel. ef. smyčka, silent přep., dodáváno i ve verzi kombo, osazené 1x12 Celestion Custom 90, 2x12 Celestion Custom 90)
řada Rectifier (celolampy)
hlavy:
- Single Rectifier Solo 50 (50 watt, 2x6L6, 5x12AX7, přep. 6L6/EL34, 2 kanály, ef. smyčka, dvoucestný přepínač)
- Rect-O-Verb (50 watt, 2x6L6, 5x12AX7, přep. 6L6/EL34, 2 kanály, reverb, třícestný přepínač, dodáváno i v kombo verzi, osazeném 1x12 Celestion Custom 90)
- Dual Rectifier Solo (100 watt, 4x6L6, 5x12AX7 + 2x5U4, přep. 6L6/EL34, 3 plně nezávislé kanály s 8 mody, přep. tube rectifier - tube/silicon dioda, ef. smyčka)
- Triple Rectifier Solo (150 watt, 4x6L6, 5x12AX7 + 3x5U4, přep. 6L6/EL34, 3 plně nezávislé kanály s 8 mody, přep. tube rectifier - tube/silicon dioda, ef. smyčka, pěticestný přepínač)
kombo:
- Road King (vynikající kombo, dodáváno ve třech výkonnových verzích, 50, 100 a 150 watt, pre-amp 5x12AX7 + 2x5U4, power sekce odpovídající počet lamp 6L6 nebo EL34, 4 plně nezávislé kanály, ef. smyčka, osmicestný přepínač, 2x12 Celestion Custom 90, dodáváno i jako hlava)
- Trem-O-Verb (100 watt, 2x12 Celestion Vintage 30, 4 mody, reverb, graf. eq., tremolo, přep. rectiefer, ef. smyčka)
řada Pure Class A Rectifier Design (celolampy)
komba:
- Maverick (35 watt, 6x12AX7 + 1x5AR4 / 4xEL84, 2 kanály, reverb, ef. smyčka, 2x12 Celestion Vintage 30, i v osazení 4x10 Jensen Vintage Alnico, dostupné i jako hlava)
- Blue Angel (ve verzích 15, 33 a 38 watt, 5x12AX7 + 1x5AR4 / 2x6V6 + 4xEL84, 2 vstupy, reverb, ef. smyčka, 1x12 Celestion Custom 90 nebo 4x10 Jensen Vintage Alnico, dostupné i jako hlava)
řada Heartbreaker + Mark Design (celolampy)
komba:
- Heartbreaker (100 watt, 7x12AX7 + 1x5AR4 / 4x6L6 či 6V6 či EL34, přepínač výkonu na 60 watt, 2 kanály, reverb, rectiefer přep., 2x12 Celestion 90, dodáváno i jako hlava)
- Mark I Reissue (100 watt, 4x12AX7 + 1x12AT7 / 4x6L6, 2 vstupy, přepínač výkonu na 60 watt, reverb)
- Mark III (60 watt, reverb, graf. eq., 90wattový Celestion)
- Mark IV (85 watt, 5x12AX7 / 4x6L6, 3 kanály, eq. pro lead kanál, lead gain, lead drive, ef. smyčka, reverb, přep. pentoda/trioda, šesticestný přepínač, 1x12 Celestion Custom 90 nebo originál EVM 12L, dodáváno i jako racková hlava)
řada Subway
komba:
- Subway Blues (20 watt, celolampa, 1x10 Vintage Black Shadow, mute), Subway Rocket (20 watt, celolampa, 2 kanály, 3 mody, ef. smyčka, 1x12 Vintage Black Shadow)
řada DC
komba:
- DC3 (35 watt, celolampa, reverb, 1xCelestion 30, ef. smyčka), DC5 (50 watt, lampa, graf. eq., reverb, ef. smyčka, 90wattový Celestion), DC10 (100 watt, celolampa, reverb, 2x12 Celestion Vintage Black Shadow, ef. smyčka, graf. eq.)
