Vznik legendy Fender Stratocaster - 60. léta
Zlaté šedesátky, doba změn ’60
Šedesátá léta jsou v historii Stratocasteru naprosto klíčová, protože změnila celý svět a elektrické kytary se v této dekádě stávají každým rokem populárnější a populárnější záležitostí.
Počátkem desetiletí se objevuje nový hudební styl, dnes známý jako surf music. Díky surfové hudbě se začíná konečně posouvat význam samotné elektrické kytary do popředí populární hudby. Tato nová hudba se stala fenoménem zejména jižní Kalifornie, což bylo místo, kde se vyráběly dobré a cenově dostupné kytary. V podstatě nemohlo být překvapením, že se do této hudby velice rychle zapsaly právě kytary kalifornské značky Fender. Instrumentální styl surfové hudby se vyznačuje hlavně zvukem reverbované elektrické kytary napodobujícím vlnobití a styl vokální se vyznačuje vokály a „božskými“ harmoniemi. Objevuje se mnoho nových skvělých umělců a muzikantů.
Jeden z největších raných průkopníků surf rocku a také Stratocasteru nebyl nikdo jiný než Rick Monsour, uměleckým jménem Dick Dale (byl v minulém čísle v Kytarových velikánech). Ten hrál velice rychle a nahlas. Dá se říci, že na rozdíl od většiny dalších surfových interpretů opravdu „surfoval“. Tvrdí se, že si vyvinul vlastní techniku i zvuk, díky kterým údajně napodoboval jízdu na vlnách. V podstatě právě on je ale tím klíčovým hudebníkem, kterému je zaslouženě přičítán vznik surfové hudby a kterému patří také velký dík za nové inovace ve Fenderu. Nebýt Dicka Dalea, v již zmíněném Fenderu by se patrně nezačaly vyvíjet silnější zesilovače a efekt reverb, který měl simulovat „mořský“ zvuk. Netrvalo to dlouho, a s novými technologiemi od Dicka Daleho vychází roku 1962 nové surfové písně a jedno z nejznámějších surfových alb nesoucí název Surfer’s Choice.
Šedesátá léta pokračují a objevují se další skvělé kapely, jako první Beach Boys, kteří byli snad největšími propagátory nástrojů Fender v polovině šedesátých let vůbec. Možná právě díky Beach Boys a také začínající „britské invazi“ se z Fenderu, malé regionální společnosti, postupně stává celostátní i celosvětový fenomén.
A nyní se přesuneme k nástrojům samotným. U surf music je jasné, že nejznámějšími nástroji jsou odjakživa Jazzmastery a Jaguary. Dá se ale s jistotou říci, že Stratocaster zde měl také svou velkou a klíčovou roli, která pomohla budování tohoto samostatného žánru. A koneckonců, „zlaté šedesátky“ nebyla jen surf music.
Během celého období šedesátých let se Stratocaster i nadále vyvíjel. Jednou z nejvíce viditelných změn oproti předchůdcům z let padesátých je výměna čistě javorového hmatníku za palisandrový. Tento nový hmatník obsahoval silnou palisandrovou desku, tzv. slab board, která byla nalepena na javorový krk. Tato modifikace se vyráběla pouze od roku 1959 do 1962. V průběhu roku 1963 se provedení se slab board přestalo vyrábět a palisandrové hmatníky jsou daleko tenčí. Zároveň se jemně mění kontura těla nástroje, kteráod šedesátého třetího zahrnuje méně výrazné obrysy a tvary. Další viditelnou změnou byl pickguard, který nepatrně změnil design více vrstvami celuloidu a také více otvory pro šrouby.
Tyto nitroceluloidové pickguardy jsou také známy pro svou jemně zelenou barvu.
Když budeme dále pokračovat, měnily se také barvy těla kytary, protože původní červená barva v provedení „3 tone sunburst“ měla tendenci doslova zmizet. Díky této zkušenosti se přešlo na odolnější a stálejší barviva.
