Steinberg Cubase 5 - další pokračovaní legendárního sekvenceru na cestě k dokonalosti

Steinberg Cubase 5 - další pokračovaní legendárního sekvenceru na cestě k dokonalosti
Steinberg Cubase 5 - další pokračovaní legendárního sekvenceru na cestě k dokonalosti

Historie audio-midi sekvenceru německé firmy Steinberg s názvem Cubase je dlouhá. První verze vznikaly ještě pro počítače Atari (úplně první byla představena v dubnu roku 1989), tenkrát se pochopitelně jednalo pouze o MIDI sekvencer. S rostoucí firmou Steinberg a stále se vyvíjejícími technologiemi se pochopitelně i Cubase zlepšuje. Dnes lze Cubase plnohodnotně provozovat na platformách Windows (včetně Vista 64 bitů) i Mac OS X a kromě běžných funkcí moderního sekvenceru nabízí řadu dalších rozšiřujících pokročilých a velmi vyspělých funkcí, jakož i dodatečných funkcí třeba i v podobě různých plug-inů.

Cubase je sekvencer specifcký možností velice různorodých způsobů ovládání. K jedné funkci je možné dostat se mnoha různými způsoby (klávesovou zkratkou, MIDI příkazem, vyvoláním funkce z hlavního menu, zobrazením kontextového menu kliknutím pravým tlačítkem myši, kliknutím na příslušnou ikonu v aplikaci, atd.). Výhodou této univerzální koncepce je, že si každý uživatel může najít svou vlastní cestu, jak bude sekvencer pohodlně ovládat.

 

Různé verze Cubase

Od verze Cubase 4 se firma Steinberg vrátila k jednoduššímu a přehlednějšímu označování různých verzí svých sekvencerů (starší verze označené SX, SE, SL aj. moc uživateli neřeknou). Cubase 5 je tedy nejvyšší, plně vybavenou verzí sekvenceru. Nižší verzí je pak Cubase Studio 5, oproti njvyšší Cubase 5, která postrádá některé funkce nebo plug-iny. Ale veškeré interní zpracování signálu je u všech modelů vždy naprosto stejné. Pro zpracování signálu se používají stejné algoritmy. Pokud tedy použijeme v Cubase 5 naprosto stejné funkce a plug-iny, které jsou obsažené i v Cubase Studio 5, bude znít projekt i v Cubase Studio 5 naprosto stejně. Ještě nižší verzí je pak Cubase Essential. Ta zatím ve verzi 5 nevyšla. Nejnižší verzí je pak Cubase LE (prozatím také ve verzi 4), která má značně omezné funkce a plug-iny a dodává se zdarma k různým hardwarovým produktům (například k Yamaha nástrojům - vzhledem k tomu, že jde o jednoho vlastníka, není se čemu divit).

 

Novinky ve verzi 5

Novinek je ve verzi 5 celá řada. Uživatele operačních systémů Windows jistě potěší nativní potpora 64bitových operačních systémů, takže je Cubase 5 plně kompatibilní s Windows Vista 64 a veškeré interní zpracování je 64bitové, tedy výrazně svižnější než při 32bitovém zpracovávání. Další výhodou podpory 64bitové technologie je možnost výrazně vyšší alokce paměti RAM pro sekvencer (tedy Buffer Size). Nyní je možné alokovat až 1 TB paměti, zatímco ve starších verzích byla maximální hodnota alokované paměti 2 GB. Uživatele Mac OS X jistě potěší, že je Cubase 5 přepracována tak, že je nyní postavena na Cocoa. Toto je zásadní pro chod a stabilitu Cubase na 64bitovém Mac OS X, jakož i nároky na výkon a zatížení grafické karty.

Dále jsou k dispozici nové nástroje pro práci s rytmickou složkou hudby, jako jsou nové virtuální nástroje LoopMash pro přehrávání smyček a variace, Groove Agent ONE (menší verze bicího modulu s mnoha sadami bicích a mnoha různými bubeníky; plná verze se jmenuje Groove Agent a prodává se samostatně). Beat Designer je nový plug-in pro tvorbu beatů s krokovým programováním paternů. Navíc může spolupracovat přímo s Groove Agent ONE.