řada Rocket
komba:
- Rocket 44 (45 watt, 2 kanály, 1x12 Celestion, celolampa, eq., sluchátka, mute, reverb), Rocket 440 (4x10 verze Rocket 44 + tremolo, repro Jensen Vintage Alnico)
další komba:
- Studio Caliber (25 watt, 2 kanály, celolampa, graf. eq., 1x12 Black Shadow)
Peaveyvšeobecný přehled základních typů a řad
řada 5150 (lampa)
kombo:
- 5150 212 (60 wattů, 5x 12AX7/2x 6L6, eq., 2x 12" Sheffield 1200)
hlavy:
- 5150 II (120 wattů, 6x 12AX7/4x 6L6, třícestný přepínač, 2 kanály)
- 5150 (120 wattů, 5x 12AX7/4x6L6)
řada Ultra (celolampy)
hlava:
- Triple XXX (120 wattů, 4x 12AX7/4x 6L6GC nebo EL34, 3 kanály)
- Ultra Plus (120 wattů, 4x 12AX7/4x 6L6GC, 3 kanály, efektová smyčka, preamp output jack)
komba:
- Prowler (45 wattů, 3x 12AX7/2x 6L6GC, reverb, efektová smyčka, 1x 12" Blue Marvel), Ranger 212 (120 wattů, 2x 12" Blue Marvel, eq., tremolo, reverb, efektová smyčka), Ultra 112 (šedesátiwattová verze hlavy Ultra Plus, 1x 12")
řada Transtube (tranzistor)
hlavy:
- Wiggy (100 wattů, hi/lo, graf. eq., T. Dynamic, stavebnice s bednou)
komba:
- Special 212 (130 wattů, 2x 12" Sheffield 1230, T. Dynamic, 3 kanály, reverb, eq.), Supreme (80 wattů, 1x 12" Sheffield 1230, T. Dynamic, 3 kanály hi/lo), Bandit 112 (jedno z nejvíce kupovaných komb, 80 wattů, 1x 12" Sheffield 1230, T. Dynamic, 2 kanály, reverb, verze 112S je stowattová), Studio Pro 112 (65 wattů, T. Dynamic, 2 kanály, 1x 12", efektová smyčka, reverb, eq.), Transchorus 210 (50 wattů, 2x 10" Blue Marvel, 3 kanály, stereo chorus), Revolution 112 (65 wattů, 2 kanály, 1x 12" Blue Marvel, eq., efektová smyčka, T. Dynamic), Express 112 (65 wattů, 1x 12", reverb, efektová smyčka), Envoy 110 (40 wattů, 1x 10" Blue Marvel, 2 kanály, sluch. výstup), Audition 110 (25 wattů, 2 kanály, 1x 10", tranzistor), Blazer 158 (15 wattů, 1x 8", 2 kanály, eq., vstup pro CD, reverb, sluch. výstup), Rage 158 (15 watt, 1x 8" Blue Marvel, 2 kanály, eq., sluch. výstup)
řada Transformer
komba:
- Transformer 212 (100 wattů, 2x 12", 24 bitový ADA/24 bitů DSP, 12 modelů amp., eq., 16 uživatelských a 16 továrních presetů, 7 efektů, MIDI), Transformer 112 (50 wattů, 1x 12", viz model 212)
řada TranFex
komba:
- TransFex 208s (50 wattů, 2x 8", stereo 11 program. efektů, digital preamp, 30 uživatelských a 30 továrních presetů RAM slot, tuner), TransFex Pro 212s (260 wattů, 2x 12", 37 MIDI efektů, digital preamp, 128 uživat. + 128 továrních presetů, chromatic tuner)
řada Classic (celolampa)
komba:
- Classic 50/410 (50 wattů, 3x 12AX7/4x EL84, 4x 10" Blue Marvel, 2 kanály, reverb, efektová smyčka), Classic 50/212 (50 wattů, 3x 12AX7/4x EL84, 2 kanály, reverb, 2x 12" Blue Marvel nebo Premium), Delta Blues (30 watt, 1x 15" Blue Marvel, 2 kanály, 3x 12AX7/4x EL84), Delta Blues 210 (30 watt, 2x 10" Blue Marvel, 2 kanály, 3x 12AX7/4x EL84), Classic 30/112 (30 wattů, 1x 12", 3x 12AX7/4x EL84, reverb, efektová smyčka)
hlava:
- Classic 50 (50 wattů, 3x 12AX7/4x EL84, 2 vstupy, reverb, efektová smyčka), Classic 100 (100 wattů, 2 kanály, eq.)