V roce 1962 se rovněž měnilo číslování a signování samotného produktu. V letech padesátých byl například každý krk kytary popsán pouze tužkou. Nyní se začala používat razítka, která přesně označovala den, měsíc a také rok výroby.
Přichází rok 1964. Ten byl velice důležitým rokem ve vývoji Stratocasteru. Nejdříve se mění tenké „špagetové“ logo na nové, tlustější. Mění se opět také odstín sunburstu. - , změna způsobu nanášení žluté barvy opět ovlivnila opět samotný vzhled těla nástroje. Další změnou byly hmatníkové tečky, jejichž původně „jílový“ materiál byl nahrazen estetičtějším perlovým. Měnil se znovu obrys těla, který byl zas o něco méně výrazný, a celuloidový pickguardu byl vyměněn za jiný trojvrstvý plastový. Nutno říci, že se na nástroji měnilo téměř vše a proběhlo i mnoho dalších malých úprav. Původní snímače Black Bobin byly nahrazeny Gray Bobin a ladicí strojky na hlavě kytary také jemně změnily svůj design.
A nyní opět trochu historie. Píše se únor roku 1964 a začíná slavná britská invaze. Další věcí je, že končí zákaz poválečného importu a nástroje se nyní mohou šířit konečně také svobodně do Evropy a celého světa. I přes tyto události ovšem Stratocaster v Británii oblíbený nebyl a hudebníci preferovali zejména nástroje s dutým tělem. Vše nabírá spád také díky Bobu Dylanovi a jeho vystoupení na folklórním festivalu Newport 25, kde své publikum šokoval. Koncert měl trvat hodinu, Bob byl ale se svým Stratocasterem doslova ihned vyhnán z jeviště. Celý koncert nakonec dohrál s akustickou kytarou, nicméně Bobův přechod na elektrické kytary později znamenal výrazný skok v rockové hudbě.
Určitě nezůstaneme jen u Boba Dylana a surf music. V šedesátých letech nastávají časy bezpočtu nových rockových, bluesových a popových hvězd. Objevují se další a další interpreti, jako Ike Turner, ten používal Stratocaster velice „expresivně“, Howlin „Wolf“, Otish Rush a další a další.
I přes to všechno se Stratocaster pořád nestal dominantní elektrickou kytarou...
V době, kdy společnost CBS kupuje Fender (1965), Stratocaster okamžitě opět výrazně mění svou image. Nejikoničtější změnou bylo zvětšení hlavy nástroje, později v roce 1968 také změna loga na logo daleko větší. Díky tomu se stal Fender Stratocaster doslova nepřehlédnutelným na každé akci i televizní obrazovce. Mění se také ladicí mechaniky a nesou velké logo „F“. Zkrátka a dobře, za éry CBS se logo Fenderu na nástroj usadilo snad všude, kam to jen bylo možno...
Další zajímavou věcí bylo to, že znovu po devíti letech od roku 1959 (roku 1968) začínají objevovat celojavorové jednokusé krky. Zásadní záležitostí je to, že doposud od prvních nástrojů firma používala pouze nitrocelulózový lak, který byl velice tenký a nástroje dokonale rezonovaly. Vše se ale změnilo v roce 1968, kdy povrch nástroje začal být polyester, původní nitro jen na povrchu. Tato kombinace nástroji zaručí daleko větší stabilitu a trvanlivost, nicméně potlačuje rezonanci nástroje.
Definitivní zlom a sláva Stratocasteru přichází až s nástupem Jimiho Hendrixe, který se začal objevovat v newyorských nočních klubech někdy v polovině 60. let. Nikdo jiný předtím neokouzlil celý svět svým virtuózním hraním na Stratocaster, a Jimi tak tak jednou pro vždy zapsal tento nástroj do historie. Od uvedení nástroje na trh (1954) trvalo celých dlouhých šestnáct let, než se dostal Stratocaster na opravdové výsluní a za tato léta se změnila v podstatě celá hudba i kultura zároveň.