Letem kytarovým světem - Krabičky, pastičky, pedály, šlapky, stompboxy, footpedály 2
Dnes se budeme opět zabývat krabičkami neboli footpedály obecně a navážeme tak přímo na předchozí díl, který jsme uvedli v muzikusu č. 5/2003, kde jsme se věnovali problematice wah pedálů a zkreslovadel (fuzz, overdrive, distortion atd.).
Pro celkový přehled by bylo dobré dát si oba tyto díly do souvislosti s dalšími dvěma studiemi, které jsem v rámci seriálu Letem kytarovým světem již uvedl (Nejslavnější staré krabičky a footpedály - 4/2001, Multiefekty - 11/2002) a v neposlední řadě i s Galerií slavných krabiček, vycházející od čísla 1/2004.
Stejně jako u předchozích dílů si nejdříve musíme specifikovat, o co nám dnes vlastně půjde. Rozhodně to budou krabičky pouze s jedním efektem, jenom v několika specifických případech si uvedeme i ty pedály, které sdružují několik efektů či výrazných modů odlišného charakteru určitého komplexního fázovadla či zpožďovadla do jednoho zařízení. Při výběru jsem se také řídil jak celkovou obecnou povědomostí o jednotlivých footpedálech, tak i charakteristikou jejich efektu, takže v zájmu lepší přehlednosti z některých kategorií vyloučíme ty krabice, které by sice mohly náležet do určité, dnes uváděné skupiny efektů, ale pro svou výlučnost jak z hlediska užití a četnosti používání, tak i celkového výsledku zpracování tónu a zvuku si je zařadíme až do třetího pokračování. A tam naleznete ostatní typy efektů, speciality, prostě všechno to, co se do předchozích dílů nevešlo. Rád bych ještě upozornil, že co firma, to rozdílné řazení efektů. Existují samozřejmě určité jednotící znaky, ale v některých speciálnějších případech se naleznou někdy až udivující rozdíly přiřazení krabice do určité skupiny efektů. Že tím pak trpí orientace běžného uživatele, je nasnadě.
Jakými šlapkami se tedy dnes budeme zabývat? Budou to zejména dvě velké skupiny:
1) Krabice, které obecně nabízejí modulaci zvuku, jeho rozfázování, zdvojení či zvícenásobení zvuku (tedy ne tónu, to je jiná kategorie) a opětnou mixáž s původním tónem. Sem v podstatě patří chorusy, flangery, phasery, tremola se zvláštní podskupinou rotary/leslie efektů a vibrát. Půjde tedy o ty základní efekty, které pracují s původním tónem a nikam ho neposouvají (jako např. pitch shifter). Výjimku můžeme udělat u některých phaserů, jejichž funkce je postavena i na rozdílné výšce tónů. Nebudou sem tedy patřit ani whammy pedály a octavery, stranou prozatím zůstanou i footpedály, poskytující pan efekt.
2) Krabičky, které zvuk zprostorní, zpozdí ho, vytvoří jeho dozvuk, mohou ho navrstvit, či dokonce pracovat s určitou smyčkou. Takže obecně půjde o efekty delay se zvláštní podskupinou attack delay a reverb.
K těmto dvěma skupinám můžeme dnes přiřadit i další dvě skupinky efektů a to:
3) Pedály, které vyrovnávají gain řady tónů a regulují úroveň průběhu zvuku - kompresory a sustainery
4) Pedály, které změní tonalitu zvuku při zachování průběhu základního tónu čili pracují s trvalým omezením či zvýrazněním určitých frekvencí - jako jsou např. ekvalizéry (Acoustic simulatory si ale přece jenom necháme na příště).
