Bass profil - Troy Sanders

Bass profil - Troy Sanders
Bass profil - Troy Sanders

Výrazný baskytarista a zpěvák novodobých forem metalu, který září především v domovských Mastodon. Ale hraje i ve vedlejších projektech Killer Be Killed a Gone Is Gone, které se dají označit jako supergroup. Je schopný hrát několika technikami, a je proto považován za všestranného hráče. U firmy Fender má vlastní signature baskytaru Fender Jaguar.

Začátky

Troy Jayson Sanders se narodil 8. září 1973 v Atlantě ve státě Georgia. Jeho prvním vzorem byl jeho starší bratr Kyle (dnes baskytarista Hellyeah), který hrál na levorukou baskytaru, kterou si Troy půjčoval a učil se na ni první písničky. V deseti se takhle naučil svou první skladbu od Kiss Lick It Up. O pár měsíců později přesvědčil otce, aby mu koupil vlastní nástroj, a začal pilně cvičit. Učil se především skladby svých vzorů Iron Maiden, Judas Priest nebo Kiss, ke kterým později přibral punkové klasiky Bad Religion a The Clash, ke kterým ho přivedl jeho mladší bratr Darren (dnes mu dělá technika). Jeho vzory byli tak rozdílní basisté, jako je Cliff Burton z Metallicy a Gene Simmons z Kiss, a později k nim přibyl ještě Phil Lynott z Thin Lizzy.

 

První, co udělal v šestnácti letech, kdy získal řidičský průkaz, bylo, že si prošel hudební inzeráty a začal zkoušet s prvními kapelami. Během začátku devadesátých let tak prošel formacemi Four Hour Fogger, Knuckle a Puaka Balava. V roce 1996 se přidává ke grindcorové kapele Social Infestation, kterou založil jeho bývalý spoluhráč Mike Thompson z Puaka Balava.

 

Se Social Infestation hraje až do roku 2000 a společně vydávají eponymní demo a dvě regulérní desky Redemption Is Only Skin Deep... It’s Time to Cut Deeper (1998) a Lasciate Ogni Speranza (2000).

 

Vybavení

Baskytary

Fender Troy Sanders Jaguar

Fender Precision Deluxe

Fender Jazz Deluxe

Yamaha BB2004

Yamaha BB2024

Warwick Streamer Stage II

Zon Sonus Custom 4

 

Aparáty

TC Electronic Blacksmith (zesilovač)

TC Electronic RS 410 (kabinet)

Orange AD200B MK 3 (zesilovač)

Orange SmartPower 2P410 (kabinet)

Mesa Boogie Big Block 750 (zesilovač)

Mesa Boogie Road Ready 8x10 (kabinet)

Ampeg SVT-VR (zesilovač)

 

Efekty

TC Electronic Polytune (ladička)

TC Electronic Corona (chorus)

Wren and Cuff Tall Front (distortion)

Dunlop 105Q Cry Baby (bass wah)

MXR Octave Deluxe (oktáver)

MXR El Grande (fuzz)

Sovtek Big Muff Pi (distortion)

Cobrahawk B12 (fuzz)

Moog MF-104SD Moogerfooger (delay)

Moog Taurus Bass Pedals

Electro-Harmonix POG (oktáver)

Digitech Bass Whammy (wah)

Boss RV-5 (reverb)

Boss GEB-7 (ekvalizér)

Morley Wah Pedal (wah)

Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus (multiadaptér)

Sanford Bluebeard (fuzz)

 

Struny

Dunlop Nickel Wound (.045-.105)

 

Mastodon

V roce 2000 se Social Infestation rozpadli a Troy Sanders se na koncertu kapely High on Fire potkal s kytaristy Billem Kelliherem a Brentem Hindsem a bubeníkem Brannem Dailorem. Dali se do řeči a zjistili, že mají společné oblíbence Melvins, Neurosis a Thin Lizzy, a zakrátko zakložili novou kapelu Mastodon.

 

V původní sestavě byl ještě zpěvák Eric Saner, který s nimi v roce 2000 natočil první demo. Po pár měsících ale odchází a hlavního zpěvu se ujímá Troy společně s Brentem Hindsem. Již ve čtyřčlenné sestavě natáčejí v roce 2001 EP Lifesblood, které vydávají u Relapse Records, společnosti, která se zaměřuje na nejtvrdší metal.

 

O rok později už vydávají svou první dlouhohrající desku Remission, která se sice neumisťuje v žebříčcích, ale získává kladné hodnocení v metalových periodicích po celém světě pro svou vyváženou kombinaci metalu a progresivního rocku a „sabbathovský“ přístup.

 

V této době Mastodon ještě nejsou tak slavní, aby se živili jen hudbou, a tak přes týden všichni chodí do práce a ve svém volném čase a o víkendech se věnují hudbě. To se pomalu začíná měnit s druhou deskou Leviathan, která vychází v roce 2004. Opět na ni vycházejí výborné kritiky a album se již pomalu umisťuje v žebříčcích. Několik skladeb z desky se dostává do videoher a filmů. Na podporu alba vyráží Mastodon na evropské turné společně se Slayer, Slipknot a Hatebreed pod názvem The Unholy Alliance. Turné se stejným názvem pak absolvovali rovněž v roce 2006 po severní Americe po boku Slayer, Lamb of God a Children of Bodom.