 

Ve verzi 5 přibyly nové funkce zásadní pro zvukaře, kteří pracují s vokály. Zásadní je nové VariAudio (více dále), pomocí kterého je možné naprosto precizně vyladit vokální monofonní signál. PitchCorrect je VST3 plug-in pro automatickou kontrolu a korekci ladění libovolného monofonního signálu. Mezi novými VST3 plug-iny se objevil také konvoluční reverb REVerence.

 

VST Expression ocení zejména skladatelé a producenti, kteří pracují s obrovskými zvukovými knihovnami, které obsahují různé artikulace nástrojů (například hra staccato, legato, pizzicto, rychlý smyk atd.). Jedná se o velice inteligentní způsob, jak jednoduše a rychle přepínat mezi těmito různými artikulacemi (více viz dále). Cubase 5 také obsahuje dvě nové stopy - Tempo Track pro řízení tempa přímo z hlavního okna Cubase a Signature Track pro řízení metra. Obě stopy velice zefektivňují práci s těmito parametry, které jsou pro seriózní tvorbu často velice zásadní.

 

Ve verzi 5 byla rozšířena zvuková knihovna integrovaného virtuálního nástroje HALion ONE o novou sadu čtrnácti nástrojů, z nichž každý obsahuje různé artikulační vlastnosti. Balení dále obsahuje devadesátidenní zkušební verzi HALion Symphonic Orchestra se šestnáctibitovými zvukovými vzorky (plná verze nabízí i dvacetičtyřbitovou knihovnu) zvuků symfonického orchestru.

 

Ladění

Za jednu z nejzásadnějších novinek v Cubase 5 považuji nové nástroje pro korekci ladění. VariAudio je nový způsob zobrazení zvukové vlny, jež umožňuje detekci ladění monofonního (speciálně vokálního) signálu a následnou korekci. Ladění je možné měnit v hrubých i jemných intervalech, takže je možné naprosto změnit zazpívaný tón (pokud je změna menší než kvinta, není to obvykle slyšet, při větších změnách již dochází ke slyšitelné změně barvy hlasu) a nebo doladit tón, pokud je jen trošku mimo ladění. V signálu je zobrazována i křivka mikroladění (respektive jemných glissand nebo vibrat atd.), které je možné také kompletně upravovat podle aktuální potřeby. Kromě úpravy ladění je možné upravovat třeba i kvantizaci jednotlivých tónů, začátek nebo konec každého tónu samostatně. VariAudio tedy kombinuje algoritmy pitch-shifting (změna výšky tónu, aniž by se změnila délka trvání) a time-stretching (časová komprese a expanze bez změny ladění). Všechny zobrazené regiony lze případně i stříhat, pokud je to potřeba, a tak opět například kvantizovat více tónů (pokud je například za sebou více stejných tónů, které se nejdříve zobrazí jako jeden region). Označit lze i více regionů najednou a měnit tak ladění více not současně. Obrovská výhoda všech procesů je, že jsou kompletně nedestruktivní, takže kterýkoliv parametr lze kdykoliv změnit. Kvantizace monofonního vokálního signálu je tedy v tento okamžik dokonce na vyšší úrovni než kvantizace MIDI dat, která se bohužel dodnes vlastně nedestruktivně nechová. Obrovskou výhodou VariAudio je také funkce exportu dat do MIDI. Exportované jsou události MIDI Nota zapnuta/vypnuta, ale i ohýbání tónu (Pitch Bend) reprezentující křivku mikrointervalů. Export MIDI dat ohýbání tónů lze během nastavování exportu vypnout a také lze nastavit rozsah ohýbání tónů (pokud jej povolíme). Díky tomu je možné velice jednoduše například zdvojit vokál jakýmkoliv zvukem, který je generován nějakým tónovým generátorem řízeným z MIDI.

