Kajdina bubenická školka - Počítat, či nepočítat? I
Často se svými žáky řeším problém, že si při hraní nepočítají a neví, na které jsou zrovna době. A jak se ztratí první doba, je zle. Velikou výhodu mají žáci, kteří hrají nebo hráli i na jiný hudební nástroj a mají již počítání a vnímání dob zažité. Ale vše se dá samozřejmě naučit.
Pro děcka to bývá většinou pěkná otrava, když se po nich chce, aby si u hraní počítali. Je to zase další věc navíc, na kterou se musí v danou chvíli soustředit a věnovat jí pozornost. Ze začátku jim na hodinách u cvičení na bubínek počítám nahlas. A chci po nich, aby si počítali se mnou. Buď také nahlas, nebo ti stydlivější alespoň v duchu. Toho se zase někteří snaží využít a jen dělají, že si se mnou v duchu počítají. Což zase poznám já, když mi dojde dech, přestanu počítat a oni se hned ztratí...
Nejčastěji se ztrácí v místech, kde se vyskytne skupinka více osminových či šestnáctinových not za sebou. Jako příklad uvedu: Na začátku taktu je pět osminových not a žák místo toho, aby je počítal jako „prv-ní, dru-há, tře-“, tak napočítá do pěti, čímž ztratí vnímání taktu jako celku. Nebo hodně dělá problém dodržování pomlk, obzvláště když je před pauzou psaná ještě nota delšího trvání. Kdežto když si žák správně počítá, málokdy se stane, že si v taktu nějakou dobu přidá nebo ubere.
Jak vlastně počítat?
Obsahuje-li takt noty (či pomlky) pouze čtvrťové, půlové nebo celé, obvykle počítáme raz, dva, tři, čtyř (čtyř - a ne čtyři říkáme kvůli tomu, aby nám vyšla jen jedna slabika). Platí samozřejmě pro čtyřčtvrťový takt :-)
Ovšem nalezneme-li v taktu i osminové hodnoty, je výhodnější každou dobu rozdělit na dvě slabiky. Každá slabika znamená jednu osminu. Takže si ve čtyřčtvrťovém taktu řekneme prv-ní, dru-há, tře-tí, čtv-tá. Nebo raz-a, dva-a, tři-a, čtyř-a. Takt může samozřejmě obsahovat i noty a pomlky šestnáctinové. V tom případě rozdělíme každou dobu na slabiky čtyři: prv-ní do-ba, dru-há do-ba, tře-tí do-ba, čtvr-tá do-ba.
Nejen sudé, ale i liché dělení dob nás nemine. Trioly můžeme rytmizovat jednoduše tri-o-la, nebo ta prv-ní, ta dru-há, ta tře-tí, ta čtvr-tá. Velmi snadno zapamatovatelné je dělení kvintol a septol - půl-li-tr pi-va a tři-čtvr-tě li-tru pi-va. Tady hrozí při častějším procvičování trochu nebezpečí, že se dostaví pocit žízně...
Slovní pomůcky si může každý vymyslet své, musí jen souhlasit počet slabik. Nejdůležitější je počítat si pravidelně, rytmizovat. Slabiky odpočítávat v pravidelných intervalech, jako metronom. (pokračování příště)