GEM GM-X - krabička do batůžku
Krabička do batůžku s jen omezenou možností editace a plná průměrných zvuků – to je GEM GM–X.
Jak už je ze samotného názvu patrné, nástroj má mnoho společného se standardem GM. V základním GM režimu přesně odpovídá rozmístění zvuků do programů a banků, stejně jako reakce na MIDI kontroléry standardu GM/GM2. Díky tomu je na GM–X kdykoliv možné bezproblémů přehrát jakoukoliv GM standardizovanou skladbu.
Režim Performance nabízí rozšíření v podobě možnosti ukládat a načít vlastní zvukové presety (kombinace zvuků, efektů a konkrétních ovládacích parametrů).
K dispozici je celkem 247 PCM zvuků (uložených v 64 MB paměti) s matematickým modelováním.
Přední panel
Hlavní panel rozhodně není “přečudlíkovaný”, k dispozici je jen pár nejdůležitějších ovladačů. Zprava je zde k vidění tlačítko pro zapnutí/vypnutí, nad kterým je otočný ovladač, který není bohužel nijak označen. Empiricky se ale dá velice rychle přijít na to, že se jedná o ovladač hlasitosti. Vedle je tlačítko Edit, pomocí kterého se přepíná mezi různými režimy editace, jako je Part(ch), Sound, Volume, Velocity, Transp, Tune, Efx a Rev. Tlačítko přepíná trošku nelogicky po řádcích, nikoliv nejdříve levý sloupec, pak pravý. Ale na to se dá zvyknout. Pod modře svítícím displejem (který mimochodem svou intenzitou – stejně jako LED diody všech tlačítek – při horším osvětlení oslňuje), jsou dvě tlačítka označená Demo < >. Logicky, slouží ke změně hodnoty parametru postupně o jednotku v obou směrech. Bohužel se jedná o jedinou možnost, jak parametry změnit, otočný ovladač je opravdu určen pouze pro výstupní úroveň hlasitosti. Vedle displeje je LED dioda indikující příchozí MIDI data a ještě dál tlačítko Perf, pomocí kterého se dostanete do režimu Performance, v němž je možné vrstvit zvuky vedle sebe a nad sebe. Přední panel zakončují dva výstupy na sluchátka (u nástroje tohoto typu jsou dva výstupy poněkud překvapivé a na smysluplné využití jsem nepřišel).
Zadní panel
Pokud si chcete užít plejády různých konektorů, otočte nástroj „k Ivanovi zády”. Standardizovaný napájecí konektor je označen 12 V DC (napájení je součástí balení), vedle něhož je USB konektor pro připojení k počítači (USB kabel bohužel není součástí balení). Trojice MIDI pětikolíků se zdířkami in/out/thru umožňuje řízení nástroje i z klasické MIDI klaviatury bez použití počítače. Milým překvapením pro mne bylo, že balení obsahuje jeden MIDI kabel (respektive pětikolík na pětikolík), což je dnes doslova rarita. Zůstaňme ještě chvíli u MIDI a nalezneme konektory jack 6,3 mm pro dva nezávislé nožní pedály (GEM multipedál do vstupu 1 (nebo přepínač Sustain Pedal) a kontinuální pedál do vstupu 2). Dále je na zadním panelu k vidění dvojice cinchů pro stereo vstup (slouží pouze pro průchod zvukových dat, data nejsou v nástroji nijak zpracovávána) a dva konektory jack 6,3 mm pro jeden stereo výstup.
Komunikace s počítačem
Začalo být dobrým zvykem, že k některým nástrojům, které komunikují s počítačem přímo přes USB, je dodáván speciální software pro editaci parametrů nástroje přímo z počítače, aby bylo možné využít všech příjemných výhod editace na počítači – zejména pohodlného ovládání a velké zobrazovací plochy. Ještě lepším zvykem se začíná stávat, že tyto softwary bývají v podobě VST plug-inu. V takovém případě může uživatel pracující s libovolnou VST hostitelskou aplikací editovat zvuky přímo v reálném čase stejným způsobem, jako kdyby pracoval s virtuálním VST hudebním nástrojem, což je velice pohodlné. A přitom zpracování zvuku v syntezátoru ani v nejmenším nezatěžuje procesor počítače, protože se veškeré procesy provádějí přímo v hardwarovém nástroji. První z těchto zvyků firma GEM pochopila a dodržela. Druhý nikoliv. Editor je samostatná aplikace, navíc pouze pro operační systém Windows. Pro Mac OS není na CD žádná instalace.
