Sekvencery V - Reason I
V jednom z předchozích dílů jsme věnovali pozornost programu ReBirth od Propellerhead, hovořili o jistých spojitostech s programem Reason a slibovali jak čert před krucifixem, že o něm taktéž pojednáme.
Osvětlíme tedy zpětně ony spojitosti. Za prvé je Reason stejné provenience, ale to není to nejdůležitější. Oba programy mají především společný princip, a tím je modulární koncept. To nám též hraje do karet, neboť rané sekvencery patternového typu nebyly nic jinačejšího, než právě dílčí moduly syntetizérů, a tak máme skvělou příležitost omrknout tyto prostřednictvím softwarového nástroje, aniž bychom museli skládat modulární syntetizér, nebo podrobovat analýze cosi modernějšího s touto výbavou (například tím disponuje Yamaha An1x).
Pro většinu čtenářů je určitě dostupnější možnost prozkoumat si demoverzi Reasonu, která ostatně posloužila i mně (u verze 3.0.3 přes šedesát megabytů ku stažení dnes už není žádný nepřekonatelný problém). Navíc se tady jedná o vzkříšení napěťového řízení, tak jak tomu u modulárních syntetizérů kdysi bylo, a je to tedy trošku exkurze do minulosti, neboť většina softwarových sekvencerů se architektonicky spíše opičí (a dále na ně navazuje) po mnohem mladších MIDI sekvencerech, i když z nedostatku časoprostoru jistě zjednodušuji.
Když u Reasonu stiskneme klávesu Tab, spatříme vtipné třepotající se virtuální kablíky, jak vedou odtud tam, odjinud zase semhle a tak podobně. U konektorů potom zříme potenciometry, jimiž prostě ovládáme úroveň napětí a tím i reakci řízeného parametru. Propojit tady lze vskutku leccos, byť požadavek na účelnost tady staví jisté mantinely. Samozřejmě se dá i všelijak experimentovat.
Naše hledisko je tady naprosto jasně stanoveno. Nahlížíme na Reason především prizmatem "sekvencerózním". Nelze však neuvést základní parametry programu, který je ucelený (a svým způsobem uzavřený - nepodporuje VSTi ani DirectX, používá vlastní formáty...) hudebně kreativní systém. Nelze do něj nahrávat audio stopy, což značně omezuje jeho studiové využití. Lze ho ale propojit přes ReWire (slave) s Cubase, Flstudiem..., takže se dá tato nevýhoda obejít a je to cesta, jak Reason obohatit například o VST nástroje. To, že je tento program uzavřeným organismem, zvyšuje jeho odolnost a na rozdíl od programů jiných mi nikdy "nespadl".
Je vybaven dvěma syntetizéry (subtraktivním a granulárním - SubTractor a Malstrom), dvěma samplery (jednoduchý a složitější - NN19 a NN-XT), přehrávačem smyček v rex formátu (taky *.rcy a *.rx2 a jmenuje se Dr. Rex, už jsme o něm pojednávali a ještě trochu budeme) a speciálním samplerem, který vybaven vlastním patternovým sekvencerem slouží především jako bicí modul (tento se "zove" Redrum a vzhledem k v něm obsaženému sekvenceru ho budeme blíže zkoumat).
Pro tyto nástroje má Reason veliké množství presetových programů, sdružených zejména na dvou CD (Reason Factory Soundbank a Reason Orkester). Krom toho existuje spousta dalších ReFill Bank všelijaké provenience. Drum´n´Bass, Jungle, Trance... sady zvuků, které jinde než v Reasonu neotevřete. Formáty Reasonu ovšem exportují i jiné programy, třeba Zero-X, anebo se dá sáhnout po nějaké konverzi, do formátu NN-XT to umí například CDXtract.
Jinak jsou tu ještě další moduly jako mixer, řada efektů (echo, reverb, distortion, dvoupásmový ekvalizér a compressor/limiter, chorus/flanger, phaser, unison, filtr s nastavitelnou obálkou a taky docela slušný křížový modulátor aneb vocoder (Moje oblíbená věc. Jednou vám odhalím svůj trik, jak pomocí vocoderu simulovat ABC doprovodnou jednotku.), směšovače/děliče audio a CV signálů (Spider Audio a Spider CV Merger & Splitter) a ReWire modul pro integraci ReBirthu do systému. Pak je tu velký vícestopý sekvencer, o němž si povíme potom. Po čem? Až probereme poslední z reasonovských modulů, kterým je malý krokový sekvencer (a sekvencer Redrumu).