1) Modulace
Z první skupiny, kterou jsme si vymezili, vede v četnosti používání zcela jasně chorus a jeho další modifikace. Obecně jde o efekt, jenž prozvoní zvuk, dodá mu širší frekvence a celkově ho zešťavnatí. Podstata tkví v míře mixu přirozeného, původního signálu se signálem, který je lehce opožděn a má změněnou výšku dozvuku (všeobecně jde o zvýšení). Některá nastavení mohou připomínat docela věrně i dvanáctistrunný efekt. Chorusy současné generace počítají i se stereo efektem (mají dva výstupy), některé typy disponují i nastavitelnými filtry na ořezání vysokých či nízkých frekvencí.
Krabice se ale nemusí používat pouze na čisté zvuky, i když ve své podstatě je tak efekt nejčitelnější. I zkreslený tón s chorusem má svou osobitou přitažlivost (viz některé kytaristy v osmdesátých letech, a to i u nás), všeobecně však platí, že dochází ke zjemnění attacku, náběhu tónu a při necitelném nastavení (zvláště při velkém zkreslení) dojde k znečitelnění tónů a ke ztrátě drive celé hry. Daleko lepší vyznění je při lehce nakřáplém crunch.
Chorus je hodně návykovým efektem, zvláště při hře na čistou kytaru, při vybrnkávání a při delších vyzněních akordů.
Občas někteří výrobci "schovávají" tento efekt pod jiná označení jako modulation, dimension atd. Jde buď o záměr výrobce, který k obecným vlastnostem efektu přidává některé další parametry, nebo jde o obecné označení, pod nímž uživatel najde chorus. Většinou toto zařazení najdeme na multiefektových zařízeních a procesorech. Modelery se až na výjimky od tohoto označení odklánějí a raději uvádějí název "chorus", protože základní filozofií jejich produktů je mj. i snaha o vintage zvuk včetně vestavěných efektů.
Dalším v řadě modulací je flanger. Často bývá dáván do souvislosti s phaserem - a to i z hlediska četnosti používání. Tento efekt dodá výslednému tónu slovy velmi těžko charakterizovaný "přežvýkavý" zvuk, který je svými frekvencemi hodně výrazný i při menší hlasitosti (na rozdíl třeba od chorusu). Efekt je založen na změně výšky průběhu tónu, přiřazeného k tónu původnímu. Nejpřesnější představa je zvuk přelétávajícího letadla. Současné krabice nabízejí i různé brány (gate), ty ve spolupráci s pan-efektem (přelévání zvuku ve stereo modu) celkový zvuk zprostorní.
Na rozdíl od chorusu je míra použitelnosti ve zkresleném či čistém zvuku přibližně stejná, rozhodně však platí zamyslet se nad stylem hry. Rychlé běhy se značně znečitelní, i když v závislosti na průběhu vlastního efektu se dají přizpůsobit tak, že určitým mezním zvukovým průběhům můžeme přiřadit nejvyšší či nejnižší tóny našeho sóla či běhu a podpořit tak možnosti krabice.
Nejde o tak univerzální efekt jako chorus, přesto ho více najdeme u čistých zvuků než u zkreslených. Tam jde často spíše o intra či, jak už bylo řečeno, sólové licky.
Phaser doplňuje základní trojici fázovadel či modulátorů. Z hlediska použití pro něj platí obecně v podstatě totéž, co pro flanger včetně četnosti používání. Jde vlastně o frekvenční záležitost, kdy se míchá přirozený tón s rozfázovaným signálem určitého průběhu tak, že se výsledné vlny přelévají přes sebe. Zde ani tak nejde o prostor jako o výraznou zvukovou vlnu. Některé současné krabice doplňují (a tím vlastně i charakterizují) tento efekt o funkci shift (posun, zvednutí tónu), kde se dají přímo nastavit stupně jednotlivých fází jak směrem nahoru (rise), tak i dolů (fall). K těmto krabicím lze také přiřadit expression pedál, řídící míru spuštěného efektu v předem nastavených parametrech.