Manuál
Vzhledem k ne zrovna logickému ovládání budete určitě potřebovat manuál. Hned tři manuály v angličtině vám sice mohou připadat jako komfort, ale vězte, že to bude jen zdání. Tištěné manuály obsahují celou řadu chyb a nesrovnalostí, takže můžete všechny tři tištěné manuály tak jako tak vyhodit. Doporučuji udělat to spíš rychleji, než se nechávat mást několika různými verzemi a dalšími „záplatami”. Jediný manuál, který odpovídá tomu, jak se nástroj skutečně chová, je ke stažení na webových stránkách výrobce (www.generalmusic.com). Ani v nejnovějším manuálu ale není jediná zmínka o tom, že když při Bulk Dump stisknu tlačítko Demo <, bude přenos dat ukončen, ale když stisknu jakékoli jiné tlačítko, nic se nestane. Dále zde nenajdete nic o tom, že některé parametry jsou průběžné (držíte-li tlačítko Demo > a dojdete až k channel 16, skočíte na channel all a pak znovu na channel 01), jiné ne, některé parametry skočí po stisknoutí obout tlačítek „demo” na implicitní hodnotu, ale jiné ne (channel neudělá nic). Nenechte se zmást ani tím, že v manuálu jsou tlačítka Demo <> popisována jako Data <>. Manuál k softwarové části není k nalezení nikde a informace o softwaru jsou i v anglické části webových stránek pouze italsky. Jak jinak než s povzdechem „Ach ti nepořádní Italové”, se dá celý ten chaos okolo manuálů komentovat?
Pozor na editaci Velocity
Přestože by podle seřazení režimů editace každý očekával, že po editaci Volume skočí nástroj do režimu editace Velocity, většinou se tak nestane. Důvodem je skutečnost, že tento parametr patří do takzavných globálních parametrů. Proto jej lze editovat pouze z režimu Performance, stisknout Edit a pak pomocí tlačítek demo zvolit hodnotu All. Pokud budete dále pokračovat ve výběru režimu editace, dostanete se i na parametr Velocity, kde můžete tlačítky Demo změnit hodnotu tohoto parametru. Je pravda, že toto v manuálu (tedy v tom nejnovějším) najdete. Ale logické zařazení režimu to zrovna není.
Zvuk
Pominu-li fakt, že zejména Performance zvuky znějí jinak, než je napsáno v manuálu (ostatně není problém si je podle manálu a nebo raději podle vlastních potřeb přeprogramovat), je zvuk ve své cenové kategorii obstojný. Rozhodně se za cenu nástroje nedá čekat špičkový zvuk – k tomu má také daleko, ale v řadě dalších nástrojů na koncertě nebo v bohatém aranžmá se spousta vad skryje.
Závěr
GEM GM–X rozhodně není profesionální nástroj, ale za danou cenu to asi ani nikdo nepředpokládá. Za největší problém považuji manuál, který je dobrý spíš pro „zmatení nepřítele” než pro radu. Bohužel to ale bez manuálu nejde, protože ovládání přímo z panelu nástroje není zrovna logické a tlačítka nejsou dostatečně popsána. Naštěstí poslední „online” manuál už se dá s trochou předvídavosti použít. Uživatel Mac OS nemůže s nástrojem komunikovat přes softwarový editor, a tak mu bohužel jiná možnost než editace přímo z nástroje, nezbývá. Na druhou stranu, GEM GM–X nemá moc nových (aktuálně vyráběných) konkurentů (tedy levných nástrojů, které obsahují celou GM nebo dokonce GM2 sadu zvuků). A svým poměrně čistým zvukem zase dokáže konkurovat starším nástrojům s podobnými vlastnostmi.
Info:
GEM GM–X je zvukový modul s 247 zvuky, GM sadou zvuků a 99 Performance zvuky, které lze vrstvit nad sebe a vedle sebe. Cena je 15 990 Kč.
Plus:
GM2 kompatibilita
čistý zvuk
kovový kryt
Mínus:
podivné ovládání
manuál
editor pouze pro Windows
LED diody oslňují
Technická specifikace:
polyfonie: max. 64 hlasů
paměť na vzorky: 64 MB
zvuky: 247 PCM zvuků s fyzickým modelováním
multitimbrál: 16 partů
performační paměti: 99
efekty: 6 x reverb – Room (malý, střední, velký), Hall (velký, střední); Chorus, Phaser, Tremolo, Stereo Delay; 2 x Insert efekty – wah-wah, compressor
pracovní režim: GM2, Performance, Single, Layer, Split
ovladače: ovladač hlasitosti, on/off spínač, tlačítko Perf., data <> tlačítka, edit tlačítko, edit indikátory – part (ch), sound, volume, velocity, transp, tune, efx, rev
displej: LED se 3 ciframi, 7 segmentů
konektorystereo výstup: L/R, stereo vstup L/R, USB, MIDI in/out/thru, pedály 1 a 2
napájení. DC 12 V
extra v ceně: GM-X editor pro ovládání modulu přes PC pomocí MIDI nebo USB
rozměry: 218 x 44 x 198 mm
hmotnost: 2,5 kg