Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 9: Akordy (6. část)
Dnes se opět vrátíme k akordům, ale na rozdíl od předcházejících dílů si rozebereme jejich značení.
To znamená, že půjde o devítky, třináctky, akordy s příponou sus, maj, dim...?
Ano. Řekneme si totiž takové obecné vzorce, které nám přiblíží vnitřní strukturu určité značky akordu.
Takže asi začneme u dur a moll?
Jistě. Už víš, že durový kvintakord obsahuje velkou tercii a mollový malou tercii.
U dur je tedy vzorec č1, v3, č5 a u moll č1, m3, v5?
S tím, že u značení durových akordů jsme si zvykli na velké písmeno bez přípony. Občas, zejména v angloamerických publikacích, narazíš i na značku Xmaj, kde přípona maj je zkratkou pro slovo major, tedy velký, durový. I když jde o zavádějící označení vzhledem k akordům s příponou maj, zahrnujícím velkou septimu, přesto není úplně chybné, protože durová stupnice velkou septimu zahrnuje. U akordu ji však neužívá.
Za to písmeno X si mohu dosadit jakýkoli akord?
Ano.
U mollových akordů ale příponu máme?
Nejčastěji se setkáme s označením Xmi. Tu a tam uvidíš i značky další, zvláště xmi či Xm. V angloamerických publikacích můžeš najít Xmin, kde min je zkratka pro slovo minor neboli moll, mollový. Zcela zavádějícím označením je v případě značek akordů mínus za písmenkem. Pokud je písmeno malé, obecně tedy x, a za ním následuje mínus, to znamená x-, dalo by se ještě s určitými výhradami uvažovat o mollovém označení akordu. Při velkém písmenu, X-, jde ale v tomto případě o chybné označení, protože to je vymezeno pro kvintakordy se zmenšenou kvintou. Přesto jazzmani toto označení často používají pro mollový akord.
V souhrnu tedy jde o to, že X je durový akord a Xmi je akord mollový.
A na tom budeme příště stavět. Podívej se na přílohu, kde si raději některé záležitosti osvěžíme.