 

V témže roce vydávají své třetí album, Blood Mountain, které se poprvé umisťuje v žebříčcích po celém světě a do dnešního dne se ho prodalo téměř 200 000 kusů. Na jeho podporu vyráží kapela na evropské turné společně s Tool a se Slayer do Austrálie. Po tomto albu začínají sbírat ocenění v metalových časopisech (alba roku, kapely roku apod.), jejich skladby se opět dostávají na soundtracky videoher i filmů a začínají se živit již jen výhradně hudbou. To potvrzuje i severamerické turné s Against Me a v roce 2008 další turné The Unholy Alliance.

 

V roce vydávají album Crack the Skye, které se dostává na jedenácté místo v USA a dosud se ho prodalo přes 200 000 kusů jen v USA. Desce se dostalo vřelé přijetí kritiky nejen v metalových časopisech, ale i v renovovaných periodicích typu New York Times nebo Time.

 

Mastodon s každým dalším albem potvrzují svou pozici metalových progresivistů. Desky The Hunter (2011), Once More ‘Round the Sun (2013) a Emperor of Sand (2017) se všechny dostaly v USA do top 10 a všechny se výborně prodávaly. Na konto Mastodon lze přičíst fakt, že se posunují skladatelsky i zvukově, a to nejen jako kapela, ale i jako jednotlivci. Troy Sanders je známý tím, že používá spoustu efektů (údajně jich má kolem čtyřiceti) a stále má tendence si kupovat další kusy.

Bass profil - Troy Sanders
Bass profil - Troy Sanders

Killer Be Killed

V roce 2012 se Troy Sanders přidává k superskupině Killer Be Killed, vedené zpěvákem a kytaristou Gregem Puciatem (The Dillinger Escape Plan) a kytaristou Maxem Cavalerou (Soulfly, ex-Sepultura), které doplnili ještě bubeník Dave Elitch (The Mars Volta) a další kytarista Juan Montoya (Torche).

 

Ideou bylo ... dělat hudbu pro radost s kamarády. Tak, jak jsme ji dělali v našich prvních kapelách. Dát se dohromady s kamarády, zalézt si do studia a bez starostí natočit desku, se kterou se nemusíme vyrovnávat nějaké předchozí nahrávce. Napsat pár riffů, které se nám budou dobře hrát.“

 

V září 2013 tak začali natáčet ve studiích Fortress v Los Angeles a během jednadvaceti dní natočili své album Killer Be Killed, které vyšlo o rok později u společnosti Nuclear Blast. Album se dostalo na 58. příčku v USA a prodalo se ho něco přes pět tisíc kusů.

Stylově se kapela nedá někam zařadit, protože se v ní mísí celá řada elementů - od groove metalu přes doom, thrash, hardcore až k punku, jazzu, crossoveru. Živě se poprvé představili v roce 2015 v Austrálii a ještě týž rok vystřídal Dava Elitche za bicími Ben Koller (Converge).

 

Baskytary natáčím až po kytarách. U nás to tak lépe funguje, protože Brent a Bill mají v kytarových linkách spoustu detailů. Pro mě je pak lepší, když si poslechnu už nahrané kytary a pak je vhodně doplním. Technicky natáčíme tři signály - přes DI, z čistého aparátu a ze zkresleného. Producentovi to pak dává větší možnosti práce.

 

Gone Is Gone

V roce 2016 dává Troy Sanders dohromady vlastní superskupinu Gone Is Gone společně s Troyem Van Leeuwenem, kytaristou Queens of the Stone Age, Tony Hajjarem, bubeníkem At the Drive In, a multiinstrumentalistou Mikem Zarinem, který vlastní produkční společnost a s Hajjarem i Van Leeuwenem již spolupracoval v minulosti.

 

Hned první rok působení vydávají EP Gone Is Gone, které v letošním roce následuje regulérní deska Echolocation. Koncerty jsou ale spíš sporadické, dosud se jim podařilo sejít se jen dvakrát, jednou loni a jednou letos. Stylově se nepodobají ničemu ze svých původních kapel. Naléhavé skladby, téměř žádné zkreslení a využití elektroniky posouvá všechny všechny zúčastněné stranou jejich domovských stylů.

 

Diskografie:

Mastodon: Remission (2002), Leviathan (2004), Blood Mountain (2006), Crack the Skye (2009), The Hunter (2011), Once More ‘Round the Sun (2013), Emperor of Sand (2017);

Social Infestation: Social Infestation (1996), Redemption Is Only Skin Deep...It’s Time to Cut Deeper (1998), Lasciate Ogni Speranza (2000);

Killer Be Killed: Killer Be Killed (2014);

Gone Is Gone: Gone Is Gone (2016), Echolocation (2017);

Yakuza: Samsara (2006);

Dozer: Through the Eyes of Heathens (2006);

Metal Allegiance: Metal Allegiance (2015), Fallen Heroes (2016).

 

www:

www.mastodonrocks.com

Psáno pro časopis Muzikus