Letem kytarovým světem - Guyatone a Strymon
Pedály, pastičky, kravičky, footpedály, efekty - no to je přece naše! A bylo by škoda toto téma nějak mlčky obcházet. Což tedy rozhodně neděláme a dnešním dílem si opět zasadíme další kamínky do mozaiky všech těch záležitostí, co máme jako kytaristi v muzice rádi.
První firma má svou historii opravdu již dlouhou, ovšem na druhou stranu vzhledem ke krabicím se její jméno prosadilo až v letech osmdesátých. Druhá firma produkuje butiková zařízení a její historie je poměrně krátká. Přesto se dokázala výrazně prosadit.
Guyatone
Jedna z nejstarších kytarových firem rozjela svou produkci už v roce 1933. Zakladateli této japonské značky byli elektrikář Mitsion Matsuki a hráč na havajskou kytaru Atsuo Kaneko. Ten vlastně požádal svého kamaráda Matsukiho o výrobu elektrifikovaného nástroje, což mělo za následek založení firmy Matsuki Joiner. Hlavní náplní byla produkce a prodej kytar vyráběných podle amerických značek (zejména pak Rickenbacker) a distribuovaných pod názvem Guya.
Po druhé světové válce si Matsuki otevřel další společnost, Matsuki Electric Sound Laboratory, a značka Guyatone jako název pro celou linii kytar vznikla v roce 1951. O kytarách této firmy si ale budeme povídat někdy jindy, nyní nás zajímají efekty.
Jejich historie začíná v podstatě až v osmdesátých letech, kdy firma představila lampové zkreslovadlo TD-1, Tube Distortion s lampou 12AX7. Mimochodem, dodnes velice vyhledávanou krabici. Od té doby zcela ve znamení asijské přizpůsobivosti v Guyatone vyprodukovali celou řadu krabiček, které vždy úzkostlivě kopírovaly nabídku ostatních firem. Což je na jednu stranu vysoce pochopitelné, na druhou stranu firma zase ničím výjimečným (až na TD-1) zvlášť nevybočovala. Když pomineme současnou nabídku a některé výjimky, o kterých ještě budeme hovořit, tak v posledních deseti patnácti letech byly nejtypičtějšími zástupci pro značku typicky malé krabičky následné série Micro, a to zejména MC-3 (analogový chorus), MD-3 (digitální delay), grafický ekvalizér ME-2 a chromatická ladička MT-3 s nastavitelnými mody dalších ladění.
V klasické nabídce se pak za určitou dobu vyprofilovala tato zařízení: u zkreslovadel hi-gain distorion MM-X a HD-2 (harmonic distortion), z overdrivů se držel OD-2 a z fuzzů firma nabízela TZ-2 (včetně octaveru). Wah pedály byly zastoupeny modelem Wah Rocker WR-3, ze sdružených efektů pak můžeme uvést sustainer a distortion SD-2 a kompresor + sustainer ST-2. Firma nezapomněla ani na slow volume efekt, a to v krabičce SV-2.
Určitou devízou firmy byla celkem velká řada krabic s lampami. Jednalo se o reverb FR-3000V s pružinovým hallem, echo TD-X, využivající i digitální technologii, a tremolo VT-X. Vedle této řady pak firma produkovala další analogové ne-tube efekty, jako vintage tremolo VT-3, flanger FL-3 (s třemi mody feedbacku), phase shifter PS-3 a noise reduction NR-2.
Firma také vyvinula složitější zařízení série Optical, kde ovšem trochu zaspala dobu - kytaristé už přestali „toužit“ po ultrasložitých krabičkách, kde se na malém prostoru dala nastavit celá řada navzájem ovlivnitelných parametrů. Mám zde na mysli tremolo s šesti mody, hybridní analog/digital GST-C04 a taktéž hybridní filtr, opět se šesti mody nastavení, GST-U05.
V současnosti se firma pustila trochu jiným směrem. Výrazně omezila svou nabídku a její krabice obsahují jen nezbytný základ. Nejznámějším výrobkem je jistě WR6 Auto Wah s přepínačem pro použití jak pro kytaru, tak i pro baskytaru. Firma se tak vrátila ke svému původnímu modelu a udělala dobře. Z klasické řady Micro se zachovaly (a následně zmodernizovaly zejména v šířce možností nastavení) MDm5, Micro Delay a MOm5. Micro Octaver. U MDm5 vedle běžných ovládání jsou pod masivním chráničem před ukopnutím další ovládací prvky, switch tří modů delaye a knoflík na nastavení frekvence ozvy efektu. Totéž vybavení má s odpovídajícími možnostmi i Micro Octaver.
U zkreslovadel (která mne osobně vždy nejvíce zajímají) firma nabízí distortion HDm5 s dvěma mody zkreslení a knoflíkem Sensitivity, overdrive ODm5 se stejnými možnostmi a fuzz TZm5 Torrid Fuzz. Vlajkovou lodí je pak pedál SSm5 Sonic Shaper, nabízející také dva mody průběhu funkce. Nabídku pak doplňuje tremolo VTm5 VeriTrem.