 

Druhou možností, jak používat korekci ladění, je VST3 plug-in Pitch Correct. Ten je na rozdíl od VariAudio, jež se nastavuje plně manuálně, myšlen pro automatické ovládání ladění. Použít lze pro libovolný monofonní signál. V prostředí plug-inu lze vybrat tóny, které jsou v záznamu použity, zcela přesně. K těmto zvoleným tónům pak Pitch Correct automaticky signál dolaďuje. Nastavovat lze rychlost doladění. Pokud Pitch Correct zjistí frekvenci, která je mimo vybrané tóny, je možné nastavit, jak rychle se má glissandem tón doladit k nejbližšímu zvolenému tónu. Dále je možné zvolit toleranci, tedy jak hodně falešné tóny má Pitch Correct ještě ignorovat a automaticky je nedolaďovat. Posledním parametrem je transpozice. Zvolit lze všechny tóny (tedy plnou chromatiku) a nebo jen některé konkrétní tóny (například pro C dur pouze bílé klávesy). Pro přesnější detekci signálu je možné nastavit, o jaký zdroj signálu jde (respektive volí se ze třech variant: General/Male/Female). Na základě této informace pak detekuje Pitch Correct signál trošku jinak. Jako každý plug-in lze Pitch Correct použít jako Insert efekt na libovolnou audio stopu. Pochopitelně jej lze použít i jako Send pro korekci více stop najednou, ale v praxi nevím o takovém vhodném použití, snad jen opravdu velmi speciální efekt. Použít lze pochopitelně jako Insert také na vstupní stopu, takže je signál do Cubase zaznamenáván již s automatickou korekcí ladění. Pochopitelně pak ale hrozí riziko (jako u všech Insert efektů na vstupu), že korekci už nelze ze zaznamenaného signálu deaktivovat. Pitch Correct byl navržen tak, aby zbytečně příliš nezatěžoval výkon procesoru a bylo možné jej použít i v reálném čase. Postaven je na uznávané technologii Yamaha Pitch Fix.

 

Konvoluční reverb

Přímo v instalaci Cubase je k dispozici první VST3 konvoluční reverb. Je jím REVerence. Programátoři si dali záležet, aby REVerence využil pokud možno všech výhod VST3 standardu. REVerence umí načítat i vícekanálové obrazy, díky čemuž je možné velice dobře řídit první odrazy, jakož i charkter dozvuku. Díky vestavěnému ekvalizéru je možné řídit i barvu dozvuku. K dispozici je také simulace reproduktorů a analogových zařízení, což umožňuje efektivnější umístění zvukového signálu do prostoru. Jednotlivé kroky ve všech parametrech jsou velice jemné, takže je možné měnit parametry i v průběhu přehrávání pomocí automatizace, aniž by bylo slyšet lupání nebo praskání. REVerence je možné použít jak ve stereu, tak v surroundu. Interní knihovna čítá sedmdesát různých nasamplovaných prostředí posbíraných po celém světě. Jako každý jiný konvoluční reverb, i REVerence umožňuje načítání libovolných uživatelských impulzů pro simulaci přirozeného akustického prostoru.

 

Automatizace

Funkce automatizace byla převzatá ze sekvenceru Steinberg Nuendo. Do Cubase 5 tak přibyl nový automatizační panel, který nabízí kompletní nastavení automatizačních parametrů. Na rozdíl od starších verzí je nyní v Cubase možné nastavit různé režimy automatizace (především Read/Write) pro různé automatizované parametry. To má zásadní význam zejména pro uživatele, kteří nepracují s dotekově citlivými ovladači pro automatizaci. V režimech Touch a Latch totiž Cubase (respektive jakýkoliv sekvencer) neumí rozpoznat, zda se uživatel ovladače dotkl, a chce tedy měnit hodnotu parametru, nebo o něj jen zavadil. Jediným způsobem, jak si nepřepsat všechna automatizační data v okamžiku, kdy chceme přepsat hodnoty jednoho parametru, je nastavit pro každý parametr jiné režimy. Pro parametr, který chceme přepisovat, nastavíme režim Write a pro všechny ostatní parametry nastavíme režim Read. Tak máme jistotu, že ostatní data nebudou přepsána (vymazána) stojícími ovladači, a můžeme se plně soustředit na zápis automatizace pouze jednoho parametru.

