Rockové klávesy XIX - workshop
Reproduktor Leslie
Don Leslie si své první varhany Hammond koupil v době, kdy pracoval jako servisní technik radio-elektroniky v obchodním domě Barker Brothers v Los Angeles. Když si je dovezl domů, byl zvukem poněkud zklamaný. Využil tedy svých znalostí elektrotechniky a rozhodl se zkonstruovat reproduktor, který by věrněji simuloval kostelní varhany. Základní myšlenkou bylo napodobit zvuk proudu vzduchu procházejícího píšťalou za použití reproduktorů rotujících různou rychlostí. Po zhotovení několika prototypů se Leslie rozhodl, že posílí basy i výšky tím, že vysoké a nízké frekvence budou mít oddělené reproduktory. Poté navštívil Laurense Hammonda, aby mu předvedl svůj nový výtvor. Dnes se to zdá neuvěřitelné, ale na Hammonda vynález dobrý dojem neudělal. Firma dokonce na určitou dobu změnila výstupní konektory varhan tak, aby s Leslie nebyly kompatibilní. Model Leslie Vibratone se začal vyrábět v roce 1941 a byl prodáván jako „píšťalový rejstřík pro elektrické varhany“.
Skládal se ze zesilovače a dvou rotujících reproduktorů. Reproduktory Leslie jsou tradičně spojovány s varhany Hammond B3, ale nejednou byly použity pro kytaru nebo zpěv. Hráč ovládá otáčení obou reproduktorů buď externím spínačem nebo nožním pedálem, kterým se přepíná mezi rychlým a pomalým nastavením. Některé modely také umožňují rotor zcela zastavit.
Podívejte se na Obrázek 1a. Na něm je schéma „vnitřností“ boxu Leslie. To, co běžně nazýváme reproduktor Leslie, je vlastně několik komponentů uložených ve velké dřevěné skříni. Zvukový signál je z nástroje veden do zesilovače (zelený obdélník v levém dolním rohu obrázku). Po zesílení signál putuje do crossoveru (výhybky), který rozdělí zvuk do dvou oddělených frekvenčních pásem. Ta jsou pak vedena do příslušných reproduktorů - vysoké frekvence do výškové horny a nízké do basového reproduktoru. Každý z nich má vlastní motor, který jím otáčí. Výšková horna má také viditelný pás, který lze umístit na tři různé „převody“, což umožňuje tři rozdílné rotační efekty.
Při vysoké rychlosti zní reproduktor Leslie podobně jako efekt chorus. Pomalé nastavení pak zvuk pouze mírně rozkmitá. Velké expresivity lze dosáhnout tím, že rychlost otáčení reproduktorů během hry měníme. Zásadní je, naučit se tuto možnost efektivně používat, např. když chceme zdůraznit novou sekci písně nebo dodat zvuku jinou barvu. Na rozdíl od většiny zesilovačů používaných v populární hudbě je reproduktor Leslie vybaven konektorem Amphenol pro propojení přímo s varhanami. Skrze tento konektor se do reproduktoru Leslie dostane nejen zvuk, ale také napájecí proud. Existují různé propojovací kabely, ale nejčastěji se používá šestipinový konektor, který pasuje do neobvyklého vstupu na zesilovači. Poradím vám navíc malý trik: Motory reproduktoru lze zastavit odpojením odpovídajících elektrických vodičů (obvykle se jedná o dvě sady hnědých a dvě sady bílých kabelů). Tuto techniku běžně používají jazzoví hráči, kteří rádi přepínají mezi zastaveným rotorem a rychlým otáčením i v případě, že samotný přepínač zastavení neumožňuje.
Zde je skvělé video o Leslie 122:
Bluesoví kytaristé také rádi hrají přes reproduktory Leslie:
Obrázku 1b vidíte, jak opravdový reproduktor Leslie vypadá uvnitř. Jedná se o mírně upravený model 122. Všimněte si lampového zesilovače v levém dolním rohu obrázku. Obvykle v něm nalezneme minimálně tři elektronky. Stáří a kvalita elektronek jsou předmětem mnoha diskusí mezi nadšenci do boxů Leslie. Na pravé straně zesilovače je rotační buben, do kterého proudí zvuk basového reproduktoru mířícího směrem dolů. Pokud je přepínač (Obrázek 1c) na reproduktoru Leslie nastaven na vysokou rychlost, začne se tento buben i výšková horna otáčet rychle, obvykle ve vzájemně opačném směru. Je-li přepínač v pozici off, reproduktory se pozvolna vrátí k pomalé rotaci nebo se i zcela zastaví. Nalevo od basového reproduktoru je crossover, který odděluje nízké a vysoké frekvence a posílá každé pásmo do příslušného reproduktoru.
Skvělým příkladem využití měnících se rychlostí rotace je varhanní part Steva Winwooda v hitu Gimme some Lovin’ od kapely Spencer Davis Group:
Riff na začátku využívá mírně zkreslený zvuk varhan s pomalými otáčkami Leslie. To je výborně slyšet v osmé vteřině klipu na YouTube. Připojil jsem notaci, která by vám měla přiblížit Stevův part. Z důvodu ochrany autorských práv nemůžeme publikovat přesné transkripce, ale jako ukázka postačí moje variace na tento riff.
Při hraní Příkladu 1a mějte vypnuté vibrato i perkuse. Reproduktor Leslie by měl být nastavený na pomalou rotaci. Steve používá své oblíbené nastavení táhel: 84 8848 448. Upravíte-li výstupní úroveň B3, můžete snadno zesilovač Leslie přebudit a získat tak nakřáplý zvuk. Pokud se chcete v používání Hammondů a speakeru Leslie ještě zdokonalit, přečtěte si o pre-ampu AO-28, který je součástí např. modelu B3. Lze jej ovládat pomocí expression pedálu. Uvnitř nalezneme ovladače výstupní hlasitosti, tónové clony a parametru cutoff perkusní složky zvuku. V příkladu 1b máme refrén písně.
Přibližně v 43. vteřině klipu na YouTube je dobře slyšet, jak se po přepnutí spínače do polohy Fast reproduktor rychle roztočí. Schopnost tuto techniku efektivně použít patří mezi základní dovednosti hráče na klávesy. Až příště budete poslouchat nějakého dobrého varhaníka, věnujte pozornost tomu, jak ovládá rychlost reproduktoru Leslie! Jak jsme již zmínili dříve, reproduktor Leslie je také velmi populární mezi bluesovými kytaristy, jako byl Stevie Ray Vaughan. Mnozí si také rotující reproduktor oblíbili jako velmi zajímavý efekt při nahrávání zpěvu. Při použití speakeru Leslie bez varhan je nutné mít předzesilovač (Obrázek 2). Díky němu můžete připojit jakýkoli nástroj, např. kytaru nebo vokální mikrofon. Tyto pre-ampy mívají konektor jack 6,3 mm. Zapojte předzesilovač do zesilovače Leslie a dále postupujte stejně jako při použití varhan. Nastavte nejprve raději nižší hlasitost a začněte experimentovat!
Poslechněte si, jak The Beatles prohnali Johnův hlas přes reproduktor Leslie ve skladbě Tomorrow Never Knows. Tento efekt začíná na 1:32: