Kurzy zvukové techniky - rady a postřehy při práci v hudebním studiu

Kurzy zvukové techniky - rady a postřehy při práci v hudebním studiu
Kurzy zvukové techniky - rady a postřehy při práci v hudebním studiu

Mixpulty a pre-ampy

Ať už jste se rozhodli využívat pro nahrávání analogový záznam (vícestopý magnetofon), nebo budete nahrané zvuky ukládat na harddisk, musíte nejprve signálovou úroveň z mikrofonů a nástrojů přizpůsobit podmínkám příslušného nahrávacího systému.

Budete k tomu potřebovat několik vstupních zesilovačů neboli předzesilovačů (pre-ampů) - ty se konstruují buď samostatně (jako jednokanálové až osmikanálové modely), nebo jsou součástí každého analogového i digitálního mixážního pultu. Samostatnou kapitolu tvoří kompaktní domácí studia a jiné "kombajny", kde jsou předzesilovače integrovanou součástí nahrávacího systému (nemusíte sice nic propojovat, ale všechny ostatní výhody jsou přinejmenším diskutabilní).

 

Najednou, nebo raději postupně?

Zjednodušeně se dá říci, že kolik vstupních kanálů dáte dohromady, tolik stop můžete natáčet zároveň. Pokud chcete točit jen písničkáře s kytarou, vystačíte si teoreticky s dvoukanálovým pre-ampem, jestliže budete chtít nahrát najednou například čtyřčlennou folkovou kapelu, potřebujete na to už kolem osmi kanálů. S variantou dvoukanálového (stereo) modelu si ve druhém případě můžete vystačit také, ale v reálném čase se dají točit maximálně dva nástroje nebo hlasy (nebo jeden nástroj ve stereu). Tím jste ovšem odkázáni na to natáčet celou kapelu postupně: výhodou je oddělený zvuk ve stopách, jinak řečeno bez přeslechů z ostatních nástrojů a hlasů. Vznikají tak mnohem lepší podmínky pro další zpracování zvuku (úpravy ekvalizérem, kompresorem, přidávání dozvuku...), možnost snadnějších oprav i lepší kontrola nahrávané stopy. Ne každému ale vyhovuje nahrávat hudbu odděleně, ze hry se často vytrácí muzikantská radost, živelnost i bezprostřední reakce hudebníků. Nezřídka se stává, že po takovém "sólovém striptýzu" souvisejícím s pitváním interpretačních záležitostí není hudebník schopen zahrát ani polovinu toho, co se od něj očekává.

Nejvíce stop, a tedy i vstupních kanálů, vyžadují většinou záznamy rockových kapel (jen samotné bicí nástroje se točí alespoň do osmi stop).

 

Připojení mikrofonů a nástrojů

Pro studiovou práci musí být pre-amp nebo mixpult vybaven symetrickými mikrofonními vstupy (dvoužílový stíněný kabel) a linkovými (symetrickými) vstupy pro připojení klávesových nástrojů, modulů... Přímé propojení nástrojů, které nemají zabudovanou aktivní elektroniku (některé modely kytar a baskytar), lze provést pouze přes vysoko-impedanční nástrojový vstup, nebo je nutné opatřit si DI box (direct inject). Symetrické vstupy se označují buď zkratkou XLR (canon), nebo TRS (stereo jack).

Tlačítko pro phantomové napájení aktivujte pouze na vstupech, do kterých jsou připojené kapacitní modely mikrofonů (výjimečně se phantom užívá i pro jiné aplikace, například napájení DI boxu).

Klíčovým ovládacím prvkem každého vstupního zesilovače je regulace zisku gain, neboli nastavení signálové úrovně, kterou budeme zpracovávat v dalších obvodech: je-li tato úroveň příliš nízká, budeme mít problémy se šumem, opak (varovně poblikávající červená ledka) má za následek limitaci signálu ve špičkách (zkreslení). K užitečným (nikoli nezbytným) doplňkům vstupních zesilovačů patří ještě funkce Pad pro omezení úrovně extrémně silných vstupních signálů (bicí), Lo-cut pro ořezání nežádoucích spodních frekvencí (subbasů) a Phase pro přefázování vstupního signálu (například pro M & S stereo nebo při konfiguraci více mikrofonů ve společném prostoru). Lampové pre-ampy mají navíc nastavitelné vybuzení elektronky (drive) pro vytvoření charakteristické barvy zvuku s jemným harmonickým zkreslením.

Příště: Propojení pre-ampů s rekordérem, Nastavení a hlídání správných signálových úrovní.

Psáno pro časopis Muzikus