Flanger ani phaser nejsou tak návykovými efekty jako chorus, ale zato je jejich pozice mezi kytarovými efekty o to stabilnější. Chorus měl svá období, kdy bylo (nadneseně řečeno) téměř nemožné nemít ho v efektovém řetězci. Za posledních deset patnáct let zase docházelo občas až ke druhému extrému, kdy preference syrovosti a přirozenosti použití tohoto efektu eliminovala.
Zvláštním případem první skupiny je tremolo. Původním záměrem bylo vyprodukovat zvuk, který by se blížil vintage zvukům aparátům šedesátých let s nízkofrekvenčními oscilátory (LFO). Celý efekt je založen na úpravě tónu, spočívající v kolísavé hlasitosti v předem nastavené intenzitě. Za nejpřesnější představu může posloužit rychlejší práce s volume knoflíky na kytaře (či s volume pedálem). Někteří výrobci zaměňují tento efekt za vibrato, někdy ovšem bývají na multizařízeních tyto dva efekty vzájemně propojeny či se na určitých krabičkách vzájemně doplňují (což se povedlo např. firmě Marshall)
I zde nabízejí některé současnější modely propojení s pan-efektem, v rámci co největšího zachování původního zvuku a eliminace jakékoli "chemičnosti zvuku" jsou některá zařízení vybavena i lampami.
Tremolo rozhodně není masovou záležitostí, při běžném nastavení se nejlépe použije při doprovodné hře s delším vyzněním akordů. Jeho funkce se ale také dají nastavit do krajních poloh, kdy je kolísání hlasitosti velmi rychlé a výsledné licky znějí přinejmenším zajímavě a hodně nestandardně.
Návykový tento efekt rozhodně není.
Zajímavou podskupinou jsou efekty rotary či leslie. Původně šlo o efekt používaný u kláves (hammondy) a je založen na rotaci reproduktoru v bedně. Výsledkem je velmi zajímavý zvuk, který se na první poslech chová jako tremolo, ale znělost potlačených částí signálu je zcela odlišná od pouhého ztlumování zvuku. Simulace rotace reproduktoru totiž předpokládá, že se zvuk od částí bedny neustále odráží a vytváří tak specifický signál. Takže nejde o pouhé kolísání hlasitosti.
U kytary navíc musíte počítat s tím, že na rozdíl od kláves není vyprodukovaný tón po brnknutí stále stejně silný, takže je nutno s tímto faktem počítat i při technice hry.
Mezi kytaristy ale tento efekt není nijak zvlášť rozšířen, ani si na něj fatálně nezvyknete. Ve zkreslených či lehce nakreslených partech, kde hrají určitou úlohu dvojzvuky, se ale dokáže vyjímat velmi hezky.
Vibrato jako takové zakončuje první skupinu. Jak už jsme řekli, bývá některými výrobci zaměňováno či skloubeno s efektem tremola. Jde o zařízení, které se v podstatě chová jako vibrapáka, když je stlačována a uvolňována konstantní rychlostí a v předem nastavené intenzitě. Výsledný chvějivý zvuk je velmi specifický, stejně jako např. tremolo, vyzní v běžném nastavení nejlépe u déle znějících sekvencí.
Ze všech efektů této první skupiny vede v uživatelnosti zcela jasně chorus, potom přichází phaser těsně následovaný flangerem. Tremolo je v současné době na vzestupu (ať už s vibratem či bez něj), leslie efekt zvlášť moc slyšet není.
2) Zpožďovadla
Druhá skupina je v celkovém přehledu efektových krabiček velmi silnou a mocnou oblastí. Pokud se na celou záležitost podíváme globálně, tak jde o skupinu, která je, co se týče míry použitelnosti a žádanosti, na druhém místě zájmu kytarové veřejnosti, hned za rozsáhlou skupinou zkreslovadel (tzn. overdriveů, distortionů, fuzzů, driverů atd.). O toto místo se s různými dobovými výkyvy dělí se skupinou wah pedálů, ty mají ovšem tu výhodu, že se staly výraznými již ve druhé polovině šedesátých let a jejich obliba je víceméně konstantní.