 

Artikulace

VST Expression je nový způsob práce s obrovskými zvukovými knihovnami, které používají vícenásobnou artikulaci. Přímo v prostředí Cubase je nyní možné intuitivně ovládat artikulační výrazy a přepínat mezi knihovnami s různou artikulací. Nejdříve je nutné si pomocí VST Expression panelu připravit nastavení daných artikulací. Pomocí VST Expression okna je možné nastavit systém, jak se bude mezi jednotlivými artikulacemi přepínat. V podstatě jde o to, že se zde nastaví jakési MIDI zkratky. Na vstupu nastavíme MIDI událost, kterou vyšleme, a dále proces, který Cubase provede, a tím se změní artikulace. Typicky je možné například stisknout nějakou klávesu, čímž se artikulace změní přímo v nástroji (to používají například zvukové knihovny NI Kontakt, EastWest, Akai aj.). Také je ale možné nastavit složitější proces, kdy se po stisknutí klávesy například změní kanál, ze kterého nadále nástroj data přijímá (respektive, na který od toho okmažiku začne VST Expression všechna data z dané stopy přesměrovávat). To se dá dobře využít v okamžiku, kdy sampler sám o sobě přímo nepodporuje multiartikulační samply. Pak je možné na různé kanály daného nástroje nastavit různé artikulace daného zvuku a jednoduše mezi nimi v Cubase přepínat. Dále je v okně VST Exression možné nastavit popis dané změny a ze seznamu hudebního názvosloví vybrat příslušné označení. To má vliv zejména pro Score Editor, tedy notaci. Pochopitelně je možné v jednom VST Expression nastavovat přepnání mezi mnoha různými artikulacemi najednou a vytvořit tak svou kompletní mapu. Po kompletním nastavení VST Expression funguje přepínání artikulace v podstatě jako vysílání libovolného MIDI kontroléru. V okně Key Editor je možné zobrazit v místě pro zápis a čtení MIDI kontrolérů také Articulation. Pomocí nástroje tužka je pak možné jednoduše zapisovat artikulaci přímo pod tóny zobrazené v Key Editoru. Jednotlivé artikulace se pak zobrazují nad sebou jakoby ve vrstvách (nebo stopách) s tím, že každá jedna vrstva je přiřazena jedé konkrétní artikulaci. Pod každou notu lze pochopitelně napsat pouze jednu změnu artikulace, to Cubase automaticky hlídá. Dále je možné přímo do Key Editoru vložit notu, které byla změna artikulace přiřazena. Vložení je možné opět pomocí nástroje tužka a nebo pochopitelně i zápisem z externího MIDI zařízení (například pomocí MIDI klaviatury). Přiřazené artikulace se pak v Key Editoru u jednotlivých tónů mohou zobrazovat, takže máme neustálý přehled o tom, jakou artikulací právě dané zvuky zní.

 

Artikulace se zobrazuje také ve Score Editoru, tedy v notaci Cubase. Jakmile v Key Editoru nebo pomocí MIDI klaviatury změníme artikulaci, zobrazí se přiřazené artikulační znaménko (například pizz) také v notaci. Dokonce je možné z notace artikulaci měnit. Jakmile v notaci vložíme pizz, vloží se vlastně příslušná MIDI informace pro změnu artikulace. Ta se pochopitelně zobrazí také v Key Editoru a je přehrávána. To je velice intuitivní, užitečné a rychlé. Nejsložitější na celém procesu je prvotní nastavení artikulační mapy.

 

Vzhledem k tomu, že je v Key Editoru možné zobrazit více kontrolérů najednou, není problém sledovat, případně nastavovat artikulaci a zároveň jakýkoliv jiný MIDI kontrolér (či více kontrolérů) nebo hlasitost not.

