Monkey Banana - rozhovor
Monkey Banana
Dnes si v rozhovoru představíme značku, která je mladá, a za kterou stojí docela malá německá firma. Future Beat Industries GmbH, která vlastní značku Monkey Banana, byla založena v říjnu 2010. Vyrábí především studiové monitory, ale jak se brzy dozvíte, nejen je.
Jak to často bývá, na začátku byla touha po vlastním. Dva kamarádi si postavili monitory, které pak zaujaly jejich společné přátele, a už to bylo. Dnes jsou individuálně pojaté monitory žádaným zbožím a netradiční a neotřelý přístup jsou poznávacím znamením Monkey Banana. Dnes sedmičlenný tým distribuuje výrobky do třiceti šesti zemí světa a značku Monkey Banana najdeme ve studiích řady věhlasných muzikantů a producentů, např. u Lady Gaga, 50 Centa, Davida Guetty, Swedish House Mafie nebo Paula Van Dyka.
Stručně k historii:V roce 2011 byl uveden první produkt série Turbo. V roce 2012 rozšířili sérii subwoofer a Turbo 10s.V roce 2013 byla představena modelová řada Gibbon.V roce 2014 přišel Banana DI, aktivní DI Box napájený fantomem.V roce 2015 přidali Silverback, 15palcový koaxiální monitor pro střední poslechové vzdálenosti.Minulý rok přišli s aktivním reproduktorem Babbon6.Letos přidali sérii Ape, aktivní reproduktory pro instalace.
Rozhovor s výkonným ředitelem Markusem Augensteinem
Jak jste přišli na název značky Monkey Banana?
Když jsme přemýšleli, jak nazvat náš produkt, hledali jsme něco neotřelého, no a po jedné takové noci, kdy jsme si dali pár piv, jsme přišli s tímhle. Zdálo se nám, že je to jedinečné a že by to lidi nemuseli zapomenout.
Na promo fotkách jste všichni v maskách. Znamená to, že se před zákazníky schováváte?Ne, rozhodně se neschováváme. Jsme prostě opice! Ne, vážně, je to součást naší značkové image. Každého, kdo nás bude chtít poznat, u nás v kanceláři rádi pozveme na kávu.
Jak jste se dostal k navrhování studiových monitorů?Já jsem muzikant, jako malý jsem začínal na bubnech. Pak mě ovlivnila elektronická hudba a já si začal hrát na DJe. V té době samozřejmě stále analogově, na hi-fi vybavení rodičů - gramofon a kazetový magnetofon.
Nahrával jsem a stříhal kazety a poté, co jsem zničil hi-fi rodičů, jsem si uvědomil, že je čas si pořídit nějaké vlastní vybavení. Šlo mi to docela dobře a odehrál jsem řadu vystoupení, dokonce i mimo Německo. Zároveň jsem míchal nahrávky pro místní kapely. Byl jsem fascinován možnostmi elektronických zařízení, mixážních pultů, kompresorů a všeho okolo. A tak jsem si postavil vlastní domácí studio a začal s produkováním pro různá vydavatelství. A to byl vlastně začátek Monkey Banana, protože jsem si nemohl dovolit takové monitory, které bych si přál z pohledu kvality. Nevěřil jsem, že by bedny musely být drahé, aby dobře hrály. A tak jsem si začal hrát s nějakými nápady, jak postavit kvalitní reproboxy, které by si mohli dovolit normální lidé. S pomocí mých přátel, kteří mně poradili a podpořili ve vývoji prvního modelu Turbo 5, se mi to podařilo realizovat.
Studiové monitory nabízí celá řada výrobců a značek, co je na těch vašich výjimečného?Vždycky jsme se soustředili na poměr hodnoty versus peníze. Chceme dělat výrobky, které si lidé mohou dovolit, aniž by museli slevovat ze svých nároků na kvalitu. Nejsme firma, která se dívá pouze na profit. Produkty navrhujeme s ohledem na maximální výkon (kvalitu), a pokud se při vývoji rozhodujeme, které řeštení zvolit, vždy volíme to více spolehlivé, i kdyby bylo dražší. A to je myslím to, co nás odlišuje od mnohých dalších. A pak, byli jsme první, kdo navrhl monitory v tolika barvách, což je v segmentu, kde vládne černá, zcela unikátní.
