Jak nezrychlovat a nezpomalovat při hře na baskytaru - baskytarový workshop
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, hrajeme-li skladbu ve středně rychlém tempu, tak s tím asi nikdo z nás mít větší problém nebude. Ale jakmile budeme hrát v tempu extrémně pomalém nebo extrémně rychlém, možná se budeme ve skladbě potýkat se zrychlováním nebo zpomalováním. Povíme si, jak tomu předejít a zabránit a jak se na celou věc připravit.
Budete-li hrát pěknou pomalou taneční skladbu, určitě by tančícím párům vadilo, že jim jaksi muzika utíká pod nohama a oni sami nestíhají krokyv
krásně započatém tanci. Mnohdy takový tanec může přejít i v romantický vztah plný lásky a porozumění. Na vesnických zábavách, na okolních mezích, započnou se tak nové životy a po dalších měsících se třeba uskuteční i nové sňatky. Tak velký vliv může mít vaše líbivá tklivá píseň v pomalém tempu. A vy byste jim u toho zrychlovali?
Je třeba mnoho věcí udržet, něco na uzdě, něco v sobě... V hudbě hlavně správné tempo. :-) Zrychlování za umělecký záměr neschováte. Každý může jemně zrychlovat. I skvěle hrající bubeník, ale vždy v hudebních mezích profesionality. Nesmí se stát, že zrychlování přejde v nový styl a tančící pár zvolí úplně nový typ tance.
K nácviku hry používejte rytmickou stopu bicích a pak následovně, když se rytmicky usadíte, jen metronom, se kterým rytmické nedostatky ještě vypilujete. Obě varianty kombinujte.
Jak se vypořádat se zrychlováním
Správný rytmický puls všech hraných rytmických hodnot zjistíte hrou s metronomem nebo rytmickou stopou. V pomalém tempu jasně vychytejte momenty, které zatím neumíte udržet v klidu, a další následující notu zahrajete tím pádem dřív. Snažte se také dodržovat správné délky tónů. Vždy tak, aby stejné hudební úseky zněly stejně, i když jsou hrané na jiných tónech, v jiné harmonii nebo v jiných polohách, ale mají stejné rytmické složení a strukturu.
Určitě vám pomůžou akcenty, ze kterých vám jasně vyplyne rytmický puls dob v taktu. Akcent se značí > a znamená důraz. Tyto akcenty vás budou vést. Při poslechu sebe samých poznáte, jestli se k sobě akcentované doby (noty) přibližují, nebo ne. Pak můžete vše řádně rozebrat (nejlépe na nahrávce) a říct si, kde se vyskytuje technický nebo jiný problém, který má za následek vaše zrychlování nebo nervózní hru. Nervózní hra má většinou příčinu v technice hry. Víte, že vám místo nejde, nastoupíte dřív, tak si vlastně pomůžete, máte více času na zvládnutí hraného místa, ale na úkor přesné rytmiky. Hrát pomalu je těžké. Vše musí být pěkně uhlazené, vypsané, protože posluchač má v pomalém tempu dostatek času vaši hru pečlivě sledovat. Slyší to, co není správné.
Mám pro vás velmi dobrou a praktickou radu. Hrajete-li opravdu ve velmi pomalém tempu, přestaňte si počítat na čtvrtky a začněte si vše dělit a počítat na osminy. Vaše vnímání se tím rytmicky jedenkrát tak zpřesní a vše budete vnímat daleko intenzivněji. Více vám napoví Ukázka 1.
Jak se vypořádat se zpomalováním
Zpomalování je také přirozený jev, se kterým je potřeba naučit se pracovat. Děje se tak v rychlých a velmi rychlých tempech, kdy vás vaše životní biologické funkce organismu stahují zpět do klidného přirozeného tempa. Pak takzvaně svižné tempo padá a padá. Takto skladbu prezentovat nebudeme. Působí to jak vybité baterie v kazetovém přehrávači v dobách minulých.
Opět pomůže metronom nebo raději rytmická bicí stopa, která vám ukáže, jak mají být jednotlivé noty rytmicky daleko od sebe. A věřte, že to není vůbec jednoduché. Je ovšem potřeba s tím pracovat a nebát se si vše s rytmickým automatem vyzkoušet. Určitě to zvládnete. Dělám to každý den. Tím se dostává do vašeho podvědomí správné rytmické cítění.
Každá kapela je rytmicky tak dobrá, jak je na tom rytmicky její nejslabší hráč. K čemu je v kapele špičkový bubeník, když jim celou rytmiku bude kazit třeba kytarista?
Stanovme si pomalé nepříjemné tempo
Experimentujte s metronomem a zjistěte si, které pomalé tempo je pro vás to zlomové, u kterého máte problém nezrychlovat a nezpomalovat. Jak ho najdete? Musí to být přesně ta mez, od které pokud tempo malinko zrychlíte nebo zpomalíte, bude pro vás už příjemně hratelné. Najděte si toto tempo a každý den s ním pracujte. I v tomto pro vás nepříjemném tempu hrajte cvičení, skladby a písně. Uvidíte, že vám to dá mnohé. Budete více všímaví k přesnosti hry.
Stanovme si rychlé nepříjemné tempo
To samé platí i pro rychlé tempo. Stanovte si i zlomové nepříjemné rychlé tempo, které vám bude dělat problém s přesností hry. Nemám na mysli zběsilé rychlé tempo, tam je to již otázka vaší úrovně techniky hry na baskytaru. Najděte si ho a cvičte v něm.
Techniku hry nebudete mít nikdy uzavřenou. Uzavřenou techniku hry mají jen neinteligentní lidé, co o sobě nepochybují. Myslet si, že již umím všechno hrát, je nesmysl. A také by mě to netěšilo. Vždy mě zajímají nové věci, které můžu během svého života ve hře na baskytaru objevovat.
Rychlost hry by neměla být vodítkem k hodnocení interpreta. Hudba není cirkus, ale hudba v hudbě.
Perkusní tóny
Perkusní tóny jsou také skvělým a důležitým doplňkem přesné hry. Dají vám a nabídnou jasnou rytmickou kontrolu. Porovnáváte puls znělých a kontrastně neznělých perkusních tónů. Tedy pořád se ve vaší hře něco zajímavého děje. Rytmicky i melodicky. Perkusní tóny velmi intenzivně využívám při hře bez bicích nástrojů.
Délka tónů
Hrajeme-li půlovou notu, zahrajme ji přesně na dobu. Hezké, že? Ale co dál? Musí vás také zajímat, jak takovou notu ukončit. Půlová je na dvě doby. Dodržte dobu jejího trvání a pak zaznívání přesně s třetí dobou umlčte (Ukázka 2.). Přesné ukončení každé noty vám dá správnou startovní pozici pro tu další, to si pamatujte!
Opětovné nástupy ve stejném tempu
Dávejte si pozor na opětovné nástupy, aby byly ve stejném tempu. Když je hraná věc velmi pomalá, další pokračování může být nechtěně rychlejší. Platí to i obráceně. Hrajete-li něco ve velmi rychlém tempu, můžete po opětovném nástupu hrát skladbu pomaleji.
Všichni jsme krásně nepřesní. Taková hudba je přirozená. Strojová přesnost se moc nelíbí - nudí. Kdyby tomu bylo jinak, veškeré orchestry a kapely by zmizely a vše by hrály jen počítače. Naše příjemná nepřesnost totiž neustále zaměstnává naše uši. Proto máme rádi živý rytmický projev. Jen musíme dávat pozor, aby té živosti nebylo příliš, pak by se to zvrtlo v rytmický projev podobný sypání brambor. :-)
Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.