 

Nové přepínání artikulace je možné okamžitě vyzkoušet pomocí HALion One Expression Set 01, který je součástí instalace Cubase (více viz odstavec Novinky ve verzi 5).

 

Tempo a Signature stopy

V Cubase 5 přibyly dvě nové stopy - Tempo Track a Signature Track. Pomocí těchto dvou stop je možné jednoduše přímo z hlavního okna Cubase měnit nastavení tempa, tedy zobrazovat, případně zapisovat změny v tempu. Pochopitelně je nutné mít v Transport nebo Tempo okně aktivován příslušný režim pro čtení dat z Tempo stopy. Příslušné tlačítko je k dispozici také přímo v Tempo stopě, v níž se také zobrazuje aktuálně nastavená hodnota tempa. I nadále zůstalo v Cubase velké okno s názvem Tempo Track pro detailní práci s tempem, jak tomu bylo ve starších verzích Cubase.

 

Signature stopa je určená pro zobrazování a nastavování metra (tedy např. 3/4, 4/4, 6/8, 7/8 atd.) přímo v hlavním okně Cubase. Změny v metru se zobrazují podobně jako Markery (tedy značky) v příslušné stopě, tedy jako praporky. Stejně jako u jiných druhů stop, i Tempo Track a Signature Track lze zamknout proti přepsání dat uvnitř stopy. V jednom projektu je bohužel možné mít pouze jednu Tempo stopu a jednu Signature stopu. Na první pohled to sice vypadá, že více takových stop nemá smysl, ale dokážu si využití dobře představit. Díky většímu počtu Tempo stop by bylo například možné vytvářet více map pro změnu tempa, mezi těmito mapami pak rychle přepínat a mapy pak porovnávat. Díky tomu by byla práce s tempem ještě přesnější. Jestliže tato možnost práce s více mapami tempa možná není, preferoval bych alespoň možnost zobrazení vrstev v tempo stopě, jako je tomu třeba u Audio, MIDI nebo Instrument stop. Pak by bylo možné vytvářet více map pro změnu tempa nebo meter stejně, jak jsem popsal výše. Pochopitelně by muselo být zajištěné, aby se vždy přehrávala pouze jedna mapa, a to jak v případě většího počtu tempo stop, tak v případě většího počtu vrstev v jedné stopě. Ale to by pro Cubase neměl být problém.

 

VST3 standard

Standard VST (Virtual Studio Technology) je nyní ve své 3. generaci. Některé VST plug-iny, které jsou nativně v Cubase, byly pro VST3 přepsány již pro verzi Cubase 4. Do VST3 standardu přibyla řada vlastností. Jednou z těch zajímavých je například možnost práce se Side-Chain. Jedná se o proces, kdy je jeden signál řízen signálem jiným. Typické použití je třeba pro podkresovou hudbu a mluvené slovo, kdy podkresová hudba automaticky ustupuje do pozadí, když začne znít mluvené slovo, a naopak zesílí, jakmile mluvené slovo utichne. Pochopitelně je možné vytvořit toto pomocí automtizačních křivek, ale ve větších projektech se může jednat o zbytečnou práci navíc, která je monotóní a náročná na pozornost. Konkrétně tento případ by se tedy řešil přes Side-Chain tak, že mluvené slovo nastavíme jako Master (řídicí) a hudba (buď již vyexportovaná stopa nebo třeba speciálně udělaný Send nebo Group stopa) je Slave (řízená). Na stopě, kterou chceme jako Slave (tedy hudba), vložíme do Insert efektů VST3 Compresor (pochopitelně to tedy musí být nativní kompresor firmy Steinberg, protože žádná jiná firma zatím VST3 nepodporuje). U tohoto kompresoru zapneme Side-Chain pomocí tlačítka vpravo vedle R a W pro automatizaci (tlačítko Side-Chain se rozsvítí oranžově). Na Master stopě (tedy mluveném slovu) nastavíme Send do Side-Chain kompresoru. Tím je Slave kompresor řízen Master stopou. Podobně lze řídit jakýkoliv VST3 plug-in, jako jsou ekvalizéry, zpožďovače atd. V Cubase 5 se VST3 efekty poznají tak, že před názvem efektu jsou tři šikmé čárky.