Začali jste s repro boxy a pak jste uvedli D.I. Box. Proč zrovna D.I. Box? Existuje přece řada příbuzných produktů. A co je na vašem D.I. Boxu tak ojedinělé?Když přemýšlíme o novinkách, neomezujeme se na monitory. A protože jsem potřeboval D.I. Box a nevyhovovala mi nabídka na trhu, rozhodl jsem se ho vyvinout. Je napájen fantomem a má displej, který zobrazuje přítomnost a sílu signálu. Banana D.I. Box nabízí nejvyšší audio kvalitu při všech hlasitostech. Navrhli jsme ho tak, aby nemohlo docházet k žádným výpadkům signálu, poklesům zisku při jakýchkoliv frekvencích, rádiovému rušení nebo chybném zapojení z pohledu impedance.
Avizovali jste další rozšíření nabídky. Můžete prozradit víc?Jmenují se Mandabey a Hapa. Mandabey je studiový mikrofon a Hapa je určen na pohotové nahrávání a podcasting. Více informací najdete již brzy na našem Facebooku nebo v newsletteru.
Jak vybíráte reproduktory a materiál pro reproboxy?Před finálním rozhodnutím materiál nebo součástku důkladně testujeme. Ty, které z testování vyjdou jako spolehlivé, v toleranci, nakoupíme pro výrobou předprodukční série. Tu znovu testujeme, a až když i toto proběhne podle našich představ, nakoupíme finální množství pro konečnou výrobu.
Jak reproboxy testujete? máte postavenou poslechovou místnost? Jakými signály měříte?Testování akustických charakteristik je samozřejmě nejkritičtější fáze vývoje reproboxů. Pracujeme v naší laboratoři, měříme charakteristiky v bezdozvukové komoře. Podle toho, co zkoumáme, používáme různé typy signálu, od růžového šumu přes sinusové vlny až po hudební materiál. A samozřejmě tím finálním nástrojem jsou naše uši, kterými posuzujeme, zda jsme dosáhli toho, co jsme si předsevzali.
Můžete nám popsat, jak vývoj probíhá, od nápadu přes výzkum až po finální výrobu?Nápady přicházejí v různých chvílích, klidně v letadle, v průběhu produkování nahrávky, zkrátka kdykoliv a kdekoliv. Nápad si proto vždy poznamenám do speciálního zápisníku, který mám vyhrazený pouze na to. Když se dostanu do kanceláře, zahájím průzkum technologie nebo konceptu, který chceme vytvořit. Pokud to vypadá proveditelně, začneme řešit fyzikální limity, na které bychom mohli narazit. Pokud objevíme problém, vymyslíme na něj řešení. Pokud se v této první fázi návrhu potvrdí, že je to nápad proveditelný z pohledu fyziky a hlavně akustiky, vytvoříme projektovou dokumentaci, se seznamem úkolů a časovou osu. Vytvoříme prototyp a testujeme, zda splňuje původní zadání. Co se nám nelíbí, upravujeme. Zkoušíme různé materiály pro basovou a výškovou část. Protože vyrábíme vlastní reproduktory, jsme schopní dělat úpravy komponent velmi rychle. Proces výběru materiálů může být velmi dlouhý, v případě Baboonu 6 to trvalo rok a půl. Tam kde potřebujeme vyvinout zcela nový komponent, používáme metodu rychlé výroby prototypu. V dalším kroku řešíme zvuk, frekvenční odezvu, výhybku, prezentaci transientů (transient displej). Když jsme se zvukem spokojení, zamkneme návrh ve smyslu dosažených parametrů a komponent. Může se stát, že v tomto bodě zjistíme limity nějaké součástky. Pak jdeme o krok zpátky a vyměníme součástku nebo materiál. S konečným seznamem materiálů a součástek postavíme prototypy k testování. Sbíráme zpětnou vazbu. V této fázi už obvykle nedostaneme zásadní připomínky. Ale stále máme možnost odhalit případné problémy, ještě než se dostaneme do produkční fáze. Poté, co je vše potvrzeno, ladíme už jen vzhledové aspekty. Pak jdeme do výroby. Před expedicí je znova každý vyrobený reprobox testován. Máme velmi nízkou toleranci, tedy velmi přísná kriteria na požadované parametry. A pak přichází ten nejkrásnější moment, když dostaneme pozitivní zpětnou vazbu od zákazníka, poté co začnou náš produkt používat.
Chci využít této příležitosti a poděkovat všem muzikantům, kteří pracují s našimi produkty každý den. Chci jim poděkovat za všechny jejich připomínky, komentáře a nápady. Jsme šťastní, že jste součástí rodiny Monkey Banana!