Rockové klávesy XX - workshop
Reproduktor Leslie pod drobnohledem - část druhá
V tomto dílu bych rád pokračoval ve svém pojednání o legendární „Leslie bedně“. Minulý měsíc jsme se zabývali jednotlivými komponenty zesilovače. Tentokrát se zaměříme na techniku nahrávání a několik triků. Než se do toho pustíme, doporučuji zhlédnout následující videoklip. Je to nejucelenější video o reproduktoru Leslie, jaké jsem viděl.
Popis Leslie 122:
Příklad 1: Odpojte bílé konektory
Některé reproduktory Leslie mají možnost pomalé a rychlé rotace, ale chybí u nich prostřední nastavení (zpravidla nazývané brake), které otáčení zcela zastaví. Právě tato varianta se přitom těší velké oblibě obzvláště mezi jazzovými hráči. Pomalé nastavení (nazývané též chorale) dodává zvuku mírný efekt chorus, který podle mnohých ubírá basové složce na tlaku a údernosti. Já s tímto tvrzením souhlasím, a většinou proto nastavuji své Leslie na brake nebo fast. S absencí nastavení brake si lze poradit tak, že odpojíme motor, který je určen pro pomalou rotaci. Pokud to uděláme, Leslie se po přepnutí do polohy slow zcela zastaví, protože do motoru pro pomalou rychlost nejde proud (viz Obrázek 1).
Docílíme toho odpojením dvou bílých kabelů, které fungují podobně jako americké zásuvky střídavého proudu. Lehce s nimi pohybujte ze strany na stranu a zároveň za ně tahejte směrem ven. Někdy je obtížné kabely vytáhnout, za což zpravidla mohou nánosy špíny, které se tam během let nahromadily.
V případě nutnosti použijte kleště. Po vytažení kabelu se příslušný motor zastaví. Kabely je dobré si označit, abyste je při opětovném zapojování snadno rozpoznali. Spodní kabel bývá zpravidla delší. Pokud jste odpojili správné konektory, Leslie se v poloze slow zcela zastaví, ale nastavení fast bude fungovat stejně jako dříve. Až budete hrát na jazzovém koncertě, kde musíte zároveň obstarat i basovou linku, určitě si toto zapojení zkuste!
Někteří nadšenci se dokonce pouštějí do konstruování svých vlastních Leslie beden. Na YouToube a na internetu obecně je mnoho návodů, jak Leslie sestavit. Toto je jeden z nich:
Příklad 2: Standardní techniky mikrofonního snímání reproduktoru Leslie
V padesátých letech zvukaři zpravidla postavili reproduktor Leslie do malé místnosti a přibližně dva metry nad něj umístili páskový mikrofon. Dnes jsou populární především tři způsoby snímání (viz Obrázky 2A a 2B).
Mikrofony pro výškový rotor umístěte na stranu reproduktoru tak, aby výslednému zvuku příliš nedominovaly proudy vzduchu vzniklé roztáčením. O tom, které mikrofony se nejlépe hodí pro výškové horny, se vedou bouřlivé debaty. Naživo se nedá nic zkazit modelem Shure SM58. Ve studiu dává mnoho zvukařů přednost starým lampovým mikrofonům, jako je Neumann U67. Pokud je vaším cílem modernější zvuk, dobrou volbou je AKG 414. Pro basový rotor zvolte mikrofon, který se dobře hodí pro velký buben, resp. nižší frekvence obecně - např. Shure Beta 52a.
Zde je výborný článek o mikrofonním snímání Leslie:
http://blog.shure.com/miking-the-legendary-leslie-tone-cabinet/
Příklad 3: Gospelové akordy
Toto je praktické cvičení, v kterém si můžete ozkoušet všechny postupy, o kterých jsme doposud hovořili. Podívejme se na cvičení 3 (Obrázek 3) optikou kostelního varhaníka. Málokdo umí využít potenciálu nástroje Hammond B3 tak dobře jako zkušený kostelní varhaník. Na YouTube je velké množství skvělých instruktážních videí o gospelové hře na varhany. Určitě se na některé z nich podívejte! Je to výborný způsob, jak pochopit, co všechno dokáže reproduktor Leslie. Poslechněte si, jak krásně hraje Cory Henry:
Gospeloví varhaníci často hrají velmi zahuštěné dvouruční akordy na nižším manuálu, zatímco horní manuál používají výhradně pro akcenty či „výkřiky“. Basovou linku hrajeme především basovými pedály. V Příkladu 3 vám nabízím zajímavý harmonický postup s kontrapunktickou basovou linkou hranou na basové pedály. Všimněte si, kolik zajímavých akordů jsme schopni zahrát, když máme obě ruce volné. V prvním taktu přidáme F k akordu E♭, čímž vznikne velmi libozvučný souzvuk. S postupem času se v našem cvičení stále častěji objevují disonantní akordy. Všimněte si, že se snažíme co nejméně zdvojovat tóny mezi levou a pravou rukou, abychom dosáhli zajímavějších akordů. Na třetí době druhého taktu se objevuje tzv. dvojitý zmenšený akord. To v praxi znamená dva zmenšené akordy vzájemně vzdálené o jeden půltón. V tomto případě se jedná o Hdim7 v kombinaci s F#dim7 s basovým tónem H. Třetí doba třetího taktu také obsahuje zajímavý souzvuk. Levou rukou hrajeme Gdim7 a v pravé ruce přidáme mollový kvintakord E♭, čímž vznikne zajímavá tenze akordu C7 - zvětšená undecima a zmenšená nóna. Další verze tohoto akordu - o celý tón níže - se objevuje na třetí dobu následujícího taktu, abychom následně dospěli k tónickému akordu okořeněnému o tón F. Při poslechu připojené nahrávky si všimněte, jak má levá ruka rychle přechází mezi hrou akordů a přepínáním rychlosti Leslie.
Příklad 4: 122 vs 147
Modely Leslie, které jsou zpravidla považovány za ideální pro Hammond B3, jsou 122 a 147. Typ 147 je většinou menší a méně výkonný než 122. Existují však výjimky v podobě na zakázku stavěných kusů. Všeobecně se má za to, že 147 má o něco ostřejší zvuk, který je důsledkem požití jiného přepínacího obvodu. Cvaknutí při přepnutí rychlosti je rovněž výraznější než u typu 122. Na Obrázku 4 si můžete prohlédnout model 147. Všimněte si, že je o něco menší než Leslie 122. Dalším rozdílem je symetrický vstup modelu 122, který byl navržen pro přímé propojení s pre-ampem zabudovaným v Hammondech. 147 má asymetrický vstup, který lze použít v kombinaci s jakýmikoli jiným nástrojem. Model 122 má také delší prodlevu reakce na změnu rychlosti. Je to z důvodu použití kapacitoru, který se musí vybít, než signál projde relé.