řada Ecoustickombo:
- Ecoustic 112 (100 wattů, 2 kanály, graf. eq., 1x 12" Blue Marvel, mikr. vstup, efektová smyčka na každý kanál, přep. meziactive/passive na piezo nebo běžné snímače)
řada Nashville - kombo:
- Nashville 1000 (300 wattů, digital, 1x 15" Black Widow 1501-4, eq., aktivní eq., reverb, pre-gain, master-gain), PX300 (300 wattů, digital, 1x 15" Black Widow 1501-4)
Soldanovšeobecný přehled současných základních typů a řad
řada SLO100 (Super Lead Overdrive) (celolampa) - ruční výroba - hlava:
- SLO100 (100 wattů, 4x 12AX7/4x 5881, eq., 2 kanály, i jako kombo 2x 12")
řada Decatone: (celolampa)
hlava:
- Decatone (100 wattů, 3 kanály, individual. bright přepínač, eq., efektová smyčka, i kombo verze 2x 12")
řada Hot Rod (hlavy) (celolampa)
- HR50 (50 wattů, 1 kanál, 4x 12AX7/2x 5881)
- HR50+ (50 wattů, 2 kanály, 5x 12AX7/2x 5881)
- HR100+ (100 wattů, 2 kanály, 5x 12AX7/4x 5881)
řada Astroverb (celolampa)
hlava:
- Astroverb (2x 12AX7/EL84, reverb, i jako kombo 2x 12")
řada Atomic (celolampa)
hlava:
- Atomic 20 (20 wattů, 3x 12AX7/2x EL84)
kombo:
- Atomic 16 (16 wattů, 2x 12", 3x 12AX7/2x EL84)
řada Reverb-O-Sonic - hlava:
- Reverb-O-Sonic (50 wattů, 2 kanály, reverb, efektová smyčka, 5x 12AX7/2x 5881, dostupné i jako kombo v osazeních 2x 10", 2x 12" nebo 4x 10")
vydělené značky:
kombo - Lucky 13 (ruční výroba, celolampa, k 13. výročí firmy, reverb, 100 wattů, power sekce je 4x Sovtek 5881, 2 kanály, dodáváno i v padesátiwattové verzi)
VHTvšeobecný přehled současných základních typů a řad
řada Pittbull Ultra Lead (hlavy) a Pittbull Hundred/CLX (hlavy + komba)
hlavy:
- Pittbull Ultra Lead (120 wattů, celolampa, přep. na 60 wattový výkon, KT88/6550, 6L6, 3 kanály, efektová smyčka, Gain-Stacking pro Lead a Rhythm kanál)
- Pittbull Hundred/CLX (100 wattů, celolampa, EL34, přep. trioda/pentoda, 3 kanály, pruž. reverb, graf. eq., efektová smyčka, Gain-Stacking pro Lead a Rhythm kanál)
komba:
- Pittbull Hundred/CLX Top Mount (100 wattů, 3 kanály, 2 x 12ů, buď Eminence/Pitbull P100E 12 nebo Celestion Classic z 80. let, pružinový reverb, ovl. panel vzadu navrchu)
- Pittbull Hundred/CLX Front Mount (100 wattů, 3 kanály, 2 x 12", graf. eq., buď Eminence/Pitbull P100E 12 nebo Celestion Classic z 80. let, pružin. reverb, ovl. panel vpředu)
řada Pittbull CL (hlavy)
hlavy:
- 50/CL (50 wattů, 2 kanály, tube rectifier, EL34, Gain Stacking, reverb, sériová + paralelní efektová smyčka)
- 100/CL (100 wattů, 2 kanály, graf. eq., 2 x Tube rectifier, přepínač EL34/6L6, Gain Stacking, sériová + paralelní efektová smyčka)
řady Fifty:
- Pittbull Fifty/Twelve (komba)
Pittbull Fifty/ST (hlavy)
- hlava Fifty/ST (50 wattů, 2 kanály, lampa, reverb, preamp je v podstatě z Forty/Five, sériová + paralelní efektová smyčka, dražší varianta s graf. eq.)
- kombo Fifty/Twelve (50 wattů, 2 kanály, lampa, 1 x 12", většinou Celestion Vintage, 2 x 12" s Pittbull P75E, reverb, efektová smyčka)
řady Forty/Five - Pittbull Forty/Five (hlavy + komba)
- hlava Forty/Five (2 kanály, 45 wattů, lampa, reverb, efektová smyčka, tube rectifier, power lampy EL84)
- komba Forty/Five (2 kanály, 45 wattů, lampa, 1 x 12", většinou Celestion Vintage 30 nebo Pittbull P75E, reverb, efektová smyčka, tube rectifier, power lampy EL84, dodáváno v úpravách: burgundy nebo "bílé", ivory), "široké" Wide Forty/Five (verze Forty/Five, ve smrku, 2 x 10" Celestion nebo 1 x 12" Pittbull P100E 12), Forty/Five Top Mount (2 x 12", jediné kombo této řady s ovl. panelem vzadu nahoře)