Native Instruments KORE 2 - druhá generace mostu přes propast mezi standardy plug-inů
Standardy a zase standardy. Native Instruments KORE je systém sestávající z hardwaru (zvukové karty s MIDI ovladačem) a softwaru, jenž funguje jako hostitelská aplikace pro všechny plug-iny virtuálních efektů a nástrojů standardů VST (VSTi) a Audio Units. Zároveň ale může být engine KORE spuštěn jak v režimu stand alone, tak v libovolné hostitelské aplikaci jako plug-in VST, AU nebo RTAS (v ProTools 7). Výhodou tohoto řešení (a nikoliv jedinou) je, že v aplikacích, které pracují pouze s jedním z těchto standardů (například Cubase – VST; Logic – AU; ProTools – RTAS, atd.), můžeme otevírat i plug-iny jiných standardů (VST a AU), pokud je máme nainstalovány a pokud pro ně neexistuje jiná varianta plug-inu (jako že se čas od času ještě tento případ vyskytne).
NI KORE ale není pouze hloupou hostitelskou aplikací. Nabízí řadu funkcí, které zásadně rozšiřují možnosti práce s virtuálními nástroji, a to jak v sekvenceru při studiové práci, tak ve stand alone naživo. V KORE lze jednotlivé virtuální nástroje vrstvit klasickým způsobem nad sebe i vedle sebe nezávisle na tom, od jakého výrobce nástroj je a jestli se jedná o VSTi nebo AU plug-in. Lze tak vytvářet nové bohaté struktury využívající širokou zvukovou barevnost. Zvuk lze ještě dopilovávat pomocí řady integrovaných nástrojů, jako jsou krokový sekvencer, přehrávač MIDI souborů, arpeggiátor, morphing a další. Na takto vytvořené zvuky mohou být aplikovány další VST a AU efekty podle libosti. Veškeré parametry je možné snadno řídit z libovolného MIDI kontroléru, a to buď externího a nebo přímo z hardwaru KORE. Přiřazování je rychlé a intuitivní. Není nutné takto řídit pouze parametry prostředí KORE, ale pochopitelně i všechny parametry hostujících plug-inů. Snadno se vytvářejí i složité struktury, kdy jeden ovladač řídí více parametrů různých plug-inů současně s tím, že každý parametr má nastavený jiný rozsah (minimální a maximální hodnotu parametru, tedy jinou citlivost) nebo i polaritu (při zvyšování hodnoty na fyzickém ovladači se hodnota virtuálního ovladače může shodně zvyšovat a nebo naopak snižovat).
KoreSound
Kompletní nastavení takových nových zvuků lze snadno ukládat ve formátu KoreSound. Tyto lze pak bez problémů přenášet mezi různými systémy – Windows/Mac; VST/AU. Předpokládá ale vždy naprosto stejnou konfiguraci uvnitř zvuku – tedy pokud je na jednom počítači nainstalován určitý použitý plug-in například v režimu VST a je použit v KoreSound, musí být na druhém počítači také nainstalován v režimu VST, aby zvuk správně fungoval. KoreSound zvuky mohou být pečlivě kategorizovány podle parametrů kategorie, zdroj, barva zvuku, artikulace, ale třeba i autor zvuku. Podle těchto kategorií pak lze ve zvucích také snadno vyhledávat.
KORE 2 obsahuje audio enginy z Native Instruments produktů Reaktor, Massive, Absynth 4, FM8, Kontakt 2 a GuitarRig 2, které nabízejí výběr primární podoby zvuku. Speciálně pro KORE 2 bylo vytvořeno pět set KoreSound zvuků. Tyto zvuky využívají integrované generátory zvuku, efekty a rozšířené MIDI nástroje (arpeggiátor, sekvencer a MIDI přehrávač), směrování signálu a vrstvení, takže není nutné vlastnit žádný jiný tónový generátor.
Každý KoreSound může sestávat až z osmi zvukových variací (artikulací), díky nimž lze docílit mnohem živějšího zvuku. Novinkou ve verzi KORE 2 je možnost použití morphingu mezi jednotlivými zvuky respektive mezi variacemi.
Hardware
Nový hardwarový ovladač KORE 2 byl předesignován, což rozhodně prospělo funkčnosti. Ovladač KORE 1 byl poněkud toporný. Tlačítka nereagovala přesně, houpala se, jog dial nepadl do ruky přesně a našla se řada drobností, které prostě nebyly to pravé ořechové. Nový ovladač KORE 2 je mnohem zdařilejší. Otočné potenciometry jsou dotykově citlivé, tlačítka se nekolébají a mají pevný a jasný stisk, všechna tlačítka se chovají stejně, jog dial kolečko padne lépe do ruky a navíc je design mnohem čistší a působí kompaktněji. Z KORE 2 ovladače lze plnohodnotně ovládat kompletní prostředí softwaru KORE, včetně parametrů jako načítání zvuků, jejich podrobná editace atd. Není vůbec nutné koukat na monitor počítače. To se hodí zejména při živém hraní.
Pro majitele KORE 1 je upgrade na KORE 2 za zvýhodněnou cenu. Jedná se ale jen o softwarový upgrade. Hardware, který byl bohužel poměrně nepovedený, zůstává ze staré verze.