 

Channel Batch Export

Přepracováno bylo také okno pro exportování, respektive Mixdown. V tomto okně je nyní možné exportovat nejen hlavní výstup, ale vlastně libovolný výstup, například z jednotlivých stop. Tak je možné lépe a rychleji vytvářet archivy projektů a nebo projekty přenášet do jiných systémů. K dispozici je i Batch Export, který nabízí možnost exportovat do audio souboru současně několikanásobný výběr stop nebo kanálů mixu. To opět může pomoci v reorganizaci projektu, archivaci, a nebo dokonce ke snížení zatížení procesoru. Například je možné najednou vyexportovat všechny VSTi do jediného zvukového souboru a tím významně snížit zatížení procesoru. K dispozici je i pole pro vyhledávání názvů jednotlivých kanálů. Do exportu je možné zahrnout nebo z něj vypustit některé prvky mixu, jako jsou ekvalizér, insert efekty, sendy nebo automatizace. Rozšíření zálohování se týká nejen zvukových souborů a MIDI událostí, ale také video souborů. V projektu obsažené video soubroy lze nyní také zálohovat stejně jako jakákoliv ostatní data.

 

Logical Project

Editor pro tvorbu různých destruktivních funkcí Logical Project Editor (v podstatě se jedná o malý programovací jazyk uvnitř Cubase, pomocí kterého lze vytvářet uživatelská makra) byl v Cubase 5 také významně rozšířen. Nejnovější verze Logical Project editoru obsahuje nové objekty, se kterými lze pracovat, a tedy měnit jejich hodnoty nebo nastavení. Novými objekty jsou například Aux Sendy, barva stop aj. Nově lze v tomto okně také vyhledávat a přibyla řada továrních předprogramovaných presetů.

 

MIDI plug-iny

Všechny MIDI plug-iny obsažené v Cubase 5 byly kompletně předesignovány. Ostatně kromě těchto výrazných změn v designu MIDI plug-in dostálo mírných změn v designu celé prostředí Cubase. Jak už tomu u různých verzí Cubase bývá, chvilku je prostředí světlejší, pak zase trošku tmavší. Mezi MIDI plug-iny přibyl monitoring MIDI dat. Tento plug-in umožňuje analýzu všech příchozích MIDI událostí, stejně jako analýzu událostí vysílaných z hostitelské aplikace ven. Monitoring je prováděn v reálném čase, což se dá dobře využít při řešení problémů s průchodem MIDI dat, respektive pro kontrolu signálové cesty MIDI dat. Okno nabízí možnosti různých filtrů pro přehlednější zobrazování MIDI událostí, abychom například v záplavě Clock událostí nepřehlédli události not nebo kontrolérů. Co se MIDI týče, přibylo ještě jedno nové okno. Je jím virtuální klaviatura, kterou lze ovládat přímo z klávesnice počítače. Tato virtuální klaviatura je naprosto shodná s virtuální klaviaturou Sequel 2 (sekvencer firmy Steinberg orientovaný především na práci se smyčkami). Virtuální klaviatura se zobrazuje v rámci Transport panelu.

 

Závěr

Produktem Cubase 5 udělala firma Steinberg poměrně velký krok kupředu. Dle mého názoru se jedná o větší krok, než jakým byl mezi Cubase SX 3 a Cubase 4. Nové vlastnosti v Cubase 5 jsou velice užitečné a uživateli mnohdy velice usnadní práci. Za nejzásadnější považuji především nástroje pro korekci ladění monofonního signálu, která v Cubase chyběla a musela být řešena produkty jiných firem, což ovšem občas způsobovalo například problémy s časováním. Každý, kdo pracuje s automatizací, která je při mixu velice důležitá, jistě ocení nové možnosti automatizačního okna. Skladatelé a producenti pohybující se v oblasti vážné nebo scénické hudby naopak jistě ocení nový intuitivní způsob práce s artikulací. Muzikanty zaměřené na moderní hudební styly naopak jistě potěší nové virtuální nástroje pro práci s bicími (Groove Agent ONE a Beat Designer) a smyčkami (LoopMash).