V této skupině jde v podstatě o dva základní efekty. Prvním z nich je delay. Když se v osmdesátých letech skloňovala slova digitální, digitalizace atd. ve všech pádech a tedy i v oblasti kytarových efektů, tak se tomuto trendu nevyhnuly ani delaye. Na rozdíl např. od zkreslovadel se ale po pádu iluzí o možnostech digitálu nezačaly nijak překotně vracet k analogu (i když na ně pro některé specifické vlastnosti narazíme), ale zůstaly digitální technologii víceméně věrné. Zde se hodně liší přístup jednotlivých firem. Pokud bychom nebrali v potaz Boss, jedná se přibližně o poměr půl na půl. Firma Boss ale vsadila v této oblasti na digitalizaci a nutno prohlásit, že přes občasné výtky některých kritiků z hlediska neosobitosti těchto pedálů jde s přehledem o nejznámější a nejpoužívanější delaye - a to nejen v současnosti, ale i pěknou řádku let. Řada DD (Digital Delay) se stala mustrem pro další firmy, někdy ale dochází k tomu, že kytaristé volí spíše jednodušší a méně bohatší nabídku jednotlivých zařízení, takže jak v rámci firmy Boss jsou dodnes velmi oblíbené DD-2 a DD-3 ("dvojka" se dnes stala vyhledávanou krabicí), tak narazíme i na proslulé pedály Electro-Harmonix (řada Memory Man) či MXR (vše analog).
Delay je efekt, kterému můžeme v podstatě pro názornost přiřadit termín echo (ozvěna). Zopakuje základní tón či řadu tónů (pozor, tedy i chyby!) v předem nastavených parametrech, jako je (nejčastěji) počet opakování, míra efektu (hlasitost opakovaných tónů), délka vlastního efektu (časový úsek mezi základním tónem a tónem opakovaným) atd. Zvuk nádherně získá prostor a dokáže být velmi nosný, a to nejen při sólech, ale i při doprovodu. Je ovšem nutné naučit se při výraznějším nastavení parametrů s tímto efektem pracovat. Např. už jenom rychlost hry je důležitá,měli bychom si být vědomi vlastností delaye a způsobem hry podpořit jeho činnost a nezahltit ho, pokud to ovšem není záměr, přemírou tónů.
Na rozdíl od většiny ostatních efektů jde o velmi osobitý efekt, který v konečném důsledku výrazně ovlivňuje celkový feeling kytaristy. Je také velmi návykový, dokonce více než chorus. Znám ze své praxe příklady, kdy kytarista poté, co odstranil ze svého efektového řetězce delay, najednou nedovedl pořádně vyhrát a nafrázovat sólo, protože byl zvyklý, že jakékoli sólové linky měl podmalovány delayem. A netýkalo se to jen mých studentů, ale i kytaristů s vyzrálým, již víceméně usazeným projevem.
Řada pedálů nabízí ve svém vybavení i funkci hold, umožňující držet zahranou sekvenci určité délky po dobu zapnutí funkce, u některých současných nalezneme i další funkce jako Reverse (opačný průběh efektu) či Warp (nanášení jednotlivých hladin tónů).
Je nutné si také uvědomit, že pokud svou hru dáte do souvislosti s vaším pedálem, musíte tento vztah udržovat např. ve studiu. To znamená, že zde by rozhodně neměl platit ten fakt, že kytara se nahraje nasucho a poté se k ní přidá nějaký delay - to je všeobecně špatně. Problematické se také stává jeho použití ve špatně vytlumených klubech a sálech, kde je zvuk už tak sám o sobě roztříštěn, že by použití delaye jen ještě více znejasnilo celkový zvuk. To se týká i případů, že na koncert přijde z jakýchkoli důvodů velmi málo lidí, sál je prázdný a váš zvuk se x-krát odráží od prázdných stěn (a to jsem záměrně pominul otázku způsobilosti či reálných možností zvukaře).
