Mesa/Boogie Express 5:50 - nová mesa, srdce plesá...

Mesa/Boogie Express 5:50  - nová mesa, srdce plesá...
Mesa/Boogie Express 5:50 - nová mesa, srdce plesá...

Kalifornská firma Mesa/Boogie, která se postupně stala jakýmsi synonymem pro dobrý zvuk elektrické kytary, je v poslední době velice akční ve vývoji svých produktů a chrlí na trh jednu novinku za druhou. Jedním z nových modelů, které se nedávno na trhu objevily, jsou i kytarové zesilovače s neotřelým a velmi originálním označením Mesa/Boogie Express 5:50 a Express 5:25. Právě kombo 5:50, osazené konfigurací dvou 12" reproduktorů, zde máme k otestování.

Popis

Mesa/Boogie Express 5:50 je celolampové kytarové kombo osazené dvěma 12" (8 ?) reproduktory s keramickými magnety s označením Black Shadow C90, vyrobenými pro Mesu firmou Celestion. Oba reproduktory jsou zasazené v takzvané "Open Back" bedně. To znamená, že zadní strana reprobedny (komba) je otevřená. Na spodní straně je však 25cm lišta, díky níž je zadní strana otevřená tak ze dvou třetin. Celé kombo není, a to hlavně díky dvěma reproduktorům, nebo přesněji řečeno, jejich magnetům, žádný drobeček. Pokud byste se ho rozhodli tahat sami, pěkně se nadřete. To je ovšem daň za dva reproduktory plus samozřejmě trafa a celý zesilovač v jedné pevné dřevěné krabici, která také dodá své.

 

Vždy, když narazím na takto těžké a rozměrnější kombo, kladu si otázku, proč výrobci nechají celou takto těžkou skříň tahat pouze jedním hudebníkem - aby vám už nemohl nikdo jiný pomoci, přimontují na kombo pouze jediné ucho. I to by si, vzhledem k hmotnosti a vlastně i ceně aparátu, zasloužilo být z jiného materiálu než gumy, která nepříjemně řeže do rukou (jednou jsem si takto stěžoval kolegovi z USA a ten na mě jenom zíral jako blázen a řekl: "...no ale, vždycky máš přece na kombo hard case a ten má dvě uši, a tohle ucho slouží jen k vytažení z hard case či k naklopení komba na rudl, na kterém si ho na pódium dovezeš." No, co na to říct! Takže vlastně k naložení na rudl tohle ucho opravdu bohatě stačí...

 

V prostoru za reproduktory se skrývá v koženkovém pouzdře položený a suchými zipy zaaretovaný pružinový reverb, který můžete tedy jednoduše odpojit a vyndat - to mi přijde poměrně praktické, protože pokud se rozhodnete ho nepožívat a použijete raději externí (krabičky, procesory), proč se s ním tahat. Celý prostor za reproduktory samozřejmě můžete ještě využít ke schování napájecí šňůry, najdeme zde i textilní kapsu pro footswitch.

Co se týká celkového designu komba, je na první pohled vidět, že Express vychází z úspěšné řady M/B F-Series, či, lépe řečeno, na ni navazuje. Velmi strohý, jednoduchý, účelný a přitom hezký design, který přispívá k určitému pocitu robustnosti - taková malá lokomotiva :-) Všechny ovládací prvky jsou přehledně umístěné a popsané. Nikde nic zbytečné nevyčnívá, tak aby se to dalo snadno ulomit - prostě tohle Mesa vždycky uměla. Ke kombu navíc dostanete plátěný obal - pro "značkomily" samozřejmě opatřený logem společnosti.

 

Zesilovač

Express, navazující a vylepšující atributy F série, těží ze své jednoduchosti a jakési přímočarosti. V tajemném číselném názvu 5:50, se skrývá informace, s jakým výkonem zesilovač pracuje. Koncový stupeň Expresu je totiž koncipován jako takzvaný Duo-Class Power Amp, který nám umožní vybrat dva režimy, ve kterých budeme pracovat. Buď přepneme amp do Class A režimu (Single-Ended), který produkuje krásných 5 W, či přepnete do režimu Class A/B (Push-Pull), ze kterého vytěžíme 50 W. Výhody tohoto systému jsou více méně jasné - možnost vygenerování odlišného zvuku a využití plného vybuzení zesilovače při daleko menší celkové hlasitosti. To může být využito například při domácím nahrávání nebo při cvičení, případně live produkci ve velmi malých prostorách. Ale pozor, 5 W v Class A je i tak pořádný "kravál", a pokud budete i na tento malý výkon při plném vybuzení cvičit v paneláku, uspořádáte sousedům dost hlasitý koncert. K přepnutí mezi režimy slouží přepínač na zadním panelu zesilovače. Co se týká lampového osazení, je Express americkou klasikou: 2 x 6L6 na konci a 5 x 12AX7 v pre-ampu.

