Sony Sound Forge 10 - software pro editaci zvukových souborů
Již od verze 4 mám osobně (a obecně se to o něm i říká) s tímto softwarem pro editaci zvuku (pouze pro Windows) zkušenost, že „sudé verze jsou lepší“. Verze 9 nebyla žádným zklamáním (na rozdíl třeba právě od verzí 5 nebo 7). Co tedy přináší sudá (a kulatá) desítka?
Novinky
Už jen ze seznamu novinek se nejvíce nových funkcí objevuje v oblasti editace a workflow. Je zde například nová editace na bázi eventů, možnost editace souborů hudebních nástrojů - formátů softwarových samplerů - jako jsou DLS, SF2 a GIG. Meta data lze upravovat v novém okně, pro toto přímo určeném. Zároveň byl ale rozšířen seznam integrovaných efektových procesorů, včetně masteringového efektového balíku od iZotope, pro časovou kompresi a expanzi a posun ladění je zde DirectXový plug-in Zplane élastique Pro. Se zmíněným balíkem od iZotope souvisí i integrovaná konverze vzorkovací frekvence a bitové hloubky iZotope 64-bit SRC a iZotope MBIT+ Dither. Kromě těchto novinek došlo i k optimalizaci výkonu - velice populárního bodu všech updatů a upgradů obecně.
Podle jednoduché srovnávací tabulky verzí Sound Forge 9 a 10 přímo z webu výrobce se zdá, že v nové verzi je vlastně (jen) sedmnáct nových vlastností plus onen nový masteringový balík od iZotope.
Plug-iny
Sound Forge bohužel stále upřednostňuje plug-iny formátu DirectX, pro něž nabízí i možnosti automatizace. I již zmíněný plug-in Zplane élastique Pro je ve formátu DirectX. Ač na prvním místě stále u Sound Forge cítím DirectX, dnes již rozšířenější VST plug-iny jsou již nějaký čas také naštěstí podporovány.
Windows - jenom
Na rozdíl od konkurenčního produktu, který je ve své poslední verzi konečně (!) kompatibilní i s operačním systémem Mac OS X, Sony je poněkud konzervativní (nebo tvrdohlavé? ...spíš myslím, že je v tom obchod, co jiného) a Sound Forge je tak stále kompatibilní pouze s operačními systémy Windows. Jakožto uživatel, který z Windows přešel k Mac OS X, musím konstatovat, že Sound Forge byl jedním z opravdu velice mála aplikací, které jsem na Mac OS X postrádal. A ze svého okolí vím, že nejsem zdaleka jediný. Ačkoliv je pro Mac OS X řada softwarů určených pro editaci zvuku, software s podobnou filozofií, jednoduchostí ovládání a dalšími výhodami Sound Forge prostě chybí. Alternativy pro Mac OS X mají zkrátka trošku jiný přístup.
Nicméně co se „domovského“ operačního systému Sound Forge týče, podporovány jsou všechny verze aktuálně používaných Windows, počínaje Windows XP (včetně staršího Service Pack 2), Windows Vista (také od Service Pack 2), až po Windows 7. Výrobce se nijak nezmiňuje o kompatibilitě se 64-bitovými Windows a řešení chodu 32-bitových plug-inů v těchto verzích Windows, nicméně český distributor říká, že se jedná o 32-bitovou aplikaci. Problémy s 32-bitovými plug-iny v 64-bitových aplikacích tedy odpadají.
Editace nástrojů
Nová je přímá editace souborů typu hudebních nástrojů, které používají softwarové samplery - tedy GigaStudio/GigaSampler (je pravda, že tento formát je poměrně rozšířen, na druhou stranu již není dále vyvíjen, protože firma Tascam GigaStudio/GigaSampler již nevyvíjí), soubory SoundFont 2.0 nebo DLS. Tyto soubory lze otevřít přímo v Sound Forge a běžným způsobem je editovat stejně jako jiné zvukové soubory. Lze zobrazovat banky nástrojů, samotné nástroje, rozsahy v nástroji a další informace o zvukových vzorcích. Efekty a procesy lze přímo přidat na jednotlivé vzorky. Všechny samply lze editovat současně a aplikovat na ně jeden společný efekt (třeba reverb), což je výrazně rychlejší, než otevírat jeden sample po druhém a přidávat na ně efekt postupně. Lze ale otevřít i každý jeden sample samostatně a pracovat s ním nezávisle na ostatních samplech v nástroji. Osobně si takto nedokážu dost dobře představit práci s větším počtem samplů v nástroji. Pokud je počet do řekněme třiceti samplů, dá se to ještě zvládat, ale ve větších zvukových knihovnách (SF2 moc takových nemá, ale třeba GIG již takové velké zvukové banky nabízí) může být práce stále poněkud nepřehledná - ačkoliv, nesrovnatelná oproti předešlým verzím.
