Sám doma 49 - bleskový kurz rychlomixáže

Sám doma 49 - bleskový kurz rychlomixáže
Sám doma 49 - bleskový kurz rychlomixáže

V tomto seriálu si často píšeme o „dobře utajených“ metodách a „vychytávkách“, ale chceme-li rychle vytvořit kvalitní mix, žádné speciality by neměly být potřeba. Soustřeďme se na základní faktory: hlasitost, komprese, panorama a ekvalizér. Všem těmto tématům jsme již zasvětili jednotlivé díly, takže si jen pojďme zopakovat základní pravidla.

 

Hlasitost jednotlivých stop je vždy věcí vkusu, u které je těžké formulovat jakákoli obecná pravidla. Chci vám proto jen připomenout, že pokud je něco špatně slyšet, máme dvě možnosti: danou stopu přidat, nebo nějakou jinou ubrat. Právě na druhou zmíněnou metodu se často zapomíná.

Někdy se však jeví jako téměř nemožné najít pro určitý nástroj tu správnou hlasitost. Nejčastěji je to způsobeno nedostatkem dynamiky, nebo naopak jejím přebytkem. Pokud je zvuk málo dynamický a po celou dobu skladby má de facto stejnou hlasitost, téměř určitě bude někde moc a jinde málo. V takovém případě nám pomůže buď automatizace hlasitosti (např. zesílení zpěvu v hlasitém refrénu), nebo upravení jednotlivých částí stopy (v tomto je počítačová editace k nezaplacení). Je-li dynamiky naopak příliš, přichází na řadu komprese. I v takové situaci je možné manuálně zesílit či zeslabit např. jednotlivé fráze zpěvu, což nám umožní mírnější nastavení kompresoru a přirozenější zvuk. Pokud však opravdu spěcháme, nezbude nám než stopu „srovnat do latě“ silnou kompresí.

 

Co se týče panoramy, tedy umístění stopy ve stereo obrazu, budu stejně jako v minulých dílech propagovat metodu LCR (left-center-right). Přinejmenším na počátku se nezdržujte s vychytáváním přesného nastavení panoramy. Každou stopu umístěte buď zcela doprava, zcela doleva, nebo přímo doprostřed. Teprve až toto uděláte u všech stop, kriticky zhodnoťte, zda tato extrémní nastavení nezní u některých zvuků divně.

 

Konečně se dostáváme k ekvalizéru. Pokusím se shrnout mé rady z minulých dílů: S ekvalizací to nepřehánějte, a především dejte pozor, aby nebylo příliš subbasů tam, kde jsou tyto frekvence zbytečné nebo přímo kontraproduktivní. Dle mého názoru to bývají skoro všechny stopy kromě velkého bubnu a basové linky. A i u nich je někdy dobré nejnižší kmitočty trochu zkrotit. Pokud slyšíte v nějaké stopě nepříjemnou frekvenci, identifikujte ji a o několik decibelů uberte. V neposlední řadě pamatujte na poučku „boost wide, cut narrow“, která nám říká, že při přidávání by mělo pásmo být široké a při ubírání naopak úzké.

 

Bonusovým parametrem je reverb. Mnohokrát jsem slyšel názor, že dozvuky fungují podobně jako panorama, jen místo doprava či doleva zvuk posouvají blíže k posluchači nebo dále od něj. Zvuk „vykoupaný“ v reverbu bude působit dojmem, že přichází z dálky. Jako vždy používejte s citem!

Psáno pro časopis Muzikus