 

Kombo nabízí dva plnohodnotné kanály - čistý a zkreslený, s klasickými, pro každý kanál samostatnými korekcemi Gain, Master a EQ (basy, středy, výšky). Pochopitelně nechybí (rovněž pro každý kanál zvlášť) ovladač reverbu. Dobrým vylepšením a posunutím celého aparátu k větší univerzálnosti je volba dvou rozdílných zvukových režimů pro každý kanál. Takže vlastně čtyři možné zvukové cesty. U čistého můžeme vybrat Clean nebo Crunch, u zkresleného Blues či Burn. Přepínání se provádí pouze malými páčkovými přepínači vedle ovladače Gain.

 

Další odlišností či vylepšením, při porovnání Expressu s "efkem", je ovladač Contour. Můžeme jej přirovnat k oblíbenému ekvalizéru, který používá například Mark IV, ovšem s tím rozdílem, že tu obecně nejoblíbenější a nejčastěji používanou EQ "v" křivku zde měníme pouze jedním potenciometrem a nikoli pěti fadery. Navíc je k dispozici pro každý kanál zvlášť a pohotově spínatelný i pomocí nožního ovladače - to nám dává další zvukové možnosti, hlavně při živé produkci. Contour lze také zcela vyřadit či aktivovat permanentně. Tříspínačový footswitch je součástí výbavy komba a přepínání kanálů, spínání reverbu a contouru je indikováno ledkami.

 

Výbavu doplňuje lampová efektová smyčka, která je v tomto případě zapojena jako sériová, tedy bez možnosti míchání průchozího původního a efektovaného signálu, a klade tak jisté nároky na kvalitu použitého "outboardového" příslušenství. Ale to je snad celkem logické, že si k M/B nezapojím šumící a zvuk ořezávající asijský efektový pedál. Samozřejmou součástí je možnost připojení jiného či dalšího reproduktoru, ale překvapí méně obvyklé čtyři vstupy pro externí přepínače (jack 6,3 mm) jednotlivých funkcí. Praktické, pokud budete využívat k volbě některých těchto funkcí například kytarový procesor, MIDI řízený switcher či jiný alternativní master přepínač. Využívána je "tip-to-ground "latching type logic", tedy zkrat udržující logika, tak jak ji známe z většiny standardních spínacích zařízení.

Mesa/Boogie Express 5:50  - nová mesa, srdce plesá...
Mesa/Boogie Express 5:50 - nová mesa, srdce plesá...

Zvuk

Čistý kanál v režimu Clean, nabízí krásně kulatý a tlustý zvuk, který výborně reaguje na dynamiku hry, a to i při menších hlasitostech, přesto znalec rozpozná určitou menší pevnost, kterou trpěla právě "efková" série. Tón je poměrně poddajný a neklade příliš velký odpor jako u některých typů zesilovačů. Pokud nastavíte gain přibližně za půlku, začne aparát příjemně lehounce kreslit. Pomocí EQ, který pracuje bezchybně, můžete jednoduše a intuitivně nastavit výslednou barvu. Aparát dobře funguje jak s "plackami" osazenými singly i humbuckery, tak s pololubovkami a lubovkami. Nastavit se tak dá zvuk hezký do country, jazzu, funky či blues. Při přepnutí z Class A pětiwatového módu do A/B třídy se zvuk trochu naostří a malinko zvýrazní a zkonkrétní (to odpovídá teorii tvorby harmonických v různých třídách zesilovačů). Naopak pokud zůstanete v módu Class A, je zvuk více, řekněme, vintage, tmavší, ale s rychlejší reakcí na hru. Daleko více je tento rozdíl slyšet u zkresleného kanálu. Rozdíly jsou inspirující, ale na druhou stranu nikoli tak zásadní, aby měnily úplně charakter aparátu - ten zůstává stejný.

