Kytarové inspirace - Nadstavby septakordů
Hola, kolegové, kolegyně. Dneska si ukážeme, jak jednoduše rozšířit či prodloužit, chcete-li, tedy zase o něco vylepšit, zvuk vašich septakordů. Pokud jste se sedmičky naučili hrát a používáte je, určitě jste si ale všimli, že to sice zní dobře, ale není to úplně ono. Přece jen to tomu Methenymu, Scofieldovi apod. zní o něco lépe. Dneska si ukážeme, jak jednoduše můžete zase o něco rozšířit svůj výrazový akordový slovník pomocí tzv. nadstaveb akordů.
Přidání tenzí
Jako první si vezmeme pro příklad durový akord Cmaj7 (C-E-G-B). Pokud k němu přidáme další tercii ve stupnici, získáme tón D, tedy vůči základnímu tónu interval nóny (sekunda o oktávu výš). Akord by měl tedy označení Cmaj9 (a obsahoval by tóny C-E-G-B-D). Bohužel je to pětizvuk a ten by se mám čtyřmi prsty dost špatně hrál, a ani by nezněl úplně nejlíp. Máme tedy několik možností: Buď vyhodíme kvintu a zbude nám hezký čtyřzvuk C-E-B-D, a nebo dáme pryč základní tón. Dneska se tedy podíváme na tu druhou variantu.
Základní tón bude v kapele hrát zpravidla basa, takže by nám neměl chybět, a spíše naopak se basa s vašimi akordy krásně doplní. Ale zpět k našemu akordu Cmaj7. Pokud dám pryč z našeho pětizvuku základní tón, zbudou nám čtyři tóny E-G-B-D. Vy pozorní jste si právě všimli, že právě tento souzvuk můžeme nazvat Em7. Dá se tedy říct, že akord Em7 je nadstavbou akordu Cmaj9. Použít můžete samozřejmě jakýkoliv voicing akordu, který bude zapadat do celkového konceptu doprovodu.
Jako Příklad 1 uvádím krásný voicing mollové sedmičky 1-3-5-7. V prázdném kroužku pak vidíte původní základní tón. Tento princip pak bude pochopitelně fungovat u všech typů septakordů. Záležet bude vždy jen na stupnici, ze které tenzi devítky k sedmičkám budete přidávat.
V Příkladu 2 máme hodně často využívanou nadstavbu nad dominantní septakord. Tenzi si vytvořím z mixolydické stupnice. Tedy G9 (G-B-D-F-A). Dám pryč tón G a zbude mi krásný Bmoll75b. Samozřejmě můžete využít jakýkoliv tvar tohoto akordu. Tohle je jen jedna s možností. U Příkladu 3 vidíme příklad opět velmi časté nadstavby, kdy z akordu Dm9 udělám Fmaj7. V dalším příkladu jsem vzal akord Dm69 v dórské stupnici a z něj vytvořím Fmaj11+. V Příkladu 5 máme opět akord Dmmaj9, tentokráte melodické moll, a nadstavbou vznikne krásný Fmaj5+. V posledním příkladu vyrobím nadstavbu z polozmenšeného akordu Dm95b. Odstraněním základního tónu zde vznikne moc hezky znějící Fmmaj7. Opět velmi častý postup.
Zkuste si podobným způsobem hledat další možnosti a také zkuste akordy spojovat dohromady. Vyzkoušejte, jak to zní v praxi. Studujte a hledejte další a další možnosti, jak svoji hudbu ještě o něco zpestřit.
Přeji, ať se daří.