Rockové klávesy - Ray Manzarek a vintage vibes
Greetings readers, and welcome to another installment of Rock Keyboards. This month I wanted to speak about the keyboardist for the Doors, Ray Manzarek. The Doors were a very unusual group who, in my opinion, influenced every important rock band that came out of L. A. for the next three decades. Manzarek had an unusual keyboard rig, a Fender Rhodes Piano Bass sat above an exotic, delicate, organ called the Vox Continental (insert JPG). On later albums different keyboards were used including the Fender Rhodes and Hammond B3. On tour with the Doors, the Vox was also replaced with a Gibson organ that was less temperamental. The Doors have a really subtle groove and I urge you to check all of their recordings out. Below I’ve come up with a few exercises to help you get that 1967 L.A. sound.
Excercise 1: Blues crunch
Manzarek would often play very simple, repetitive bass lines with funky, off beat blues riffs on top with the warbly Vox tone. Notice the use of grace notes to get even more dissonance. The right hand solos using the E blues scale (E, G, A, A#, B, D, E). Manzarek would often play several notes from the scale at once to get more of a greasy distorted sound from his transistor organ.
Excercise 2: Break on through
A common Doors chord progression would alternate between the tonic chord and the B7 chord. In Excercise 2 we go from D to C in the left hand using octaves and 5ths. The more simple the bass lines are, the better. All of the action comes from the right hand. This right hand part uses the D blues scale (D, F, G, G#, A, C, D). When you come up with your own improvisations, keep it simple and develop your ideas. It's cool to just lay on a few notes in a rhythmic way like Ray.
Excercise 3: L. A. Woman
Sometimes a steady, driving beat is the call on later Doors albums. The left hand just hammers the root in 1/8 notes while the right hand descends on an A mixolydian (A, B, C#, D, E, F#, G, A) mode in 3rds. The mixolydian mode sounds great on open dominant chords. Just think major scale with a flatted 7th.
Fráze a hudební termíny:
Fender Piano Bass: Málokdo ví, že tento první klávesový nástroj určený výhradně ke hře basových linek vznikl jako z nouze cnost. Když vynálezce Harold Rhodes oslovil Leo Fendera s nabídkou spolupráce a představil mu nástroj, kterému tehdy říkal Pre-piano, Fender nebyl zrovna nadšený z toho, jak zněly vyšší oktávy. Souhlasil tedy pouze pod podmínkou, že nástroj vyráběný pod značkou Fender těmito vyššími tóny vůbec nebude disponovat.
Vox Continental: Tranzistorové varhany, které kromě skladeb The Doors znáte také např. z The House of the Rising Sun od The Animals nebo I’m a Believer od The Monkees. Tak jako Hammondky měly původně sloužit jako imitace kostelních varhan, ale ve skutečnosti zněly (díky bohu) zcela jinak, i tranzistorové „combo“ varhany byly původně vyvinuty jako mnohem lépe přenosná náhrada ultratěžkých varhan Hammond. Ani v tomto případě se imitace příliš nepovedla, ale vznikl díky tomu nezaměnitelný zvuk, který dokázal tak efektně použít např. právě Manzarek. Smutným faktem ale zůstává, že Continental nepatřil mezi nejspolehlivější nástroje. Poměrně běžně docházelo především k lámání kláves.
Gibson organ: Vzhledem k problémům s Vox Continentalem není divu, že Manzarek tento nástroj poměrně brzy přestal používat (přinejmenším na pódiu). Jako náhradu zvolil model Gibson G-101, který byl mnohem spolehlivější, přestože má podle mnohých fanoušků The Doors méně expresivní zvuk než Continental. Funkčně se však jednalo o mnohem vybavenější tranzistorové varhany. Zabudovaný efekt jménem glide dokázal Manzarek dobře „prodat“ např. ve skladbě Not to Touch the Earth. Varhan G-101 bylo vyrobeno poměrně málo a dnes se na bazarovém trhu jedná o jeden z nejvzácnějších a nejdražších elektrických klávesových nástrojů.
Open chords: Význam tohoto termínu závisí na tom, zda hovoříme o kytaře, nebo o klávesových nástrojích. Zatímco u kytary tím myslíme akordy obsahující prázdné struny, u kláves pojem znamená akord hraný tak, že mezi nejnižším a nejvyšším tónem je interval větší než oktáva.