Galerie slavných snímačů - Gibson, typ Charlie Christian

Galerie slavných snímačů - Gibson, typ Charlie Christian
Galerie slavných snímačů - Gibson, typ Charlie Christian

Náš seriál Galerie, který jsme věnovali slavným snímačům, dnes symbolicky zakončíme typem Charlie Christian od Gibsonu. Proč symbolicky? Protože právě osobnost Christiana symbolizuje určitý prvopočátek amplifikované kytary jako takové, na té úrovni, pro kterou se daleko později vžil termín kytarový hrdina, velikán.

 

Snímač patřil mezi první zařízení tohoto typu, kterými se začaly kytary osazovat. Poprvé byl použit na modelu Gibson ES-150, dnes už slavném typu kytary, která vstoupila na trh roku 1936. Byl to první zásadní krok k vytvoření elektrické kytary jako takové, protože většina předchozích produktů, při veškeré úctě k Adolphu Rickenbackerovi, směřovala spíše do oblasti havajských či lap-steel nástrojů.

 

Tuto kytaru a následně i snímač jednoznačně proslavil Charlie Christian, jazzová legenda. Snímač je samozřejmě pasivní jednocívková záležitost, která ve své době představovala zásadní odklon od předchozích buď podkovovitých snímačů (à la A-22 u Frying Pan od Rickenbackera) nebo cívkových snímačů pod kobylkami (Lloyd Loar a jeho ViviTone).

Galerie slavných snímačů - Gibson, typ Charlie Christian
Galerie slavných snímačů - Gibson, typ Charlie Christian

Snímač byl dost těžký, vážil něco kolem 900 gramů, a celá sestava měřila asi 15 cm. Větší část byla ukryta v korpusu a třemi šrouby upevňovala celé zařízení. První typ s hladkou čepelí se vyráběl od roku 1936 do poloviny roku 1938. Na druhém typu byla čepel snímače vybraná pod strunou h kvůli tomu, že tato struna zněla v porovnání s ostatními silněji a výrazněji. Výrobce zde také použil i jemnější drát a tím docílil i více závitů vinutí, takže tento snímač byl dvakrát hlasitější než první typ. Roku 1939 se pak dostal na trh další model, který měl zářezy vždy mezi strunami.

 

Nástupem keramických a AlNiCo snímačů se typ Charlie Christian dostal do defenzívy, ale poptávka nakonec byla přece jenom taková, že dodnes ho nacházíme v modifikacích na různých modelech (většinou v divizích Custom Shop zavedených firem či u méně známých výrobců).

 

Tímto dílem snímače končí, ale nekončí seriál Galerie. Nechte se překvapit...

Psáno pro časopis Muzikus