Zvláštní podskupinu tvoří efekty attack delay, které jsou založeny na opačném vyznění průběhu tónu. Můžete si v podstatě představit zvuk pásku puštěného pozpátku. Jde o velmi efektní záležitost, jednu dobu velmi módní (počátek osmdesátých let). V současné době se s tímto efektem setkáme spíše jako součástí nabídky některých procesorů.
Použití spíše v pomalých liccích, rozhodně se nejedná o všeobecně rozšířený efekt. Jeho výlučnost ale stále trvá, i když se rychle oposlouchá.
Druhou výraznou část této skupiny tvoří reverb. Jde vlastně o hall, dozvuk, část ozvěny, odraz zvuku či způsob zániku zvuku v určitých prostorách. Je to ve své podstatě letitý efekt, který zdomácněl v řadě aparátů jako součást vybavení - a to buď jako pružinový (spring), či digitální hall. Současné modely nabízejí několik modů, takže vaše kytara může mít dozvuk od malé sklepní místnosti přes koncertní haly až po otevřené prostory velkých stadiónů. Najdeme zde i typy reverbů včetně emulace pružinových hallů, pro konkrétnost tónu výrobci zařazují i gate reverb, který mj. omezuje přílišné překrývání jednotlivých ploch.
Ve srovnání s deleyem není tento efekt u kytaristů tak výrazně zdomácnělý (nebavme se teď o zpracování zvuku ve studiích), není ani nijak zvlášť návykový.
3) Regulace gainu, srovnání průběhu
Zbývají nám ještě dvě podskupiny. První z nich je tvořena dvěma efekty, často vzájemně se doplňujícími, a to i v rámci jednoho zařízení. Je to kompresor a sustainer. První z nich, kompresor, umí srovnat celkovou úroveň hraných not, zhutní výrazné tóny a dodá potřebnou sílu slabším signálům, dorovná je na celkovou nastavenou úroveň. V určitých nastaveních pak může fungovat i jako limitér, kdy zjemní přílišný attack silných not a dotáhne hlasitost slabších tónů.
Kompresor se dokáže projevit jak ve zkresleném, tak i v čistém tónu. Celkově pak platí, že dokáže nabudit výsledný tón, jeho použití je velmi časté při čisté kytaře, kdy dokáže krásně zvonit (toto přiblížení se zvuku singlů mohou např. ocenit kytaristé, jejichž nástroje jsou osazeny humbuckery).
Krabice bývá dosti návyková, po nějakém čase si totiž kytarista může lehce zvyknout na to, že se nemusí zvlášť snažit o vydolování každého tónu z kytary a zároveň si hlídat jeho úroveň. Při necitelném nastavení tak může dojít ke ztrátě dynamiky a tím i k znejasnění celkového feelingu.
Sustainer má za úkol prodloužit hraný tón, v drtivé většině ho výrobci dávají dohromady s kompresorem. Jde také o lehce návykovou záležitost, ovšem v menší míře než u kompresoru.
4) Tonalita, ekvalizace
Zástupcem poslední skupinky je dnes equalizer, ekvalizér. Tato krabice je dosti oblíbená - a to jak z důvodu nastavení určitých frekvencí, jejich zvýraznění či naopak potlačení, tak i pro možnost použití jako zesílení na sóla včetně většího nabuzení aparátu. Dnes se většinou jedná o sedmipásmová zařízení, některé firmy přišly i s většími rozsahy (MXR). V současné době se tyto ekvalizéry používají skutečně jako zesilovací krabička na sólové party. Někteří kytaristé ji řadí hned za kytaru (samozřejmě až po wah pedálu a dalších krabic, řadících se co nejblíže kytaře) s tím, že se zvýrazní celkové ovlivnění celé efektové řady. Často jsem ji také viděl až na samém konci pedalboardů, kde šlo o celkové zdvižení již upraveného signálu při sólech.