 

Pokud přepnete v tomto čistém kanálu do režimu Crunch, nabídne vám Express především daleko větší možnost nastavení úrovně zkreslení. Do půlky dává ovladač Gain čistý nebo spíše lehce nakreslený zvuk s trochu vetší ostrostí než u režimu Clean. Za půlkou pak začne kombo rychle nabírat na zkreslení, od bluesového zvuku a la SRW, až po hezké rockové či hardrockové barvy.

 

I zkreslený kanál nabízí dva pracovní režimy. První takzvaný Blues nám nadělí spektrum od hezce nakřáplého tónu až po poměrně velké (na můj vkus), ale velmi barevné a dynamické zkreslení. Oproti čistému kanálu (teď mám na mysli především jeho režim Crunch) přece jen s větší dravostí. Opět i zde platí, že vše dobře funguje jak se singly tak humbuckery. Zvuk dobře reaguje na styl hry a výsledný zvuk je tedy v přímé úměře ke způsobu vaší tvorby tónu. Posledním režimem je Burn. Ten dává moderní zkreslený zvuk v dosti velkém rozpětí. Nakroutit se zde dají opravdu hezké crunche, zpěvné rockové zvuky a la Santana, brutální "pila" či při menším gainu a řádném "vytavení" onen poctivý hardcoreový "vrčák".

 

Kombo samozřejmě nejlépe zní, tak jak to u "lampáčů" bývá, až při větších hlasitostech. V ten okamžik jde z komba opravdový tlak a z Expressu se stává rozjetá lokomotiva, před níž vám vlají nohavice a kterou je potřeba trochu krotit pod rukama. Pocit ze hry je ale velmi příjemný. Skvělou možností je aktivace Contour, kdy můžeme pohotově upravit zvuk do valivého, těžkotonážního "véčka" s důrazem na basy a výšky, a naopak, například při sólech, deaktivací Contour jej zpátky "vystředit", aby tón lépe prolézal kapelou. Aparát dobře reagoval i na Drop D podladěný nástroj a další alternativní ladění. Do tří čtvrtin úrovně gainu byl tón stále srozumitelný a aparát dobře četl a odděloval i ty nejnižší frekvence.

 

Závěr

I přes to, že Express série patří k těm levnějším modelům, které Mesa nabízí, nic na své kvalitě neztrácí a v určitých ohledech mi přijde daleko sympatičtější než třeba podstatně dražší řada Rectifier. Aparát má velmi jednoduché ovládání a poměrně rychle můžete najít váš požadovaný zvuk. Velkou předností je poměrně široká univerzálnost komba, i když zrovna tento model podle mne využijí spíše rockově naladění kytaristé. V nabídce M/B je ale ještě malé kombo s označení 5:25 a to zní pro malé klubové hraní hodně sympaticky.

 

Mesa/Boogie Express 5:50 nabízí nekomplikovanou, ale dobrou výbavu, možnost přepnutí mezi třídou A a třídou A/B a vzhledem ke značce a ke kvalitě zvuku je cena adekvátní.

 

Info:

Mesa/Boogie Express 5:50 je dvoukanálové celolampovové kombo s možnosti navolení dvou výkonovým cest. Doporučená maloobchodní cena je 54 900 Kč včetně DPH. Distributor Praha Music Center.

 

Plus:

zvuková variabilita

možnost změny výkonu

možnost aktivace ovladače Contour

 

Mínus:

pouze jedno ucho nahoře

chybí možnost nastavení úrovně efektové smyčky

 

Technická specifikace:

výkon: 50 W v Class A/B; 5 W v Class A

reproduktory: 2 x 12"/8 Ohm

výstup pro ext. repro: ano

výstup pro sluchátka: ne

počet kanálů: 2 kanály po dvou režimech

efektová smyčka: paralelní

ovládací prvky: Gain, Master, EQ (basy, středy, výšky), Reverb, Contour, a switche pro výběr režimu jednotlivých kanálů

footswitch: ano

lampy/solid state/mosfet: lampové - 2 x 6L6, 5 x 12AX7

další příslušenství: plátěný obal

efekty analog/digital: ne

Psáno pro časopis Muzikus