Řada uživatelů jistě ocení také nativní podporu 64bitových systémů, díky níž je odezva Cubase na těchto systémech svižnější. Na druhou stranu je třeba říci, že Cubase 5 zvýšila oproti Cubase 4 nároky na výkon počítače, což se pozná ve 32bitových systémech. Pro uživatele systémů Windows byla implementována technologie nejmodernějších zvukových ovladačů Microsoft Windows Vista a podporuje tak vestavěná zvuková zařízení s nižší latencí.

Sekvencer Cubase byl zejména na Evropské trhu vždy velice rozšířený a komplexní audio-MIDI sekvencer s mnoha vlastnostmi a funkcemi. Možností práce v nativním prostředí Cubase s verzí 5 ještě přibylo, a tak se stává Cubase 5 ještě komplexnější a univerzálnější. Nutno říci, že jsou oblasti, ve kterých si Cubase 5 ani dnes nezadá s jinými konkurenčními profesionálními sekvencery, i když například úspornost zobrazování mnoha parametrů najednou, v Cubase nepatří zrovna mezi úsporné pro zobrazovací plochy; i práce s vrstvami stop, je tále trošku toporná; dále nedestruktivní kvantizace MIDI dat, aj. Ale na druhou stranu jsou oblasti, ve kterých je Cubase naprosto na vrcholu a jiné profesionální sekvencery by se mohly učit (například novinky jako je práce s artikulací; vynikající nedestruktivní VariAudio; propracované nastavení automatizace; práce s nastavením šířky stereo obrazu každé stopy, aj.).

 

Ve starší verzi Cubase 4 pro mne nebyla volba (co se týče konkrétní verze - tedy Cubase 4 nebo Cubase Studio 4) tak jasná. Nejvyšší verze Cubase 4 neobsahovala až tak zásadní pokrok oproti Cubase Studio 4; žádné funkce, bez kterých bych osobně opravdu nemohl pracovat (jednou z nejzásadnějších byl asi Control Room a podpora Surround pouze v nejvyšší verzi). Na druhou stranu, ve verzi 5 je volba jasná. Cubase Studio 5 je omezená v poměrně zásadních věcech jako je například absence VariAudio, konvolučního reverbu REVerence a editoru pro vyspělou práci se smyčkami LoopMash. Z verzí 5 bych tedy určitě volil nejvyšší Cubase 5.

 

Info:

Steinberg Cubase 5 je další pokračovaní legendárního sekvenceru na cestě k dokonalosti. Doporučená maloobchodní cena Cubase 5 15.990,- vč. DPH,Cubase Studio 5 10.390,- vč. DPH.

 

Plus:

nativní podpora 64bitových sytémů

vyspělé nástroje pro korekci ladění

inteligentní způsob práce s mult-artikulačními samply

detailně zpracované nastavení automatizace

velké množství VST a VSTi plug-inů v základní isntalaci

podpora Windows i Mac OS X

 

Mínus:

dosud destruktivní kvantizace MIDI událostí

nároky na vysoké rozlišení monitorů

stále poněkud nejasná práce s vrstvami ve stopách

 