Ekvalizér se také dá mj. využít i u těch kytaristů, kteří mají v oblibě měnit během vystoupení více kytar a nepřejí si, aby byl zvuk nějak výrazně jiný, může být také vyrovnávacím článkem mezi dvěma či několika zvukovými cestami (např. když jsou do efektového řetězce zařazeny různé krabičky stejného efektu) atd.
CHORUS (MODULATION, DIMENSION...):
Boss CE-5 Chorus Ensemble (stereo), CE-3 Chorus, CE-2 Chorus, CH-1 Super Chorus, zvláštní podskupinu tvoří DC-3 Digital Dimension (širší možnosti, heavy chorus...)
Marshall SV-1 Supervibe
DOD FX-65 Stereo Chorus, FX64 Ice Box Stereo Chorus, FX68 Super Stereo Chorus
DigiTech XMC Multi Chorus (Digital Multi Voice Chorus)
Jim Dunlop/Uni-Vibe UV-1SC Uni-Vibe Stereo Chorus
Ibanez CS5 Chorus
MXR M-134 Stereo Chorus
Line6 MM4 Modulation Modeler (16 vintage modulací)
Guyatone MC-MicroChorus
Electro-Harmonix Stereo Polychorus (+ flanger, 4 mody), Small Clone
Nobel CH-D Digital Stereo Chorus
Johnson SC2 Stereo Chorus, FX-200 Stereo Chorus
Maxon CS-9Pro Stereo Chorus, CS505 (Analog), CS550
George-Dennis GD 90 Stereo Chorus-Flanger-Volume pedál
a některé další firmy, jako např.: Carvin CC2 Classic Stereo Chorus, EBS UniChorus, Rocktron Deep Blue Chorus Pedal, Voodoo Lab Analog Chorus, T-Rex The Beta Vibe, Rolls RFX 962 Twin Spin...
FLANGER:
Boss BF-3 Flanger, BF-2 Flanger, HF-2 Hi-Band Flanger
DOD FX-75B Stereo Flanger, FX75C Stereo Flanger
MXR M-117 Flanger
Electro-Harmonix Electric Mistress, Deluxe Electric Mistress
DigiTech XTF Turbo Flange - Stereo Flange
Ibanez FL5 Flanger
Guyatone FL-3 Flanger
Maxon FL-9 Flanger, FL301 (analog)
George-Dennis GD 90 Stereo Chorus-Flanger-Volume pedál
Rocktron Hypnotic Flange
Johnson FX-500
a některé další firmy, jako např.: Rolls RFX 970 Vibraflange...
PHASER:
Boss PH-2 Super Phaser, můžeme sem přiřadit i kombinovaný PH-3 Phase Shifter
MXR M-101 Phase 90, M-107 Phase 100
Electro-Harmonix Small Stone
DOD FX-20C, FX20B, řada retro pedals: 201 Phasor
DigiTech XHP Hyper Phase - Stereo Phase
Ibanez/Tonelok PH-7
Ibanez PH5 Phaser
Nobel PH-D Analog Phaser
George-Dennis GD95 Super Phaser-Volume pedál
Maxon PH350 (rotary phase + shift), PT999 Phase Tone
TREMOLO:
Boss TR-2 Tremolo
Marshall VT-1 Vibratrem
Ibanez TL5 Tremolo
Jim Dunlop TS-1 Tremolo Stereo Pan
Electro-Harmonix The Wiggier (lampové tremolo + vibrato), Pulsar Variable Shape Tremolo
Guyatone VT-3 Vintage Tremolo
Nobel TR-X Vintage Tremolo
George-Dennis GD120 Tremolo-Volume pedál
Rocktron Pulse Tremolo
Johnson FX-600 (simulace 50. let)
a některé další firmy, jako např.: Fulltone Supa-Trem, Voodoo Lab Tremolo, Rolls RFX 925 Panel'O (+ panner), T-Rex: The Tremster...
