Sám doma 55 - Studio v mobilu či tabletu (úvod)

Sám doma 55 - Studio v mobilu či tabletu (úvod)
Sám doma 55 - Studio v mobilu či tabletu (úvod)

Moji milí, tenhle díl píšu na telefonu. V následujících epizodách bych se totiž rád zmínil o tom, jak nám v nahrávání mohou pomoct naše mobilní sloní ucha. Sami jistě uznáte, že v tomto případě se sluší použít mobilní placku i při psaní textu.

 

Začnu prohlášením, že nejsem fanatickým příznivcem ani jedné z nejběžnějších platforem. Přesto však v oblasti hudebních aplikací musím přiřknout pomyslné vítězství přístrojům se systémem iOS. Počet aplikací, jejich kvalita, stejně jako trh s periferiemi, to vše hovoří pro produkty značky Apple. Vývojáři se soustřeďují hlavně na iOS a mají k tomu dobré důvody. Jedním z nich je latence (zpoždění vznikající při zpracování signálu), o které jsme v tomto seriálu mluvili již mnohokrát. Pokoušíte-li se zpracovávat signál v reálném čase, u Androidu máte v podstatě smůlu. Nejmenší latence, na kterou u přístrojů běžících na této platformě narazíte, je 15 ms, ale většinou mnohem více (u iOS se běžně dostanete pod 10 ms). U starších verzí Androidu bylo navíc obtížné dosáhnout konstantní latence. Její kompenzace, která je nezbytnou funkcí každého softwaru pro DAW, byla proto prakticky nemožná. Sečteno a podtrženo, Apple získal v hudebních aplikacích před Androidem obrovský náskok, který se velmi těžko dohání. Pokud vaše využití vyžaduje co nejmenší zpoždění, jsou i ty nejdražší přístroje s Androidem na hranici použitelnosti.

 

Možná se ptáte, proč se vůbec s používáním mobilního přístroje pro hudební účely obtěžovat. Kromě možnosti využití na cestách to může být užitečné i doma, protože odlehčíte přístroji, do kterého nahráváte. Pokud váš notebook nestíhá velké množství plug-inů, je rozumnější nahrávat „hotový zvuk“. Např. kytaristé mohou efekty aplikovat v mobilu či tabletu (a ne až při mixáži). Klávesisté mohou „tahat“ samply třeba z iPadu.

 

Pokud již přístroj vlastníte, a ten největší výdaj máte tedy za sebou, není moc co řešit. Mobilní aplikace stojí mnohem méně než jejich desktopové ekvivalenty. Jsou také levnější než kvalitní hardwarový multiefekt (a zvuková kvalita je u dnešních aplikací překvapivě vysoká). Telefony a tablety zkrátka své místo v domácím studiu mají. Doporučil bych vám nahrávat vše přímo do mobilní placky? Zde bych byl opatrný. Ano, jde to. Aplikace pro DAW existují, ale ovládání na malém dotykovém displeji je často neohrabané. Práce zkrátka nejde ani zdaleka tak od ruky jako např. v případě notebooku. Umím si představit, že bych super jednoduchá dema nahrával do iPadu, ale to je tak všechno. Celkově však mají mobilní zařízení muzikantovi co nabídnout a v následujících dílech se budeme zabývat právě tím.

Psáno pro časopis Muzikus