Editace na bázi eventů
Editace na bázi eventů výrazně zjednodušuje manipulaci se zvukovými soubory, zejména v případě, kdy potřebujeme řadit různé zvukové události za sebe nebo nad sebe. Princip je vlastně podobný, jako jsme zvyklí ze sekvencerů jako jsou Cubase, Logic, Sonar, Pro Tools... Zvuková událost se zobrazuje jako event (v některých sekvencerech nazývaný třeba jako region). Tuto událost pak můžeme v projektu posouvat dopředu a dozadu, aniž bychom museli nějakým způsobem kopírovat. Prostě vezmeme event uprostřed a posuneme s ním v časové ose - stejně jako v sekvencerech. V případě, že posuneme event nad jiný event, který obsahuje zvuková data, vytvoří se mezi nimi crossfade. Uvnitř eventu lze událostí také listovat. To znamená, že event je umístěn na jednom místě, má jednu přesnou délku, a my můžeme volit, kterou část zvukového souboru přesně použijeme. Například pokud máme několik komentářů nahraných za sebou, nastavíme event tam, kde má být komentář použit, a poté pouze vybíráme, který konkrétně použijeme.
Filozofie Sound Forge se při práci s eventy poněkud mění a skutečně se více blíží způsobu práce, na který jsme zvyklí ze sekvencerů. Nikdo pochopitelně uživatele nenutí, aby tímto způsobem pracoval, a lze tak i nadále pracovat lineárním způsobem. Ale osobně mi tento způsob přijde velice zajímavý a užitečný v případě, kdy Sound Forge nepoužíváme pro mastering nebo jiný způsob práce, kde editujeme jeden zvuk jako celek.
Uspořádaná pracovní plocha
Pracovní plochu Sound Forge lze nově uspořádat podle vlastní potřeby a tato různá nastavení plochy ukládat. To výrazně zpřehlední práci a hodí se to zejména v případě, kdy používáte Sound Forge pro více účelů - jednostopý záznam, vícestopý záznam, editace, mastering. V každém případě se hodí jiná pracovní plocha.
Okno metadat
Nové samostatné okno pro editaci Metadat nabízí efektivnější způsob práce pro zobrazení a editaci CD informací - seznam regionů, stop, vzorkovací frekvence, bitová hloubka, atd.
Masteringové balíky
Masteringový balík od iZotope nabízí plug-iny, ekvalizér, reverb, vícepásmový kompresor, limiter, grafické zobrazení stereo obrazu a Harmony Exciter.
Tyto plug-iny jsou pro mne osobně asi nejzásadnějším vylepšením Sound Forge oproti předešlé verzi. Sound Forge jako systém je tak opět lépe použitelný bez nutnosti dokupování dalšího dodatečného softwaru.
Dvě verze
Sound Forge je nabízen ve dvou verzích. Nižší (levnější) verze nese označení Sound Forge Audio Studio 10 a plně vybavená verze je označena jako Sound Forge Pro 10. Rozdíly mezi oběma verzemi je možné najít na webu výrobce. Obecně verze Pro nabízí možnost práce až do 32 kanálů (Audio Studio pouze Stereo); pracuje až se 64-bitovými soubory s plovoucí desetinnou čárkou; nabízí normalizaci jak na Peak tak RMS (Audio Studio pouze Peak); obsahuje více plug-inů; nabízí možnost práce přímo s typy souboru samplerů; umožňuje automatizaci DirectX plug-inů, atd. Zvukový engine, a tedy kvalita zpracování zvuku, je u obou verzí pochopitelně naprosto stejný.
Závěr
Sound Forge 10 nepřináší na první pohled nic zásadně nového oproti předešlé verzi. Největším zklamáním je pro mne již tradičně absence podpory operačních systémů Mac OS X. Přesto mají novinky svou logiku, práci se Sound Forgem modernizují a software se stává komplexnějším. Například způsob editace na bázi eventů považuji osobně za zajímavý a velký krok dopředu. Nižší počet nových funkcí je možná jen důkazem toho, že Sound Forge je prostě dobrý takový, jaký je.
Info:
Sony Sound Forge 10 je software pro editaci zvukových souborů i pro softwarové samplery pro Windows.
Plus:
osvědčený jednoduchý způsob editace, na který jsou uživatelé zvyklí
podpora i Windows XP, které již dnes nejsou u vývojářů tolik „in“
editace na bázi eventů
univerzální použití - možnost práce i se surroundovými zvuky (až 32 knálů), zvuk k videu, export do Dolby Digital AC-3
nízké nároky na výkon počítače
Mínus:
absence podpory Mac OS X
relativně málo novinek v poslední verzi
podporované operační systémy: Windows XP (SP2 nebo vyšší), Windows Vista (SP2 nebo vyšší), Windows 7
minimální nároky na HW: 1 GHz procesor, 512 MB RAM, 350 MB volného místa na disku, Windows kompatibilní zvuková karta - ASIO ovladač doporučen pro nízkou latenci
maximální počet kanálů: 32 (Audio Studio 10 pouze stereo)
maximální bitová hloubka: 64-bit s pohyblivou desetinnou čárkou (verze Audio Studio 10 jen do 32-bit s pohyblivou desetinnou čárkou)
maximální vzorkovací frekvence: 192kHz
počet plug-inů přímo v balíku: více než 20 DirectX plug-inů (Audio Studio 10 pouze 11)
počet zvukových presetů: více než 200, které lze uživatelsky upravovat (Audio Studio 10 nabízí 90)