Bass profil - Cliff Burton

Bass profil - Cliff Burton
Bass profil - Cliff Burton

Cliff Burton

Žít znamená zemřít

Asi těžko budeme hledat významnějšího baskytaristu v thrashmetalovém světě. Během svého krátkého působení v legendě žánru Metallice zcela inovoval zvuk baskytary i přístup ke hře na ni. Hlásí se k němu celá plejáda následovníků a v současné době najdeme na trhu hned několik signature výrobků, které se honosí jeho jménem. Řeč je samozřejmě o Cliffu Burtonovi, basistovi, na kterého fanoušci Metallicy stále ještě vzpomínají jako na vynikajícího muzikanta a baviče.

Začátky a první kapely

Clifford Lee Burton se narodil 10. února 1962 v kalifornském Castro Valley Rayi a Jan Burtonovým. Vyrůstal společně s bratrem a sestrou a již od mládí byl obklopen hudbou, neboť jeho otec miloval klasickou hudbu. Cliff začal odmalička cvičit na klavír a již tehdy dokázal cvičit několik hodin denně. Během doby se jeho oblíbené styly hudby rozrostly o jazz, jižanský rock, country a blues, aby k nim v pozdějších letech přibyly kapely jako Black Sabbath, Thin Lizzy, Motörhead nebo Rush.

 

Zlom nastal ve chvíli, kdy Cliffovi zemřel starší bratr a Cliff se rozhodl, že začne hrát na baskytaru a pro svého bratra se stane „nejlepším basistou na světě“. V podstatě hned začal hrát s různými kapelami ze sousedství a zakrátko založil i první „významnou“ kapelu EZ-Street, kde vedle něj působili i budoucí kytarista a bubeník Faith No More - Jim Martin a Mike Bordin. Přestože jejich repertoár zatím sestával jen z coverů, Cliff se úplně ponořil do baskytary a byl schopen cvičit až šest hodin denně. Jeho vzory tehdy byli jak basisté Phil Lynott, Lemmy, Geezer Butler, Geddy Lee nebo Stanely Clarke, tak i kytaristé, především Jimi Hendrix, Uli Jon Roth, Michael Schenker a Tony Iommi.

 

Na konci sedmdesátých let založili Cliff s Jimem Martinem další kapelu, Agents of Misfortune, tentokrát s bubeníkem Davem Donatem a jejich styl by se dal popsat jako jazz/punk/heavy metal. V téhle kapele už se objevuje Cliffovo basové sólo, které se pak vyvinulo do podoby Anesthesia (Pulling Teeth) na první desce Metallicy, a také se tu objevuje motiv, ze kterého později vzniká For Whom the Bell Tolls z alba Ride the Lightning, ale to už předbíháme. Vše lze najít na videu, které je na YouTube.

 

V roce 1981 se Agents of Misfortune rozpadají a Cliff odchází do své první významné kapely Trauma. Nově založená heavymetalová kapela, která by se dala přirovnat k rychlejším Iron Maiden, si vybudovala solidní fanouškovskou základnu na západní pobřeží USA a podepsala i nahrávací smlouvu se Shrapnel Records.

 

Metallica

V roce 1982 hrají Trauma v losangeleském klubu Whiskey-A-Go-Go a v obecenstvu jsou i Lars Ulrich a James Hetfield z Metallicy. Během basového sóla si řekli, že takový kytarista by se jim hodil, a když zjistili, že dotyčný hraje basu, ještě ten večer ho oslovili, zda by nechtěl hrát s nimi. Cliffovi se nejdřív moc nechtělo, i když se mu jejich muzika líbila, ale když začali Trauma nabírat komerčnější směr, na vábení Metallicy kývl pod podmínkou, že se kvůli němu přestěhují z LA do San Francisca. Ti to udělali a, jak sami tvrdí, od první chvíle, kdy si spolu zahráli, věděli, že je to ono.

 

V té době už měla Metallica podepsánu nahrávací smlouvu se společností Megaforce Records a prvním počinem s Cliffem bylo natočení demo snímku, které nazvali jednoduše Megaforce. První společný koncert se odehrál v březnu roku 1983 v klubu The Stone v San Francisku.

Ještě v květnu téhož roku se kapela odebírá do studia v Rochestru, aby natočila své debutové album. To už ale i v sestavě s Kirkem Hammettem, který nahradil na drogách a alkoholu závislého Dava Mustaina.

 

Kill ‘Em All

Svou první desku Metallica natočila za sedmnáct dní v květnu 1983 a o měsíc později ji vydala. Většina materiálu byla složená ještě v době, kdy s nimi hrál původní basista, takže je Burtonův příspěvek spíše ve formě hráčské, což samozřejmě není málo. Skladatelsky se na albu uvedl vlastně jen svým legendárním basovým sólem Anesthesia (Pulling Teeth).

 

Album se nijak závratně neprodávalo, nicméně i tak k nim přitáhlo spoustu nových fanoušků. Metallica na podporu alba vyrazila nejdřív na dvouměsíční americké turné společně s britskými Raven. Po jeho skončení se věnovali skládání nového materiálu, aby ke konci vyrazili na vlastní americké turné. Z něj se odebrali do Evropy, kde společně s Twisted Sister předskakovali Venom na jejich britském turné. Ke konci turné se už prodalo desky Kill ‘Em All na 60 000 kusů po celém světě a Metallica začala získávat v metalových kruzích solidní renomé. Dnes má deska jen ve Spojených státech trojnásobnou platinu.

