Zlo, zvyky a zvuk na koncertě II - Já to takhle vždycky dělám
Dnes budeme pokračovat v povídání si se zvukařem Svatoplukem "Svátkem" Vojířem o zvukařských zlozvycích. Název dnešního dílu je zároveň jednou z dalších nechvalně známých oblíbených zvukařských vět. Obvykle to značí problémy, které jsou nepříjemné pro hladký průběh koncertu, ale mohou být také životu nebezpečné. Klasickým příkladem je odzemňování zásuvek "aby to nebručelo".
"Odzemňování je nesmysl. Na DI boxu to má opodstatnění, pokud tam ten ground lift je, ale takový to, že někdo odřeže země a uzemní celej aparát na šroubek o průměru čtyři milimetry na tom železným kole na páráku, což jsem na vlastní oči viděl..."
Stalo se mi několikrát, že mi zvukař k basovému kombu dával zásuvku, která už rovnou neměla zemnící kolík. Prý proto, že basová komba při snímání linkou vždycky bručí. "No, to už je úplnej nesmysl. Když dodržuješ jasný zásady, jako třeba při pájení hartingů na párák spleteš všechny země do jednoho kolíku, tak se ti nemůže stát, že aparát bručí. A když ti bručí šňůra, znamená to, že je špatná." Od jisté doby už nedám ani ránu bez fázové zkoušečky. Stalo se nám, že kytarista dostal během písničky od zpěvového mikrofonu takovou ránu, že šel do kolen. A bylo to tím, že zvukaři scházela jedna prodlužovačka, tak si půjčil od hospodského takové ty dvě bakelitové zásuvky na prkýnku. Pochopitelně měla jedna z nich prohozenou fázi.
"Přijel jsem jednou někam do severních Čech na VIP akci se zesilovačem za sto šedesát tisíc. Když jsem se ptal, kam mám píchnout aparát, tak mi ukázali třífázovou zásuvku. Teď už samozřejmě všechno měřím a mám i svůj rozvaděč, ale tenkrát jsem to tam strčil, z toho zesíku se zakouřilo a shořel plamenem. A byla to už ta pětikolíková třífázová zásuvka. Hospodskej mi povídá: ,Co blbnete, támhle se mi na tu samou zásuvku točí prase na motoru, vždyť to funguje.0 Jenomže co stačí třífázovýmu motoru, nestačí zesilovači. Původně jsem toho chlapíka chtěl žalovat, protože když jsem tu zásuvku rozebral, zjistil jsem, že tam jedna zem není vůbec zapojená."
Že musí být zvuková aparatura bezpečná, o tom není sporu. Ale to, že mi při hraní mikrofon nedá ránu, ještě neznamená, že koncert bude příjemná záležitost. Třeba když k němu přijdu a do nosu mě udeří kombinovaný odér nakládaného hermelínu, rtěnky a alkoholu nepřeberných značek a kvalit. Málokterý zvukař se zabývá tím, že čas od času mikrofony vyčistí. Svátek to taky nedělá (protože je ještě důkladnější :-) "Myslím, že než třeba padesát osmičku někdo zafluše, tak z ní dřív udělá hrušku (zdeformuje ochranou mřížku), takže já kupuju celý nový bambule..." To je docela ranec, ne? "Je to ranec, když kupuješ originály, ale když nekupuješ originál Shure, tak ta bambule vyjde asi na stovku. Ten origoš stojí pětikilo, a to je hodně."
Dlouho jsem tohle z pohledu muzikanta bral jako takovou samozřejmou věc - vychovaly mě sklepní zkušebny, kde člověk před odjezdem na koncert otíral plíseň z komba... Všechno to mělo svůj specifický pach, takže smradlavé mikrofony mě nějak nechávaly chladným. Až když jsem hrál v kapele s holkama, tak se tohle téma začalo propírat, protože jsou na tyhle věci pochopitelně citlivější. "Dlouho jsem zvučil v Modrý vopici takový ty brutály a stalo se mi, že druhej den jsem měl někde paní Hegerovou, tý se udělalo lehce nevolno a říkala: "Pane zvukař, tak tohle ne..." Od tý doby si na to dávám strašnej pozor."
Slovníček
DI box - krabička, která převádí vysokoimpedanční signál na nízkoimpedanční úroveň, používá se jako mezičlánek nesymetrických (6,3 mm mono jack) linkových výstupů (kombo, klávesy, piezo-snímač...) a symetrických mikrofonních (XLR) vstupů mixážního pultu.
Ground lift - funkce DI-boxu, která umožňuje odpojit nebo připojit signálovou zem, a zabránit tím vzniku zemní smyčky (typický "síťový brum") - odstranění brumu se tedy řeší manipulací se signálovou zemí, nikoli se zemněním 220V zásuvky, do které je nástroj nebo aparát zapojen (!)
Harting - jako se kopírce říká xerox a vysavači lux, název firmy Harting dal jméno robustním multipinovým konektorům, kterými se osazují "páráky" - vícežilové kabely vedoucí signál z pódia k mixážnímu pultu a zpět
Padesátosmička - mikrofon Shure SM58 - standard mezi zpěvovými mikrofony