ROTARY - LESLIE:
Electro-Voice FX70 Digital Rotary Speaker
Korg Tone Works G4 Rotary Speaker Simulator
Jim Dunlop/Dunlop MFG. Inc. UV-1 Uni-Vibe Rotating Speaker Effect
Jim Dunlop/Dunlop MFG. Inc. JD-4S Rotovibe (pedál)
a některé další firmy, jako např.: Hughes&Kettner Tube Rotosphere MkII - rotating speaker simulator, Rocktron: Vertigo Vibe Pedal...
VIBRATO:
Marshall VT-1 Vibratrem
DOD FX-22 Vibro-Thang Tremolo
Electro-Harmonix The Wiggier (lampové tremolo + vibrato)
DELAY:
Boss DD-6 Digital Delay, DD-5 Digital Delay, DD-3 Digital Delay,
můžeme sem zařadit i DSD-3 Digital Sampler/Delay
MXR Analog Delay
DigiTech XDD DigiDelay - Digital Delay
Ibanez DL-5 Digital Delay
DOD DFX9 Dig. Delay, DFX91 Dig. Delay/Sampler, FX96 Analog Delay
Guyatone MD-2 Micro Delay
Electro-Harmonix Stereo Memory Man (analog), Deluxe Memory Man (analog, switch chorus, vibrato)
Ibanez/Tonelok DE-7
Line 6 DL4 Delay Modeler
Nobel DD-800 Digital Delay
Johnson EAD2 Echo/Delay, FX-300 Analog Delay,
Maxon AD-9 Analog Delay, AD900, AD80 Analog Delay
George Dennis Delay-Reverb pedál
a některé další firmy, jako např.: Carvin SD1 Super Delay, Rocktron Short Timer Retro Delay Pedal, T-Rex The Replica...
ATTACK DELAY:
Boss SG-1 Slow Gear
Electro-Harmonix Attack Delay
REVERB:
Boss RV-5 Digital Reverb, RV-3 Dig. Reverb/Delay, RV-2 Dig. Reverb
Electro-Harmonix Holy Grail (3 mody), Holier Grail (4 mody)
DigiTech XDV DigiVerb - Digital Reverb,
a některé další firmy, jako např.: Hughes&Kettner Replex...
COMPRESSOR:
Boss CS-3 Compression Sustainer
MXR M-132 Super Comp, M-102 Dyna Comp
DigiTech XMS Main Squeeze - Compressor/Sustainer
Marshall ED-1 Compressor
DOD FX80B Compressor/Sustainer, FX84 Milk Box - Compressor,
řada retro pedals: 280 Compressor
Electro-Harmonix Black Finger Compressor,
Guyatone ST-2 Compression Sustainer
Maxon CP101 Compressor
Nobels CO-2 Compressor/Sustainer
a některé další firmy, jako např.: Kent Armstrong Orange Squeezer, Rocktron Big Crush Compressor Pedal, T-Rex The Comp Nova...
SUSTAINER:
Boss CS-3 Compression Sustainer
DOD FX80B Compressor/Sustainer
Nobel CO-2 Compressor/Sustainer
DigiTech XMS Main Squeeze - Compressor/Sustainer
EQUALIZER:
Boss GE-7 Graphic EQ, PQ-4 Parametric Equalizer (změna zvuku Strat na Tele, acoustic sound...), k této funkci bychom mohli přiřadit i Dynamic Filter FT-2 (kontrola a nastavení frekvencí)
DOD FX40B 7band equalizer
MXR M-109 6 band Graphic EQ, M-108 10-band Graphic EQ, KFK-1 10-band Equalizer (signature Kerry King)
Maxon GE601, a některé další firmy, např.: Carvin ME1 Master 7band graphic EQ, Rolls RFX940 Solo EQ...