Bass café III - pět je víc než čtyři
Zdravím sokolíky, takže dneska si trochu pohrajeme s čísly. Všichni určitě víme, že jeden takt se dělí na čtyři doby, to je prostě klasika. Základ, ze kterého se pak odvíjí vše ostatní. No a my se pokusíme nacpat do čtyř dob pět tónů. V našem případě to budou pětitónové fráze v osminových notách. Abychom to měli pestré (a abych nemusel psát křížky a béčka, hihi), vybral jsem jako příklad aiolskou mollovou stupnici od tónu a. Skládá ze sedmi tónů - a, h, c, d, e, f, g plus oktáva a. Princip takto hrané stupnice je založený na sekvenci, tj. nějakém pravidelném sledu tónů. Zahrajeme prvních pět tónů stupnice (a, h, c, d, e), pak pokračujeme od druhého tónu stupnice a opět hrajeme sekvenci pěti tónů (h, c, d, d, f) atd. Je to trochu nezvyk, hrát do čtyřdobého taktu sekvenci po pěti tónech, ale výsledek stojí za to. Jednak si utvrdíme rytmické cítění a jednak získáme zajímavé frázování s "obyčejnými" tóny stupnice. Tímto způsobem cvičil například i legendární baskytarista Jaco Pastorius. Pokud vám sekvence po pěti tónech nepůjde, zkuste si nejdřív přehrát klasickou čtyřtónovou sekvenci (např. a, h, c, d, pak h, c, d, e atd.) a poté se vrátit k pětitónovému frázování. Přeji hodně trpělivosti! Ve druhé části je slavné intro k písničce Another World od Red Hot Chili Peppers. Flea je mistr funkovo-punkových groovů a tento lick je toho důkazem. Všimněte si právě netradičního frázování a zajímavého rytmizování, které přitom zůstává na čtyři doby. Musíte dát velký důraz na hru prsty v pravé ruce, abyste docílili skoro až slapového zvuku fráze.