Joshua Fielstra - profil produktovýho specialisty firmy Native Instruments

Joshua Fielstra - profil produktovýho specialisty firmy Native Instruments
Joshua Fielstra - profil produktovýho specialisty firmy Native Instruments

Joshua Fielstra je dnes hlavní produktový specialista firmy Native Instruments (NI). Věnuje se prezentací produktů této firmy pro širokou veřejnost, ale spolupodílí se i na vývoji, spolupracuje s testery, podílí se na dokumentaci a komunikuje pochopitelně i s marketingem.

O počítače a hudbu se začal zajímat v roce 1986. Jeho začátky patřily legendárnímu FM syntezátoru DX21 firmy Yamaha a počítači Apple IIc. Odsud pochází jeho zájem o celé spektrum digitální zvukové technologie, počínaje hardwarem a softwarovou syntézou, až po záznamové nástroje a DSP programování.

 

Cesta k NI

Joshua je absolventem Michiganské university v oboru Vývoj softwaru pro multimediální aplikace. Dříve než Joshua začal spolupracovat s firmou NI, pracoval jako vývojář databázového softwaru. A proč si vybral právě NI? „Myslím si, že NI má dlouhou historii v oblasti softwarových nástrojů. Jsou zde pochopitelně další firmy, které vytváří virtuální nástroje a dělají velice dobré nástroje, ale NI měly vždy reputaci firmy, která vyvíjí a objevuje tyto technologie. Dlouho jsem byl také uživatele produktů NI. Používal jsem například Intakt a Absynth 2.

 

FM syntezátory

Softwarová emulace FM syntezátorů firmy Yamaha, vytvořená právě firmou Native Instruments, jej velice nadchla. „ Na Yamaha nástroji, který jsem používal, jsem mohl stisknout jen jedno tlačítko a pohybovat jedním sliderem, pak stisknout jiné tlačítko a opět pohybovat sliderem. Zatímco pomocí FM7 bylo možné měnit spoustu parametrů současně. „Zásadní rozdíl mezi originálním zvuky Yamahy DX série a softwarovou emulací nevnímá. Zvuk se podle něj liší tím, že softwarové simulace FM7 a FM8 nemají zkreslení na výstupu konvertorů. Proto firma Native Instruments dala do softwarové emulace i parametr, který simuluje toto zkreslení. Joshua ale osobně preferuje spíše čistý FM zvuk, sám tedy této možnosti nevyužívá.

 

Nejoblíbenější NI nástroj

Nejoblíbenějším nástrojem firmy Native Instruments je pro Joshuu Kontakt, a to z mnoha důvodů. Například sám o sobě nabízí obrovskou zvukovou knihovnu, která je dobře použitelná pro řadu různých hudebních stylů a žánrů. Dříve Joshua používal sampler Ensoniq a dnes má všechny tyto samply, stejně jako samply mnoha různých jiných výrobců, právě v Kontaktu díky přímému načítání vzorků mnoha firem. Dle slov Joshui se jedná o nejotevřenější systém vůbec. K dispozici je programovací skript, který Joshua díky svému programátorskému zázemí bez problémů ovládá a to mu dává další skvělé možnosti. Se zvukem se dá velice zajímavě experimentovat, je zde řada efektů, včetně konvolučních. Samotná firma NI nyní nabízí kolem třiceti různých, úzce zaměřených dodatečných zvukových knihoven pro Kontakt. „A pochopitelně jsou zde další výrobci, kteří vytvářejí zvukové knihovny pro Kontakt. Takže pokud je někdo třeba filmovým hudebním skladatelem nebo skladatelem pro video a počítačové hry, je Kontakt nástrojem, který bude pravděpodobně používat nejvíce ze všech.

 

Utajení

Vzhledem k tomu, že Joshua spolupracuje na vývoji nových produktů, které jsou vždy před oficiálním uveřejněním tajné, ale zároveň prezentuje stávající produkty NI, dostává se čas od času do zajímavých situací, kdy nechtěně prozradí nějakou chystanou novinku - během prezentace chce předvést vlastnost, která je až v novější verzi produktu - a nebo kdy musí trochu kličkovat mezi dotazy účastníků prezentace, aby neprozradil něco víc, než je v daný čas nutné. „Zákazníci navíc znají firmu NI jako takovou, která představí nové zajímavé funkce, takže se i vyptávají.

Obvykle se s budoucími produkty začíná seznamovat velice brzy, ještě před beta týmem. Má k dispozici prototypy a makety a s nimi si hraje a zkouší, zda je ovládání pohodlné a logické. Poté své dojmy konzultuje s vývojáři. Spolupracuje i na dokumentaci a spolu s marketingovým oddělením přemýšlí, jak se bude produkt prezentovat. „Takže v okamžiku, kdy vyjde ven beta verze, tak to už pro mne není žádné překvapení a novinka, protože již s produktem pracuji několik měsíců. ... jakmile jsem mimo kancelář, prezentuji na různých akcích produkty, které již máme mezi uživateli. A v kanceláři pracuji s produkty, které zatím nemáme. Co se týče mého času stráveným nad budoucími a stávajícími produkty, je to tak půl na půl.

 

Kam směřuje NI

Firma se v poslední době hodně věnuje hardwarovým produktům. Nejedná se ale jen o další univerzální MIDI kontroléry na trhu, další zvukové karty. Firma se zaměřuje především na integraci HW a SW. „Samozřejmě to dává smysl nejen pro muzikanty, kteří hrají živě, ale i pro studiové hráče. Je nepříjemné, když musíte přepínat mozek mezi kreativním myšlením, pak vzít do ruky myš a listovat seznamem, otevírat složky zvuků atd. Použití je naprosto odlišné, používá se jiná hemisféra mozku. Pokud používáte HW, je to úplně jiné - co třeba tento zvuk nebo tamten. Je to jiný způsob práce. Takže i lidi ve studiu, zejména ti, kteří mají deadline, musejí pracovat pokud možno co nejpohodlněji, stejně jako muzikanti při živé hře. Takže si dokonce myslím, že taková řešení jsou ve studiu dokonce ještě nutnější než pro živé hraní.

 

Oblíbená hudba

Jsem především hráč. Co se týče mého osobního zájmu o hudbu, tak když bych ukázal svou mp3 kolekci, tak to bude určitě hudba, která se ti bude líbit, stejně jako všem ostatním. Je tam jazz z 50. let, jsou tam elektronické bicí, new-age hudba, experimentální věci atd. Já mám prostě rád hudbu.

Psáno pro časopis Muzikus