Osobně jsem vyzkoušel několik krabiček z řady Micro, a to chorus MC-3 a delay MD-3. I když jsou krabice malé, moc místa, pokud jste zvyklí dávat efekty vedle sebe a používat lomené jacky, neušetří. Zvukově se nedá nic vytknout, chorus byl i při hraničních nastavení pořád příjemný, nebyla tam nacpaná chemie a pořád šlo primárně o původní kytarový tón. Jednu dobu jsem ho úspěšně používal v pedalboardu pro akustiku. Delay MD-3 se mi líbil ještě více, lze si tam dobře pohrát se switchem tří modů a ovládacími prvky, ale to ostatně najdeme i u ostatních značek. To, že jsem ten přepínač musel vždy trochu pracně hledat (je to opravdu micro), je další věc...
Roku 2013 firmu převzal syn zakladatele společnosti a její kanceláře jsou nyní v Illinois, kde působí společně se značkou DeMont MFG.
Strymon
Pod hlavičkou Damage Control, vyrábějící od roku 2004 lampové krabice, vznikla roku 2008 firma Strymon, Své jméno postavila na zařízeních, která mají instalovanou technologii DSP (digital signal processing). Ta ztvárňuje možnosti základních analogových obvodů efektů a znásobuje jejich možnosti a nastavení. A to velmi dobře, což mohu osobně potvrdit, protože na řadu z nich jsem si zahrál. A rád.
Jak už jsem uvedl, vždy mne nejvíce zajímají drivy. Ty jsem až na jeden vyzkoušel všechny. Klasikou je zde nakopávadlo OB1, Optical Compressor & Clean Boost. Funguje bezvadně. Má tři stupně frekvenčního nastavení (s Les Paulem mi nejvíce vyhovoval mid, se Stratocasterem flat) a vedle spínače efektu i spínač bypassu.
Riverside je multifunkční krabice, kterou lze používat od overdrivu až po distortion. A zase - bez chyby. Velmi mile mne překvapil sound při drive naplno - nerozsypaný, ale přesto hodně nakreslený tón s přirozenou, jak říkám, „skleněnou“ barvou. Dva mody gainu, dva mody posílení frekvenčního rozsahu a běžné ovládací prvky se dvěma spínači, kdy jeden z nich, Favorite, slouží jako uložení vámi nastaveného oblíbeného zvuku. Skvělé.
Sunset je vlastně dual overdrive, dvoukanálový drive. Navíc si lze určit, jak chcete mít efekt zapojený a spínačem Bright tak upravit konečné vyznění signálu. Přiznám se, tohle už stálo hodně času při zkoušení, ale výsledek stál za to. Zajímavostí pak v této řadě je double tracker a tape saturation Deco, který ke zvuku přidává drive, kompresi, delay, chorus i flanger, vše na bázi tape, pásky, klasického nahrávání na pás.
U obecně zpožďovadel se firma také dokáže hodně ukázat. Klasikou je zde hybridní analog/digital delay Brigadier. Základem je zde analogový signál, který není dalším zpracováním nijak narušen. Tři možnosti nastavení zpoždění, spínač Tap, zajímavý knoflík Bucket Loss dodávající charakteristický tón, to vše v jendom balení. Barvu páskového echa přináší El Capistan dTape Echo, DIG je zase duální digitální delay s tučnými možnostmi zvuku a neuvěřitelnou hračkou v tom nejlepším slova smyslu je pak TimeLine, umožňující tak detailní nastavení nejrůznějších možností, až... až se z toho hlava vyznavače jednoduchých šlapek à la „třemi-knoflíky-nastavit-sešlápnout-a-hrát“ zatočí. Efekt reverb má firma zastoupena dvěma výrobky. Jedním z nich je Blue Sky Reverberator a druhým zase multiefektová reverbová jednotka Big Sky.
Modulaci zvuku má firma také dobře řešenou. Flanger Orbit, chorus a vibrato Ola, rotary krabice Lex či tremolo a reverb Flint, to všechno jsou zařízení, která opět charakterizují přístup firmy. Firma obecně nejde cestou minimalizace nastavení, ale na druhou stranu staví své jméno na šíři možností, jejichž ovládání ale, a to podtrhněme, je vymyšleno tak, aby „neotravovaly“. Prostě aby nebylo třeba k tomu studovat tlustý manuál. Uživatelsky tak jde vždy o intuitivní ovládání. A to se počítá.
Tuto kategorii můžeme ještě doplnit multiefektem Mobius, který nabízí dvanáct legendárních modulačních efektů.
Pro toho, kdo se nespokojí s přednastavenými parametry výrobků různých firem a chce si nastavit zvuk tak, jak si přesně představuje, jsou krabice Strymon ideální. Ovšem to dlouhé hledání a měnění a hledání a měnění... Ale o tom to taky je, ne?