12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Jak si vybrat mikrofon
Výběr mikrofonu v domácím studiu je strategická volba. Proto je třeba vybrat mikrofony tak, aby dokázaly pokrýt co nejvíce nahrávacích situací.Dobrá zpráva je, že nemusíte utratit desítky tisíc. Cena mikrofonů klesla natolik, že ty dostatečně dobré pořídíte za
několik tisíc. Pro provoz v domácím studiu nám (přinejmenším ze začátku) stačí pouze dva mikrofony. Ušetříme a netrávíme čas přemýšlením nad tím, jaký mikrofon použít. Více se zaměřujeme na správné umístění vůči zdroji zvuku. Což je podstatou práce s mikrofony.Pro základní výběr
volíme dva typy mikrofonů. Velkomembránový kondenzátorový a dynamický mikrofon.Rozdíl v těchto mikrofonech je ve způsobu, jak převádějí akustickou energii na elektrickou. Dynamický mikrofon má membránu, která je spojená s cívkou a je posazená na magnet. V jeho poli cívka kmitá a tak generuje proud pro další zpracování. Kondenzátorový má dvě odizolované kovové destičky. Ty jsou napájené proudem (fantomovým napájením). Díky přicházejícímu zvuku se mění vzdálenost destiček mezi sebou a mění se napětí mezi nimi. Z této skutečnosti plynou i rozdílné vlastnosti mikrofonů. Dynamické mikrofony jsou méně citlivé, takže odolají větším akustickým tlakům. Mají útlum na vysokých frekvencích a nejsou tak brilantní jako kondenzátorové. Takže je použijeme tam, kde máme hlasité zdroje zvuku (kytarové aparáty, bubny...) nebo zvuky, které mají příliš agresivní charakter (dechové nástroje). Dynamické se používají na snímání zblízka a jsou díky nižší citlivosti více odolné na přeslech.
Jejich elektricky slabý výstup je třeba kompenzovat větším nastavením zisku (gainu) na převodníku.Kondenzátory jsou opakem dynamik. Jejich citlivost je vysoká a frekvenčně zabíhají až mimo rozsah lidského sluchu. Pro svůj chod vyžadují fantomové napájení. To nalezneme na každém převodníku. Fantom zapínáme vždy až po propojení mikrofonu s převodníkem kabelem. Zamezíme tak nežádoucímu poškození. Tento typ mikrofonu použijeme tam, kde potřebujeme větší detail u daného zvuku. V domácím studiu zpravidla u nahrávání zpěvu, akustických nástrojů, případně ambientních dozvuků.Směrové charakteristiky Tato vlastnost říká, v jakém směru je mikrofon nejvíce citlivý na přicházející zvuk. Většina dynamik i kondenzátorů má výchozí kardioidní směrovou charakteristiku. To znamená, že mikrofon je nejvíce citlivý na zvuk přicházející kolmo na membránu. Směrem k boku citlivost klesá. Zadní část mikrofonu je pak zcela „slepá“. To využíváme ve studiu pro eliminování toho, co do záznamu nechceme. Např. hučící počítač nebo okno odcloníme nastavením zadní „hluché“ části mikrofonu směrem k těmto ruchům a citlivou částí směrem ke zdroji zvuku.