Seri(ál)ová MIDI komunikace XXVIII - Glissando

Seri(ál)ová MIDI komunikace XXVIII - Glissando
Seri(ál)ová MIDI komunikace XXVIII - Glissando
Seri(ál)ová MIDI komunikace XXVIII - Glissando
Seri(ál)ová MIDI komunikace XXVIII - Glissando

V dnešním díle se podíváme na další dvojici MIDI kontrolérů. Pomocí této dvojice lze zapnout a nastavit glissando, tedy plynulé zvýšení/snížení tónu o určitý interval.

 

Pro glissando jsou definované dva kontinuální MIDI kontroléry. Kontrolér 65 jednoduše zapíná nebo vypíná funkci glissanda (někdy též označovaného jako Portamento). Vzhledem k tomu, že se jedná o spínač, chová se tak, že při vyslání tohoto kontroléru s hodnotou vyšší než 63 (tedy 64 až 127) bude glissando zapnuto, v opačném případě bude glissando vypnuto. Zapínat a vypínat glissando lze tedy i pomocí nožního spínače. Stačí připojit sustain pedál (tedy spínač) a nastavit vysílání příslušného MIDI kontroléru (tedy 65). A nebo lze glissando zapínat/vypínat pomocí tlačítka na panelu nástroje.

 

Druhým parametrem, který lze pro glissando nastavovat, je jeho čas. Tedy doba, za jakou se zvýší/sníží tón ze zdrojového tónu na cílový. Tento parametr se nastavuje pomocí kontinuálního MIDI kontroléru 5. Rozsah je stejně jako u všech ostatních kontinuálních MIDI kontrolérů od 0 do 127. Tento rozsah neříká vůbec nic o skutečném nastaveném čase. Jedná se o relativní hodnoty v daném rozsahu. Konkrétní časové hodnoty by měly být součástí MIDI specifikace daného nástroje (bohužel praxe je taková, že velmi často ve specifikaci tyto údaje chybí).

 

Samotné glissando pak funguje tak, že stisknete nejdříve první, zdrojový, tón, ze kterého se má glissando provádět. Dříve, než vyšlete událost MIDI Note Off (nota vypnuta), tedy pustíte danou klávesu, stisknete druhý, cílový, tón, na které se má glissando provést. Teprve potom uvolníte první, zdrojovou, klávesu. Při aktivaci glizanda se některé nástroje chovají na daném MIDI kanále jako monofonní, takže nikdy nebudou znít dva tóny současně. Jiné nástroje se ale umí chovat polyfonně a lze tak vytvářet velice zajímavé jevy třeba při hře akordů. Délka glissanda, jak již bylo řečeno, záleží na nastavení MIDI kontroléru 5. Ve výsledku to ale znamená, že vždy bude v absolutních číslech, stejně dlouho trvat, ať vytvoříme glissando pouze o půltón a nebo o několik oktáv. Relativně tedy pochopitelně působí glissando s větším rozsahem jako rychlejší. Pokud je tedy glissando použito třeba jako simulace legata, je lepší hrát stále podobné intervaly, respektive nedělat velké rozdíly mezi intervaly (například malá sekunda versus duodecima atd.).

 

Glissando lze ale použít také právě pro větší intervaly. Předem lze nastavit pomocí MIDI kontroléru 5 délku budoucího glissanda a pak jej jen aktivovat pomocí kontroléru 65, pokud se chystáme na nějaký větší interval a chceme simulovat například glissando houslisty (pohyb ruky po hmatníku s daným zvukovým efektem). Výsledek může být velmi efektní.

 

Glissando lze samozřejmě použít i jako speciální efekt, třeba velký gliss syntezátorového zvuku na konci sóla nebo skladby.

 

V případě, že glissando používáme pro více velmi rozdílných intervalů, vyplatí se přiřadit délku glissanda (tedy kontrolér 5) nějakému ovladači na panelu nástroje. Dobrou zkušenost mám s páskovým ovladačem (Ribon Controller), ať již malým (obvykle umístěným pod kolečky pro ohýbání tónu a modulaci - používá jej hodně firma Korg, dříve jej hodně používala i Yamaha) nebo velkým (kdysi jej hodně používala firma Kurzweil). Existují i samostatné, které lze připojit do libovolného MIDI systému, třeba od firmy Doepfer). Páskové ovladače mají na rozdíl třeba od otočných ovladačů nebo jezdců tu výhodu, že se jich stačí pouze dotknout na určitém místě a hodnota kontroléru je vyslána. Tak lze pravou rukou hrát například sólo a levou rukou na páskovém ovladači mezi každým intervalem změnit délku glissanda - před malým intervalem zvolíme kratší, rychlejší, glissando, před velkým intervalem zvolíme pomalejší, delší, glissando. Výsledek je tak realističtější a posluchači pochopitelnější než u konstantní délky glizanda pro všechny intervaly. Samozřejmě to chce trochu cviku a koordinaci levé a pravé ruky. Na druhou stranu, není třeba měnit délku úplně vždy, některé po sobě jdoucí intervaly jsou si podobné a snesou stejně dlouhé glissando.

 

NEZAPOMEŇTE:

 

Kontrolér číslo 65 zapíná/vypíná glissando. Pokud glissando používáte, měli byste jej pro jistotu vždy na konci skladby vypnout. Pokud nepřijdou resetovací data, bylo by glissando aktivní i v následující skladbě a mohlo by to nadělat docela velkou paseku.

Psáno pro časopis Muzikus