Bass profil - Cliff Burton
Bass profil - Cliff Burton

Ride the Lightning

Po skončení turné s Venom zůstala Metallica v Evropě a odebrala se do Kodaně. Tam nejprve pár dní zkoušela ve zkušebně Mercyful Fate, kde dolaďovala písničky na své druhé album. O pár dní později pak nastoupila do studia Sweet Silent, kde desku během února a března 1984 natočila.

Materiál na desce je výrazně progresivnější oproti prvotině a všichni se shodují, že je to především Cliffův přínos, který na rozdíl od zbytku kapely měl znalosti harmonie a zbytek kapely tlačil do komplikovanějších aranžmá. Cliff si na téhle desce připsal skladatelský kredit u šesti z osmi věcí.

Deska Ride the Lightning vyšla v čevenci 1984 a měla o poznání větší úspěch než Kill ‘Em All. Vyšplhala se na 100. místo v USA (později dokonce až na 48.) a prvotní náklad 75 000 kusů byl rychle vyprodán a následovaly dotisky (v roce 1987 už měla zlato, dnes má šestinásobnou platinu).

 

V září 1984, ještě předtím než Metallica vyrazila na turné k propagaci desky, podepsala kontrakt se společností Elektra, která desku vydala znovu a pomohla s jejím prodejům. V listopadu vyráží Metallica na své první evropské turné v roli hlavní kapely, a když turné na konci roku skončila, činila průměrná návštěvnost 1300 diváků, což už je velmi zajímavé číslo.

 

V roce 1985 vyrazili na pětiměsíční americké turné, nejprve společně s W.A.S.P. a později jako samostatní headlineři. V polovině roku si dali dvouměsíční pauzu na skládání nového materiálu a pak vyrazili na turné po festivalech v Evropě i USA. Na konci roku pak odehráli i novoroční koncert 31. prosince v sanfraciské aréně Civic Auditorium po boku dalších metalových kapel, včetně Megadeth. To bylo mimochodem poprvé, co se tyhle dvě kapely představily na stejné akci.

 

Master of Puppets

Po skončení festivalového turné nastoupila Metallica opět do kodaňského studia Sweet Silence. Tentokrát měli ale zamluvené studio na čtyři měsíce a na výsledku je to znát. Výborný zvuk, propracované aranže a výtečné instrumentální výkony v součtu znamenají nejspíš nejlepší album v historii Metallicy. Pikantní je, že původně zamýšleným producentem alba měl být Geddy Lee, ale neshodli se na termínu.

 

Burtonův skladatelský přínos se tentorkát omezil jen na titulní Master of Puppets, intrumentálku Orion a závěrečnou Damage, Inc., přesto je tu znát jeho nezanedbatelný aranžérský vliv.

 

Album vyšlo v březnu 1986 a vyšplhalo se až na 29. místo žebříčku v USA a ještě týž rok, prakticky bez jakékoliv propagace v rádiu, dostalo zlatou desku za půl milionu prodaných nosičů a o dva roky později, 27. července 1988, se stalo první thrashmetalovým albem, které získalo v USA platinu za milion prdaných nosičů.

 

Místo propagace alba v rádiích a vydávání singlů vsadila Metallica na turné a od března do srpna jela coby předskokan Ozzyho po USA.

 

Smrt

V září vyjeli na evropské turné s předskokany Anthrax, ale celé turné skončilo 27. září v ranních hodinách nedaleko švédského Ljungby. Kapela cestovala autobusem na svou další štaci, autobus dostal smyk a několikrát se převrátil vedle cesty. Cliff Burton během kotrmelců vyletěl z rozbitého okna a byl autobusem přišpendlen k zemi. Byl na místě mrtev.

 

Ještě na dalším albu, ...And Justice For All, se objevuje skladba, na které se skladatelsky podílel - To Live Is to Die -, a v roce 1998 vychází album rarit Garage, Inc., kde hraje ve skladbách Am I Evil? a Blitzkrieg, které původně vyšly jako strana B singlu Creeping Death.

 

Vybavení:

Baskytary

Aria Pro SB-1000

Aria Pro SB Black and Gold I

Alembic Spoiler

Rickenbacker 4001

 

Aparáty

Mesa Boogie D180 (200W zesilovač)

Mesa Boogie 4x 12” (kabinet)

Mesa Boogie 2x 15” (kabinet vyrobený na zakázku)

Ampeg SVT-1540E (4x 10” kabinet)

 

Efekty

Morley Power Fuzz

Electro Harmonix Bass Balls (filter)

Morley Power Wah Boost

MXR Limiter 143

Boss CS-1 (kompresor)

Boss CS-2 (kompresor)

Electro Harmonix Big Muff PI (distortion)

Ibanez TS808 Tube Screamer (overdrive)

Ibanez HD1000 (delay procesor)

 

Diskografie:

Metallica: Kill ‘Em All (1983), Ride the Lightning (1984), Master of Puppets (1986), Garage, Inc. (1998).

 

www:

metallica.com/band/history

Psáno pro časopis Muzikus