Porovnání Cubase 5 a Cubase Studio 5

Vlastnost: Cubase 5:Cubase Studio 5

počet simultáně přehrávaných audio stop: neomezeně:neomezeně

počet MIDI stop:neomezeně: neomezeně

fyzický počet vstupů/výstupů: 256:128

počet Insert slotů v audio stopě: 8:8

počet Group kanálů: 256:256

počet FX Send kanálů: 8:8

počet FX Return kanálů: 64:64

počet Instrument stop: neomezeně:neomezeně

počet VST Instrument slotů: 64:32

počet MIDI plug-in Insert slotů: 4:4

Extended Channel EQ: ano:ne

REVerence: ano:ne

Pitch Correct: ano:ano

LoopMash: ano:ne

Groove Agent ONE: ano:ano

Beat Designer: ano:ano

počet obsažených VST MIDI plug-in efektů: 18:18

počet obsažených VST audio plug-in efektů: 56:44

počet obsažených VST nástrojů: 8:3

počet obsažených zvuků nástrojů: 1000+:600+

externí FX: ano:ne

externí nástroje: ano:ne

podpora VST 3 plug-inů: ano:ano

MIDI Devices (mapy a editory zařízení): ano:ne

Side-chain vstupy: ano:ano

surround: ano:ne

podpora Steinberg Dolby Digital a DTS ovladačů: ano:ne

podpora MediaBay a VSTSound:plná:omezená

načítání projektů Sequel 1/2: ano:ano

presety stop: ano:ano

rozšířené zobrazení mixu: ano:ano

počet simultáně zobrazovaných mixů: 3:2

rozšířený Track Inspector: ano:ano

freezing pro VSTi a audio stopy: ano:ano

záznam ze sběrnic BUS: ano:ano

režimy automatizace: touch fader, x-over, autolatch, trim, overwrite:touch fader

obálky hlasitosti:ano: ano

panel automatizace: ano:ano

Channel Batch Export: ano:ano

Control Room: ano:ne

Vari Audio: ano:ne

Audio Warp: ano:ano

Time Warp Tool: ano:ano

Algoritmy Pitch Shifting a Time Stretching: MPEX4 + Realtime:MPEX4 + Realtime

Beat Calculator: ano:ano

Key, List a Score editory: ano:ano

Inplace editor: ano:ano

Drum Editor: ano:ano

funkce pro profesionální notaci: ano:ano

Logical Editor: ano:ano

Logical Editor pro projekt: ano:ne

režimy záznamu: Mix, Overwrite, Normal, Merge, Stacked:ano:ano

funkce editace: Group/Ungroup, Lock/Unlock:ano:ano

Arranger stopa: ano:ano

stopa globální transpozice: ano:ano

stopa tempa předznamenání v Project okně: ano:ano

rozšířené možnosti v Tempo editoru: ano:ne

historie offline procesů: pro vestavěné audio procesy a plug-iny:pro cestavěné audio procesy

Studio Connections: Recall + Audio:Recall

podpora ReWire: ano:ano

diethering:Apogee UV22HR:Apogee UC22HR

ovladače Track Quick: ano:ano

archivy stopy: ano:ne

import/export do/z Pool: ano:ano

Project Browser: ano:ano

pracovní plochy: ano:ano

makra pro klávesové zkratky: ano:ano

funkce neomezeného Undo a Redo: ano:ne

podpora hardwarových ovladačů: ano:ano

plné mp3 Fraunhofer enkódování: ano:k dispozici jako update

Windows Media WMA Pro enkódování: ano:ano

podpora Intel Mac + PPC (OS X Universal Binary): ano:ano

podpora multi-procesorů: ano:ano

nativní podpora Windows Vista 64 bitů: ano:ano

kompletní tištěný Operations Manual v angličtině: ano:ne

 

Minimální požadavky na systém

 

Mac OS X

•Mac OS X 10.5.5

•PowerPC G5 (doporučeno Intel Core Duo)

•1024MB RAM

•rozlišení monitoru 1280 x 800

•CoreAudio kompatibilní zvuková karta

•DVD mechanika s dvou-vrstvou podporou

•4 GB volného místa na disku

•USB port pro ochraný klíč

•připojení k internetu pro aktivaci licence

 

Windows

•Windows XP (SP2) nebo Windows Vista (nativně podporované i Vista 64 bitů)

•procesor 2 GHz (doporučeno Dual Core)

•1024 MB RAM

•rozlišení monitoru 1280 x 800

•Windows Direct X kompatibilní zvuková karta (pro nízkou latenci doporučena zvuková karta ASIO kompatibilní)

•DVD mechanika s dvou-vrstvou podporou

•4 GB volného místa na disku

•USB port pro ochraný klíč

•připojení k internetu pro aktivaci licence

Psáno pro časopis Muzikus