Kore Player zdarma
Kromě kompletní koncepce KORE jakožto kompaktní jednotky hardwaru se softwarem, vypustila firma Native Instruments před časem také přehrávač Kore Player, který je na stránkách výrobce ke stažení zdarma. Tento přehrávač umožňuje načítání a přehrávání KoreSound zvuků s možností ovládání všech parametrů zvuku pomocí libovolného MIDI kontroléru dalších firem. Player obsahuje stejných šest zvukových enginů jako KORE 2, tedy Reaktor, Massive, Absynth, FM8, Kontakt a GuitarRig. Díky tomu lze teoreticky pracovat se všemi zvuky firmy Native Instruments, která se teď nově pustila i do prodeje zvuků, respektive tematicky laděných balíků zvuků právě pro Kore Player. Vytvářet a ukládat vlastní zvuky v Playeru ale nelze. Jeho uživatel je tak plně odkázán na cizí zvuky, a to přímo od firmy Native Instruments (občas se již některé objeví i zdarma jako dárek k některému NI produktu, k samotnému Kore Playeru je zdarma padesát zvuků – asi 300 MB). Player pracuje výhradně jen se zvuky Kore SoundPack. Ani zvuky například z Komplete 5 Kore Player nepřehraje.
Kam to směřuje
Kore Player je pravděpodobně jakýmsi lákadlem na zákazníky, kteří by posléze mohli koupit Kore. Zákazník si vyzkouší některé vlastnosti Kore (i když ty nejzásadnější, jako je načítání virtuálních nástrojů a efektů dalších firem nebo vrstvení a prolínání různých zvuků, zde chybí) a uslyší kvalitu zvuků firmy Native Instruments. Méně náročným uživatelům, kteří se spokojí s továrními zvuky, může Kore Player bohatě stačit a své zvuky mohou rozšiřovat o KoreSound od firmy NI, která má opět zisk. KoreSound je pochopitelně možné přehrávat i v prostředí Kore 2, kde je již možné zvuky plnohodnotně editovat, kombinovat atd. Takže zákazníci, kteří budou nejdříve jen „testovat“, v Kore Playeru o své nakoupené zvuky nepřijdou. Myslím si, že celý systém by získal svou velkou sílu teprve v okamžiku, kdy by firma Native Instruments uvolnila pro programátory kód, jak mají zvuky KoreSound tvořit. Teprve potom by se z KoreSound mohl stát podobný pojem, jako kdysi z samplů Akai. Jednoduchý KorePlayer by byl zdarma, ale kdo by chtěl se zvuky dále pracovat, musel by sáhnout po KORE 2. A což teprve, kdyby byl KORE 2 jediným vývojářským prostředím pro KoreSound? To teprve by mohlo být zajímavé (jak marketingově tak uživatelsky) řešení.
Závěr
KORE je rozhodně pozoruhodný systém jako celek. Zejména dnes, kdy je poptávka po velkých, mohutných a bohatých zvucích a navíc se čím dál častěji pracuje se softwarovými nástroji. Bohaté zvuky mají tu nevýhodu, že se s nimi obtížně pracuje v mixu. Jen velmi nerady se potkávají s dalšími bohatými zvuky, proto je potřeba s nimi šetřit. Ale to už záleží na umění, zručnosti a preferencích každého, jak si s takovými zvuky poradí. KORE 2 je oproti starší verzi mnohem lépe vyladěn, co se hardwaru týče (ten byl ve starší verzi ušit trošku horkou jehlou). Softwarová část nepřinesla žádné zásadní koncepční novinky, ale přibylo pár nových zajímavých vlastností a nástrojů, jako je například krokový sekvencer, arpeggiátor, morphing a dalších šestnáct nových efektů, jakož i pět set továrních zvuků se třemi tisíci variantami. Co stále trochu postrádám, je implementace skriptovacího jazyka, který je součástí sampleru NI Kontakt 3 a který otevírá možnosti programování zvuků ještě mnohem, mnohem dál.
Info:
KORE 2 je druhou generací kombinace softwaru a hardwaru pro načítání VST a AU plug-inů ve stand alone režimu nebo v hostitelských aplikacích podporujících VST/AU/RTAS (ProTools 7) a jejich kombinování v rámci jednoho prostředí a systému. Doporučená maloobchodní cena je 13 590 Kč.
Plus:
vylepšený hardware
systém obsahuje šest zvukových enginů firmy NI
zjednodušilo se ovládání
možnost kompletního řízení softwaru hardwarem
Mínus:
zvuková karta stále nenabízí moc velký rozlet jeden stereo vstup, jeden stereo výstup a MIDI in/out často opravdu nestačí
Technická specifikace:
maximální vzorkovací frekvence hardwaru: 96 kHz
maximální bitová hloubka hardwaru: 24 bitů
počet analogových vstupů linkových: 2
počet analogových vstupů mikrofonních: 0
počet analogových výstupů: 2
digitální vstupy a výstupy: ne
MIDI: in a out
vstupy pro pedál: 2
komunikace s počítačem: USB 2.0
počet otočných potenciometrů s nekonečnou dráhou: 8
počet tlačítek pro řízení MIDI událostí: 8
jog dial: ano – pro listování v seznamech KORE
tlačítka na hardwaru pro řízení sekvenceru integrovaného v KORE softwaru: ano
možnost kompletního řízení softwaru hardwarem: ano
standardy, které lze do KORE načítat jako hostitelské: VST, AU
standardy, do kterých lze KORE načítat jako hosta: VST, AU, RTAS (v ProTools 7) nebo stand alone režim
počet audio enginů: 6
počet továrních zvuků: 500
kompatibilita s ostatními syntezátory NI: ano
napájení z počítače: ano